Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

MØKKAFYR!

4 Likes

Han sier jo ikke at de skal “stoppe å sende våpen”. Han sier at NATO som organisasjon ikke skal sende våpen, trene styrker og eller delta aktivt i konflikten så lenge Ukraina ikke er en del av NATO, og det er akkurat det som skjer. Men medlemslandene i NATO kan gjøre hva de vil, bare ikke som NATO. NATO er og blir en forsvarsallianse, så eventuelle handlinger skal handle om NATOs sikkerhet. Det er dog argumenter for å støtte Ukraina for å sikre NATOs sikkerhet, så får se hva de ender med. Men per nå er ikke holdningen om at NATO skal forsvare sine egne medlemsland og ikke andre noe rart. Hvorfor er det rart eller teit? Det er jo funksjonen til NATO og hele grunnen til at man vil ha Ukraina inn i NATO.

4 Likes

Denne Orban-gjøken ble jo sekretær i Ungdommens kommunistpart i Ungarn allerede som 14-åring
Det er ikke lett å omvende slike personer

2 Likes

Ang. spm om det betyr så mye at Sverige kommer med i Nato.

" Flere militæranalytikere har pekt på at det faktum at Gotland havner på Natos hender, er den verste konsekvensen av krigføringen i Ukraina, sett fra Moskva. Marinebasen Baltijsk i Kaliningrad er Russlands eneste isfrie marinebase i Østersjøen og av stor viktighet for den russiske marinen."

7 Likes

Gotland er ekstremt strategisk. Går veldig veldig veldig mye kabler gjennom den øyen som sverige og nato vil ha kontroll på :slight_smile:

3 Likes

Kult med norske produkter til Ukraina :+1: :ukraine:

14 Likes

Det var en snill lesning, som ignorerer mye av det Orban har sagt tidligere. Prinsipiellt har du jo rett, han sier bare Nato, men konteksten er at han har sagt det samme om vesten generellt mange ganger tidligere.

5 Likes

Jeg ser flere andre har svart, men har litt å føye til.

Det er bra for Norge av to grunner. Vår lengste grense er gått fra å være mot en nøytral part til en alliert part. Da er det selvsagt ikke fiendtlige handlinger fra Sverige jeg tenker på, men mulighetene Russland kunne sett til å krenke svensk territorie i et angrep på Norge. Den andre fordelen er at det å få hele norden inn i samme allianse gjør nordisk forsvarssamarbeid mer enkelt. Det har vært snakk om eventuelle alternativer til Nato, og et solid nordisk samarbeid er en essensiel del av planen der. Vel å merke som contingency, jeg ser ingen stor sannsynlighet for at vi må klare oss uten Nato.

Det er bra for Sverige fordi de nå får ta del i beskyttelsen som ligger i verdens sterkeste allianse. Russlands invasjon har demonstrert at Nato-medlemsskap er langt mer troverdig avskrekking enn sikkerhetsgarantier.

Det er bra for Nato fordi alliansen nå vil kunne dominere Østersjøen fullstendig, bl.a. via Gotland. Kaliningrad er nå i mindre grad en russisk “spydspiss” inn i Natoland, og mer ett svakt punkt omringet av fiender.

9 Likes

NATO vil jo også heller aldri være en fiende så lenge noen ikke angriper et land innenfor alliansen. Så i bunn og grunn burde jo ikke NATO være sett på som en trussel for andre land utenfor, så fremt de ikke har onde hensikter.

1 Like

Enkelte land i Nato går gjerne til kamphandlinger i andre land på egenhånd. Som Tyrkia, England og USA spesielt.

1 Like

Men hele alliansen stiller jo ikke opp i disse krigene.

Jeg begynner å skjønne det. Med Sverige i NATO vil Russland ikke lenger ha muligheten til å blitze gjennom Sverige og overraske Norge og NATO dersom det skulle blitt frigjort fra Donbass etter 500+ dager.
Takket være Sverige i NATO kan alliansen endelig dominere Østersjøen og hele den ene ubåten som er i Russlands østersjøflåte. Som nevnt av @interferensen, ville Sverige ellers hatt vanskeligheter med å ikke endt opp som base for denne. Kontrollen til havs vil isolere de få tusen soldatene i Kaliningrad slik at de ikke lenger vil være i stand til å true hele Europa.

Med dette i mente var det verdt å vise at demokratiske land gir etter for autoritære regimer som nå kommer til å bruke det for alt der er verdt.

Sverige har jo en relativ god og avansert militær kapasitet som vil være med å styrke den totale kapasiteten i Nato. “Mange bekker små osv…”

5 Likes

Den logikken er jo høl i hodet da Russland har plenty retorikk som går på å ta Polen, de baltiske stater osv. Dette har jo de landene fått med seg og med historikken som ligger bak, så vet de at det ikke er tomme trusler.

Russland med Ukraina som satelittstat som hjelper med ressurser og militær produksjon og noen millioner soldater Russland kan sende i døden uten at det går utover Russland er en sikkerhetsrisiko for Nato.

Mao, jeg tenker dette var logikk på nivå med at hvis en sten synker og lille ole synker, så er lille Ole en sten.

6 Likes

Når det gjelder svensk medlemskap i NATO kan man jo bare tenke på forskjellen i hvordan man kan forsyne norske styrker om ruzzerne skulle angrepet Nord-Norge. Nå kan forsyninger komme via Finland og Sverige med fly eller bakketransport.

Her er mer norsk utstyr på vei :+1:

11 Likes

1/35 skadet hardt nok til å bli tatt ut av tjenste, så 97% tilbake i strid. Ganske likt det siste tallet jeg så fra Ukraina på 96%. (mens russerne klager over at selv lett skadede dør).

12 Likes

Jeg skjønner at du ikke synes nytten veier opp for prisen, der er vi uenige.

Det Russland primært truer fra Kaliningrad er Baltikum, fordi de har hatt brukbare forutsetninger for å avskjære transport fra Polen og slik isolert Baltikum. Det blir langt vanskeligere når Gotland lar Nato projisere makt tilsvarende et hangarskip permanent ankret opp i Østersjøen. Pluss at Sveriges 100-ish fly selsvagt vil bidra til å opprettholde luftherredømme i der. (Her er det garantert andre på forumet som vet mey mer enn meg om eksakt hva svenskene har av fly og luftvern og hvor brukbare de ev. er mot russerne.)

Alt i alt synes jeg dette er viktig for Nato og Sverige, og inntil vi får vite noe konkret om hva Tyrkia faktisk fikk eller ikke er det vanskelig å konkludere med at prisen var for dyr.

4 Likes

Sverige har i knappt noen militær kapacitet. Man har bra utstyr, det lille man har. Men ellers er svenska førsvaret i princip en rent adminstrativ apparat.

1 Like

Er ikke det svenske forsvaret betydelig større enn det norske?

4 Likes

De er ikke større enn de må, men de ruster opp. Hardt iforhold til Norge.

The Swedish Armed Forces is made up of 24,400 active personnel, 11,400 military reserves, 21,500 Home Guard and 5,200 additional conscripts yearly into the Reserves (set to increase to 8,000 conscripts yearly by 2024) as of 2022.

Norge vi er ca 70k hvis du tar med hele Heimevernet.

The military force in peace time is around 17,185 personnel including military and civilian staff, and around 70,000[4] in total with the current military personnel, conscripts and the Norwegian Home Guard in full mobilization.

4 Likes