Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Tar med en klype salt hvor mye russere som stryker med, men det som er en gjenganger er at Offiserer og ledelse virker fraværende.

7 Likes

Hadde vært bra å få tatt den broen over til Krim en gang for alle, såret stolthet i tillegg til logistikk problemer :boom:

3 Likes

Ganske drøyt gitt!

8 Likes

Når jeg ser sånne videoer, så lurer jeg alltid på om:

  • videoen er ny
  • det er ekte
  • hva som faktisk ble skutt ned

Synes det ikke ser ut som et fly, men et helikopter? :stuck_out_tongue:

Ser ut til å være Piorun (missile) - Wikipedia som har blitt brukt til å skyte ned i hvert fall.

Kan være Piorun men kan også være eldre sovjet style AA.

Missilet ser kliss likt ut det som er linket til fra wikipedia :stuck_out_tongue:

3 Likes

Igla Manpad ?

Jeg er dog mest interessert i hva det faktisk var som ble skutt ned :stuck_out_tongue:

Nevnte vel det i går, at Ukraina, hvis de tar tilbake Bakhmut kommer til å ta det ut ved å omringe byen. Det er nok sånn passe idiotisk å sloss seg gjennom byen hus for hus.

Tegnet inn de to landsbyene de driver å tar nå og det jeg antar er forsyningsrutene. Antar poenget vel er at da kommer veiene her i direkte synsvidde for Ukraina som da kan ta ut evt forsyninger med artilleri.

8 Likes

Likhetstanken opplever jeg som veldig viktig for at det ukrainske samfunnet skal slutte opp om krigen. Her kjemper rike og fattige side om side.

Til tross for likhetstankegangen, har mobiliseringen fokusert på best mulig ytelse. For eksempel er det ingen tilfeldighet at mange av de som betjener luftvernsystemene er hentet fra de beste tekniske universitetene.

Det er også en betydelig rasjonalitet (eller kybisme) i hvordan Ukraina har håndtert flyktingesituasjonen. Tidlig i krigen visste de at det ville bli vanskelig å ta seg av mange millioner flyktinger. Menn i værnepliktig alder fikk ikke reise, med mindre de hadde spesielle omsorgsansvar eller var stridsuduktige.

En jeg kjenner trenger ei sprøyte i ryggen ved visse mellomrom. Tilgangen på medisin var usikker, så ukrainske myndigeter syntes det var fint om han flyktet med familien sin til utlandet.

16 Likes

Pion er videreutvikling av Igla.

Kan være begge deler da de ser veldig like ut.

IGLA

1 Like

Kan de faktisk ha tatt bakhmut, har kommet info om flere landsbyer sør for byen som er tatt.

Kan også være der Russere overgir seg i hopetall.

4 Likes

Så mange ukrainere og andre lurte derfor på hvor lurt det egentlig var å bruke så mye ressurser på å forsvare byen hus for hus også, i stedet for å kjempe hardere om flankene. I bykamp er ratioen til ukrainas fordel mye lavere. Den var nede i 1/1-1/2 inne i byen i Bakhmut etter at de ble omflanket (hvis det er et ord “enveloped”) av russerne, mens den var antakelig 5:1 generelt i kampen om Bakhmut. I bykamp er det mer tilfeldigheter og ren kvantitet som blir utslagsgivende. Klarer de å omringe byen må de som er inne i byen uansett gi opp.

Disse tallene verierer veldig mellomkildene. Den Ukrainske vurderingen synes åpenbart å være at forholdstallene var gunstige nok til å fortsette bykampen.

3 Likes

Enda en slik video vi har sett mange av. Russere som klager over mangel på mat, drikke og ammunisjon, at de blir ofret som kanonføde, av 150 er det bare 20 igjen. Akkurat i dette tilfellet kan det virke som om matrasjonene har endt opp hos talsmannen…
image

1 Like

Ryzzene skyr ikke noen middler! Sende ut gravide i krig! :rage:

3 Likes

Ettersom det ville vært idiotisk å sloss med så stygge tapstall som @Ravioli sier her og jeg ikke antar Ukraina er ledet av idioter, så antar jeg rett og slett at det forholdstallet er feil.

2 Likes

For et flåsete resonnement, eller “tvangspositivisme” som en annen her kanskje ville ha kalt det. Det er ikke nødvendigvis idiotisk å kjempe en kamp med svakt positiv ratio. Og så er det liksom helt utenkelig at ukrainerne kan gjøre en og annen dårlig vurdering i løpet av en krig. Så da må observasjoner fra felten om forholdstall være feil. Wagner hadde interesse av å dra kampen inn i bysonen der deres militære underlegenhet blir mindre utslagsgivende. Syrskyi fikk sterk kritikk internt for å la kampen foregå på Wagners premisser mot slutten av slaget. Man ser jo hvordan de nå angriper langs flankene først for å forsøke å gjenerobre byen.

1 Like

Fordi det koster mer å angripe i byen? Akkurat som det gjorde for Russland? :stuck_out_tongue:

Ukraina har faktisk eksplisitt sagt at pga forsvarene som de bygde inne i Bakhmut, så er byen ekstra vanskelig å angripe. Tipper det hadde lagt opp til at de kunne tildels flytte seg under bakken osv.

Dette leste jeg som at to ukrainere strøk med for hver russer. Du mente det motsatt?

At kampene foregår i bysone er generelt til russlands fordel. Både forsvar og angrep koster mer for ukraina enn for russland relativt sett i bysone (selv om den fortsatt er til ukrainas fordel). En annen sak er jo at byen blir fullstendig rasert. Mange mener altså at det er bedre å omringe byer, kutte forsynligslinjer til dem, i stedet for å ta opp kampen inne i byen. Når det gjelder Bakhmut er det også mange som mener det gikk prestisje i kampen, at russerne ikke skulle få bruke Bakhmut som en propagandaseier i 8. mai feiringen, uttalelser fra Zelenskyy som hevet prestisjen for denne lille byen unødig mye og som ledet til omstridte vurderinger.