Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Grunnen til at jeg har lite tro på posten er rett og slett https://twitter.com/noclador sin kommentar om at det ikke er et brohode. Må jo også si at det høres idiotisk ut å hive opp en pontongbro uten å ha sikret de ca 20 nærmeste km til evt pontongbro. Ellers blir den jo lett bytte for artilleri…

Jeg sitter også med en følelse av at her er det gjort avtaler i forkant, og at Wagners “felttog” har en annen grunn en den Prigozhin har fortalt (selv om han nå har kommet med flere versjoner).

Special Kherson Cat er en innfødt som også føler trang til å nyansere litt her: Special Kherson Cat :cat2::ukraine: on Twitter: “/1. Now many sources have begun to hype to report that “Ukrainian forces landed on the left bank of the Dnipro near Kherson” etc. And technically speaking it is correct. But I would like to give my opinion and to provide a little bit of details about this. https://t.co/a385bPh7yJ” / Twitter

3 Likes

Så, kort sagt, så sier han at ingen ønsker å sloss for den nåværende ledelsen, men ingen ønsket seg Prigozhin heller. Så da falt det hele i fisk.

… Derimot, hvis det skulle være en offiser som faktisk var godt likt som startet et opprør, så ville saken være noe helt annet.

4 Likes

Det kan jo godt være dette stemmer. At Ukraina nå kjører på litt større styrker, nok til å få russerne til å ta det alvorlig nok til å eksponere artilleriet sitt. Hvis Russland taper artilleriduellen, så er det kanskje mulig for Ukraina å utvide nok til at de kan lage et brohode og så kunne starte en offensiv derfra.

Det virker ikke som om Russland akkurat har gjort mye for å forsvare den venstre bredden her. En god del av forsvarene som er markert her på kartet er nok også ikke der lenger…

EDIT: ser igjen at Russland driver med luftangrep. Det hadde virkelig hjulpet med bedre luftvern for Ukraina. Evt F-16 og lokalt luftherredømme nær fronten.

Minner meg om en tweet fra Kamil Galeev da han skrev disse lange avhandlingene. Essensen var omtrent slik: Ingen er villig til å slåss mot ledelsen i Kreml, men ingen er villig til å forsvare den heller. Den russiske makstrukturen er mye skjørere enn man kan få inntrykk av.

11 Likes

Dette tror jeg stemmer veldig godt. Sånn sett, så kan det jo godt være at folk heller vil ha Putin som er en kjent dimensjon enn en random ny fyr. Hvem skal det være liksom? Og alle vet jo at et evt regimeskifte vil føre til en turbulent tid. Potensielt en borgerkrig.

Det er visst vanskelig å være en russisk offiser også, veeeeldig mange som dør gitt. Litt sånn klumpet opp, f.eks i 2002. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det var et street interview på 1420. Lørdag mens Wagner var et par timer fra Moskva. Folks respons: alt er normalt her og jeg er apolitisk

4 Likes

Sjekka deepstate når jeg skrev jeg også. Den var ikke oppdatert siden dagen før eller hva det var. Scrolla twitter nå, men fant ikke igjen meldinga i farta.
Da var det ikke riktig, eller ukraina har tatt tilbake igjen.

Ellers så var analysen av videre hendelse min egen da, med egne kruseduller. Men den var basert på at skogen var tatt. Da satser vi på at den ikke er det.
Kan sjekke etter den kartbiten senere idag.

3 Likes

De fleste russer videoer med fly bombing, blir beskrevet med fab-500, uten at det er noe fasit.
Mange modeller, men hvilken de bruker vet jeg ikke…

2 Likes

Mer Leo2 på vei selv om disse ikke kommer før neste år.

1 Like

Tikket inn en melding nå, med to skjermbilder.
Sjekket flightradar selv, og de stemmer. Søk på RSD898
Passerer Island nå.

Flyet tilhører «Special flight squadron of the russian presidential fleet».
Type IL-96-300 med reg nr RA-96018

Noen som vet om dette er normalt?
Typ «normal utskiftning av ambassadepersonell hver 6. mnd» eller tilsvarende?
På flightradar kan de som betaler se tidligere flights.

Er sikkert ikke noe, jeg er mest bare interessert i å stille nysgjerrigheten min og til den som sendte meg melding.

4 Likes

Dette kan sikkert være ambassadepersonell eller FN-delegasjon ja, det kan i hvert fall ikke tas som tegn på noe utenom det vanlige.

5 Likes

Putin innrømmer at Wagner er og var hans eget verk. Jeg er utrolig spent på om Wagner vil akseptere at de blir lagt ned. Uten penger vil naturlig nok leiesoldater stikke av, men samtidig hater Wagner-soldater å innordne seg i den russiske hæren. De er eldre, mer erfarne og bedre betalt enn alle i den russiske hæren.

Fra Reuters:

Den russiske Wagner-gruppen var totalfinansiert av den russiske stat. Det uttaler president Vladimir Putin tirsdag, ifølge nyhetsbyrået Reuters. Ifølge Reuters sier Putin at mellom mai 2022 og mai 2023 ble Wagner-gruppen støttet med en sum som tilsvarer i underkant av hele 11 milliarder kroner.

1 Like

Ting tar tid, men føler det plutselig kan bli veldig bra med fly i Ukraina.

4 Likes

Er det noe som egentlig tilsier at de skal legges ned?
At de er totalfinansiert av den russiske stat mener jeg er feil. Russland har vel alltid vært en stor oppdragsgiver og i forbindelse med Ukraina krigen har de nok hatt ektremt store inntekter fra Russland, men de har også andre store inntektskilder.
Jeg tror Wagner har trukket mange av de erfarne ut av Ukraina og at det meste av det Russland får innlemmet er folk som er rekrutert i løpet av det siste drøye året. Wagner vil bli redusert mye i størrelse i frohold til det de er nå men jeg tror de fortsatt vil ha ganske mye folk.

2 Likes

Med tanke på at Wagner er russlands fot inn i Afrika er det svært lite til ingenting som tyder på at de blir lagt ned.

Er vel pr dags dato rundt 5000 wagner soldater der.

Den russiske Wagner-gruppen var totalfinansiert av den russiske stat. Det uttaler president Vladimir Putin tirsdag, ifølge nyhetsbyrået Reuters. Ifølge Reuters sier Putin at mellom mai 2022 og mai 2023 ble Wagner-gruppen støttet med en sum som tilsvarer i underkant av hele 11 milliarder kroner.

Og med dette vedgår Putin at det er den Russiske stat som har finansiert tortur, halshuggelse, kastrasjon, henrettelse med slegge og utallige eksempler på andre moralsk forkastelige handlinger. Det har aldri vært tydeligere hvilken forvokst bananrepublikk Russland er. Styrt av sjelelig forkrøplede gangstere.

22 Likes

At Putin allerede har opprettet en stor privat hær som er en konkurrent til Wagner, kan være et tegn. Mener jeg har lest at en ny privat hær er på gang…

Men når jeg skriver lagt ned mener jeg det ikke så bokstavelig :sweat_smile: 90 % reduksjon er for meg lagt ned.

1 Like

Hente hjem diplomater.

4 Likes