Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Slik du argumenterer får jeg inntrykk av at det eneste som er god nok belønning for knefallet du mener Nato har gjort for Erdogan er om Sveriges medlemsskap utgjorde en enorm forskjell i Natos militære kapasitet. At Sverige skulle alene ta Nato fra å være sjanseløse mot Russlands overmakt til å kunne knuse dem umiddelbart. Det er selvsagt ikke virkeligheten, på samme måte som en enkelt avtale med Erdogan ikke har oppheist han fra komplett forhatt paria til universelt elsket verdensleder. Her snakker vi nyanser, Nato er litt sterkere, og Erdogan nyter litt mer troverdighet i internasjonale relasjoner.

Jeg synes det var en bra deal for Nato, det gjør ikke du. Jeg liker heller ikke Erdogan, så om jeg hadde trodd at en hard linje hadde fjernet han hadde jeg støttet deg.

10 Likes

Jeg er selvsagt forstått med at en ikke kan forvente at Sverige skal ta NATO fra å være sjanseløse mot Russland til å knuse dem umiddelbart. Fordi NATO kan allerede knuse Russland umiddelbart. Det samme kan europa gjøre alene om Russland mot all for formodning skulle gjøre en Normandie invasjon mot Stockholm med sin ene ubåt i Østersjøen.
Argumentet er at medlemskap ikke har noe for seg for noen av partene, bortsett fra for problematiske land som nå har fått et nytt virkemiddel. Og kanskje USA om de igjen vil ha allierte til å rote i Midtøsten.

1 Like

Tyrkia ønsket i utgangspunktet F35 og ender opp med å få F16. Helt uavhengig av at jeg ikke liker Erdogan så klarer jeg virkelig ikke å finne noe negativt ved at NATO’s nest største militærmakt får et mer moderne flyvåpen.

Tyrkia har forhandlet om medlemskap i EU i mange tiår. Forhandlingene ble lagt på is av EU etter forsøket på statskupp i Tyrkia. At forhandlingene tas opp igjen på et eller annet tidspunkt er helt naturlig. Sverige har i alle år forut for militærkuppet vært en pådriver for tyrkisk medlemskap, så heller ikke her er det noe nytt under solen ved at de vil være positiv til et fremtidig medlemskap. Tyrkia skal uansett forhandle med EU og ikke Sverige, og de grunnleggende kravene EU stiller inneholder svært lite rom for forhandlinger.

Jeg vet ikke hvilke krav til grunnlovsendringer du mener Tyrkia skal ha “tvunget” gjennom i forhandlingene med Sverige. Den eneste endringen jeg kan se er denne, og den får i alle fall ikke meg til å sette kaffen i vrangstrupen. Er mer overrasket at de ikke allerede hadde denne muligheten i lovverket:

“Den 1 januari 2023 träder en grundlagsändring i kraft som gör det möjligt att begränsa föreningsfriheten för grupper som ägnar sig åt terrorism. Det innebär att Sverige kommer att kunna bekämpa terrorism på fler och nya sätt.”

Etterfølgende den nødvendige grunnlovsendringen er det gjort en, i mine øyen, udramatisk tilpasning i lovverket som sier:

“Regeringen föreslår att det införs ett nytt brott i terrorist­brotts­lagen, del­tagande i en terrorist­organisa­tion. Brottet innebär ett särskilt straff­ansvar för den som deltar i verk­sam­heten i en terrorist­organisa­tion på ett sätt som är ägnat att främja, stärka eller under­stödja organisationen.”

Om du kjenner til andre endringer av grunnloven så må du gjerne fortelle konkret hva de er.

2 Likes

Disse gundlovsendringer er ikke noe som Erdogan har med at gjøra, æven om han gjerne vill fremstille det slik.
Endringene kommer etter sterke påtrykkninger fra europol og en del land innen EU som ellers hade nektet Sverige utbytte i informasjon rørernde terrorism.
Sverige har lenge motsatt seg en mer strikt anti-terror lovgivning, men etter eksterne påtrykkniger så var man tvungen at gjøre noe. Men man har sett til at gjøre så lite som mulig. Det blir, jfr med andre EU-land, midle påfjøljder hvis man f.eks kan betraktes som edlem av en terrororgansisasjon.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like
1 Like

Dette har du postet allerede lenger opp i tråden. Det ble ikke sensurert og det ble gjenstand for en helt grei diskusjon. Det var noe med en pensjonert fransk general som ble sensurert bort.

3 Likes

Basert på den samme logikken, ville den første gulfkrigen aldri tatt slutt, siden ikke en eneste kvadratkilometer av Kuwait ble gjenerobret de første 5 ukene av krigen.

Jeg regner med at du også forstår at kriger går gjennom forskjellige faser, så det hadde vært interessant å få høre hvorfor du mener at Ukraina burde ha brutt ned det russiske artilleriet og de mobile reservene langt raskere enn det de har gjort hittil.

13 Likes

Er du plutselig imot sensur nå?! :joy::joy:

1 Like

Nå den offensive innsatsen kanaliseres mot å bryte ned fiendens etablerte forsvarslinjer og forsvarsresurser så blir er det komplett kokkelimonke å snakke om antall gjenerobrede kvadratkilometere.

For å utfordre deg litt på strategisk og taktisk tenking: når Ukraina bryter gjennom de etablerte forsvarslinjene på ett eller flere steder, hva tror du kommer til å skje? Og hva tror du er i ferd med i skje ved Bakhmut nå?

6 Likes

Merkelig resonnement. Da skulle jo alle allierte gitt opp etter noen måneder i 1940-41.

Mer sannsynlig er det at utviklingen blir som Hemingway sin økonomiske ruin: “gradually and then suddenly”.

Mitt tips er at en søm vil rakne for ruskiene og da går hele jakka i oppløaning.

14 Likes

Kunne like gjerne droppet D-dagen og.

3 Likes

Etter at Israel nedkjempet fem naboland i løpet av seks sommerdager i 1967 er det velkjent at de erobret hele resten av verden på en drøy måned etterpå, slik fungerer momentum i krig. :crazy_face:
Shabbat Shalom

6 Likes

Om noen tenker at Russland nå er styrket etter at de invaderte Ukraina så vil jeg gjerne høre fra de som mener det, samt argumentene for hvorfor de mener de er det.

4 Likes

Nå melder visst også Ukraina at de begynner å se effekten av innsatsen for å stoppe russisk artilleri.

15 Likes

Alt er ikke fint og flott i Ukraina da.

Har vært innom softox som aksjonær og tenker at produktet de nå tester hadde vært så utrolig midt i blinken for dem. Problemet er at alt av studier osv tar sykt med tid, penger og god planlegging. Noe softox ikke det ut til å klare.

(har brukt produktet. Anekdotisk, så ser den mildere hånddesinfeksjonen ut til å fungere svært bra til diverse bruk.)

9 Likes

Fengslene i Ukraina har lenge hatt store problemer med tuberkolosebehandling. Insatte slippes ut før de er ferdige med antibiotika-kuren. Dette er gjerne vanekriminelle, som ender i fengsel etter en kort stund på frifot. Slik får man raskt bakteriestammer som er multiresistente.

Husk vaksiner før en tur til Ukraina. I alle fall dersom du løper en risko for å ende i fengsel.

4 Likes

Å være crewet som lader russisk Rakettartilleri tror jeg er i ferd med å bli den verste jobben du kan ha. De er #1 på Ukraina sin pri liste av mål. Når du blir truffet, så går alt i lufta.

Ser noen mener dette er Vulcano 155 in airburst mode. Volcano Munitions for Ukrainian Howitzers | Defence24.com

5 Likes

Russerne har åpenbart hatt lignende prioriteringer. Jeg ser ukrainere nevner at de i den senere tid har kunnet flytte sine egne Grad nærmere fronten. Jeg antar at det er en indikasjon på reduserte kapasiteter hos russerne, men det kan også være bevisst villedning.

4 Likes

Heh, fint å se at de krangler i Russland. :partying_face:

7 Likes