Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Generalen tok over dette sjarmerende lille hotellet. Renoveringsbehovet skal nå være “ground up”.

5 Likes

Til å beskytte fronten i sør? Russland bruker mye fly der. Mange angrep daglig.

1 Like

USA holdt tilbake fly fordi Tyrkia ikke slapp Sverige inn i Nato. Nå er de inne, så nå får de fly.

5 Likes

Ukraina har et overordnet system (Delta), som kommuniserer på Link16 og har demonstrert interoperabilitet med en rekke systemer fra NATO-land. Det kan hende at de kan knytte inn launchere friere enn i tradisjonelle systemer.
https://mil.in.ua/en/news/delta-system-has-proven-its-compatibility-with-link-16/

Jeg tror de verste russiske krigsforbryterne ender i Haag eller drept. Omtrent som oppgjøret Israel hadde med nazistene.

13 Likes

Ingen vet hvor de skal brukes men mer luftvern er bra.

Merk at det er to launchere, ikke fulle batterier.

Som gir mening utifra vedlikehold o.l

2 Likes

Ukraina får mer helikoptere og kanskje noen fra USA? Fungerer bra når det er gjørmete. :sweat_smile:

2 Likes

Det har mest trolig skjedd et par hestehandler på bakrommet i forbindelse med Sverige og Tyrkia. Men hvem som eventuelt har hatt makt over hvem i løpet av forhandlingene er mindre viktig enn hva utfallet ble. Sverige inn i Nato er uten tvil til både Norges, Sveriges og Natos gunst, så jeg ser ikke helt problemet dersom noen har gitt Tyrkia litt mer enn de ellers ville. Et tydeligere vestvendt Tyrkia ville også være til alles beste, og det tror jeg ikke man ville fått med en fullstendig hard linje.

Slik det er nå er hele den Europeiske kysten til Russland fullstendig Natodominert, synd for dem, bra for oss. Håper Erdogan bruker flyene i Svartehavet først og fremst.

Edit, dette ble vel strengt tatt et svar til @Moto og ikke deg @Christian

8 Likes

For et kunnskapsnivå hos Aftenpostens ferievikarer. Ukritisk videreformidling av russisk propaganda (via Reuters - som inntil nylig hadde samarbeid med tass). Det burde være en selvfølge at alt som kommer fra russland sjekkes og dobbeltsjekke.

8 Likes

Etter sigende har begge parter brukt klasevåpen i krigen.Og ruzz vil selvfølgelig trappe opp produksjonen av dævelskapen nå.Denne tragedien av en krig eskalerer nå bruk av "skitne"våpen.Det neste blir vel napalm mot skyttergraver.En fryktelig tabbe at ruzz fikk så god tid til å bygge befestninger.

2 Likes

Ikke noe “etter sigende” her. Begge parter har brukt klasevåpen. Punktum. Det er ikke noen hemmelighet. Russland har brukt alt de har, klasevåpen, fosfor osv. Ukraina fikk klasevåpen fra Tyrkia, det er offisiell informasjon. Sitatet fra russland er bare latterlig.
Og latterlig å tro at de vil trappe opp. De produserer alt de kan allerede, de trenger ikke noe moralsk påskudd.

21 Likes

Skulle til å si akkurat det samme.

5 Likes

Han fyren her (Geroman) har en 100% feilrate, så hvis han sier noe ikke vil skje, så skjer det.

5 Likes

Det var vel neppe planen til Putin da han startet krigen mot Ukraina, at både Sverige og Finland skulle bli medlemmer, og at Ukraina vil bli det et stykke inn i fremtiden. Slikt sett har krigen slått helt feil for Russland.

4 Likes
7 Likes

Kildene til dette antar jeg er videoer postet av slektninger av de ved fronten, hvor de klager til putin.

Ukraina har sagt de får 96% av de skadede tilbake i tjenste, mens russerne altså dør av mindre skader når Ukraina pusher.

4 Likes

Hva er så viktig og gunstig med Sverige i NATO når landene rundt er med og Sverige er medlem er EU?
Får jeg svar på det skal jeg veie det opp mot eksempelet som nå er satt ved å gi etter for utpressingen.

Før ryzzenes del handler det vel om flere ting.

  • Tradisjon, man har altid gjort slik.
  • Resurser: Det går åt resurser at ta hand om skadade. Det er billigere at sende inn nye soldater.
  • Risiko: At ta hand som skadade innebær en riskexponering som man ikke vill ha.
  • Fanger: Mange av dem som som strider før ryzzland er fanger og dem er Makteliten ikke så intressert i å få i retur.

Edit: Jeg tror ikke dette stopper ryzzen på noen måte, i hvert fall ikke nå. jeg vibber at minst 10%* av mennen i gruppen 20-40 år må stupe før Makteliten i mozkva begynner å se det som et problem.

*) Ca 2 miljoner

1 Like

Sverige er hele den vestre siden av Østersjøen, med en labyrint av en skjærgård å gjemme ubåter i. Uten artikkel 5 som avskrekker for Russland så vil Sverige ha vansker med å unngå å ende opp som en russisk marinebase.

10 Likes

Etterforsking på svært høyt nivå:

" Han skal ha blitt skutt fire ganger før gjerningspersonen forsvant fra åstedet.

Den russiske undersøkelseskomiteen gransker dødsfallet som et drap,…"

3 Likes