Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Blir stadig forbløffet av bildene fra denne krigen. De utroligste hendelser blir dokumentert live i HD… massiv data innsamling hver dag. Husk også at det meste som blir publisert er kraftig klippet og redusert i oppløsning.

10 Likes

https://www.iaea.org/newscenter/pressreleases/update-171-iaea-director-general-statement-on-situation-in-ukraine

Betryggende.

5 Likes

Sykt lang tråd som tar for seg en lang analyse av hvor krigen er på vei. Jeg er stort sett enig, men det er endel detaljer som jeg ikke tror helt stemmer. De store linjene som artikkelen trekker tror jeg at stemmer.

Litt køddet å få google til å oversette hele, men det går.

2 Likes

Var ikke klar over at artilleriammunisjonen “155 BONUS” var så hi-tech som det her. Sjekk denne korte 1:30min lange video snutten:

Her er et nylig eksempel av denne i bruk av Ukraina på en russisk T90. Ikke for sarte sjeler! :

8 Likes

Bonus er rimelig fet. Kommet mye klipp s viser den i bruk.

Dumme granater er ca døde i neste krig. Den som ikke har smarte granater taper.

7 Likes

Logistikken blir “litt” enklere når du trenger 5000 artillerirunder for å ta ut fiendens 10000 tanks.

Så gjenstår det noen å lage noe lignende faenskap mot fotsoldater. :face_with_head_bandage:

3 Likes

Cluster ammo. Evt himars rakettene med tungsten pellets.

3 Likes

Ukr tar over høydene ved Klischiivka, da ligger Ruzzerne svett an nedenfor.

4 Likes

Det har jo vært etterlyst klare røde linjer for når vesten ikke lenger vil holde seg unna direkte deltakelse til støtte for Ukraina, og denne artikkelen i FT tyder på at i hvert fall en rød linje er kommunisert til kreml. :+1:

9 Likes

Ikke hvis man leser det sånn. Dvs Russland har ikke latt den i spekteret der Ukraina sier de har info om at Russland har plassert ut eksplosiver.

2 Likes

Morsomt å lese Russland sin respons til at Storbritannia mener at Russland har mistet 50% av slagkraften sin

Det treffer tydeligvis bra nok de føler for å benekte det og si at Storbritannia har det mye verre. Som en 5-åring i trass.

4 Likes
10 Likes

Etter nyhetsbildet og dømme hadde jeg forventet høyere tapsanslag en det som rapporteres i dag, men statistikk rapportering har vel ikke første pri når det er kuler og krutt rundt ørene på de som er ved frontlinjen :man_shrugging:

:ukraine:

5 Likes

Vi ligger 1-3 dager bak

1 Like

Gjennom de «nye» territoriene
Saveljev fortalte at en annen bro, en som går fra Kherson i Ukraina til Krym, er reparert. Broen ble ødelagt i et ukrainsk missilangrep i juni.

Dermed kan de russiske turistene kjøre til halvøya også gjennom det ukrainske fastlandet.

– Tallene våre viser at flere enn 1200 kjøretøy i går kjørte gjennom de nye territoriene uten å bruke Krym-broen, svarte Saveljev.

Folk er ikke snaue når de tenker at ferie på Krim kommer til å forbli problemfritt gjennom sommerferien. Det viser vel kanskje sitt om hvordan russisk propaganda fungerer. Alt er fint, bare dra på ferie! :stuck_out_tongue:

15 Likes
3 Likes

Mens jeg har tenkt at Putin ville sprenge atomkraftverket i stedet for å bruke taktiske nukes. Håper USA og resten av verden har, via bakkanaler, vært like klare på hva de vil gjøre hvis det skjer som det de nok har vært når det kommer til atomvåpen. Hvis de har vært like klare som med demningen…

4 Likes

Grunnen til at putin og co vil bruke militære fartøy som ferjer er jo sivile som skjold. Effektivt.

5 Likes

Også praktisk å ha tusenvis av sivile biler på samme veier som du bruker til å frakte ammo til fronten på? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Hej Norge

Sidste nyt – Ukraine er brudt igennem noget af de bedste Russiske forsvarsværker – varsler meget mere at komme efter :smiley:
Ruskiiies løber for livet :shushing_face:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

17 Likes