Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Tidligere fransk general og forfatter av boken: Russland, vital allianse.

4 Likes

Kvadratkilometer er feil måleenhet i denen fasen. Riktig måleenhet er ødelagt russisk ytstyr og personell.

I første fase av første gulfkrig pågikk luftangrepene mot de irakiske bakkestyrkene fra 15. januar til 24. februar 1991, uten at en eneste kvadratkilometer ble erobret. Ukrainerne gjennomfører nå den samme fasen med artilleri og missiler, siden de ikke har over ett tusen fly tilgjengelige. At Ukraina i omtrent samme tidsrom har klart å bryte ned Russlands kapasitet for motartilleri, er i mine øyne imponerende.

18 Likes

Nei. Men jeg vet at jeg er sivil idag, men i et tiår så var jeg det ikke, og jeg vet at dersom en annen her skulle vært militær idag, så har personen null (0) erfaring i å lede styrker i en panser og skyttergravskrig på en 100 mil bred front.

Hvor har du fra at jeg konkluderer? Jeg skriver jeg tror det ender i fiasko, ikke at jeg har konkludert med at det gjør det…

Umiddelbar disk og utvisning for å komme drassende med en steigan link.

:face_vomiting:

6 Likes

Hvor er det blitt av Prigozhin??

Flyet til Prigozhin er observert litt her og der men ingen sikre livstegn fra Prigozhin selv så vidt jeg vet.

Er han naglet til veggen i Putins kjeller eller er han bare på en plass uten dekning?
Og er det troverdig at Wagner nå leverer inn våpnene sine?

Nå står citatet fra Tormod Heier, professor ved Forsvarets høgskole og tidligere offiser i Hæren, i Nettavisen, en ikke helt seriøs publikasjon.
Jeg går ut fra at han blitt kortet ned før at få et budskap som passer redaksjonen.
Alternativt at hr. professorn har sovet i timen.
Bara å se på mengden ødelaggt utstyr før ryzzene. Alt er ikke areal.

Det ukraina har gjort er at skytt vekk en masse ruzzisk arteleri og annet utstyr. Ryzzene fyller på med nytt bakfra. Som raskt blir ødelaggt. Tids nok tar førådet før ruzzene slutt. Da, ikke før, kommer Ukraina at gå frem. Dette veit troligen professorn, og fullt mulig han har sagt det til Nettavisen.

2 Likes

Vet ikke hvor Prigozhin er. Surovikin har visst tatt hvilepause.

La oss roe ned 2 hakk. Morsomy at kontoer som kun er aktive når de finner noe negativt å poste. Samtidig så postes det at offasiveb ahe feilet fordi ukr har tatt få km. De som faktisk følger med vet at dette blir støy da det nå jobbes systematisk med å ta ut artikleri, aa , skyttergraver og våpendepo. Og her kvernes det tydelig hver dag.

Skjønner det finnnes noen pro russland kontoer her, men prøv å gjør en innsats. Ikke bare støy ned tråden.

8 Likes

Sånn som jeg leser artikkelen er ikke dette tullete regnestykket med 49,5 år hentet fra Heier, men fra journalisten, som fletter inn litt ekstra “oppsiktsvekkende” formuleringer innimellom sitatene han har fått fra Heier. Heier selv sier han tviler på at Ukraina vil greie å ta tilbake hele territoriet i løpet av året, hvilket ikke nødvendigvis er så pessimistisk.
Dette er en journalistisk sjanger som jeg har lite til overs for. Man henter inn noen sitater fra en forsker (som stiller opp siden han har som mandat å dele forskningen og kompetansen sin med offentligheten), og fletter inn sitatene i en artikkel med en journalistisk “vinkling”. F.eks. sier Heier aldri at ukrainerne “sliter”. Det er noe journalisten har funnet på. Likevel blir det overskriften, som man fort kopler til Heier hvis man bare leser ingressen og ser på bildet. Dette er tabloidpressens forsøk å hevde seg i kampen mot den umiddelbare rykteflommen fra Twitter, Telegram etc., der de alltid vil være for sent ute som redaksjonsstyrt medium.

14 Likes

" Janne Haaland Matlary (født 27. april 1957 i Mandal) er en norsk statsviter og politiker (tidligere KrF, nå [Høyre](Høyre – Wikipedia))."

Ser ut for meg som Janne Haalend Matlary er trygt plasssert i norsk politikk.

Og i de årene av hennes liv hvor man kanskje danner mest av sitt fundament politisk og verdimessig så gikk hun på

"Utdannet ved Universitetet i Oslo
Handelshøyskolen BI
IESE Business School"

Ikke den mest utpregede inkubatoren for folk med ideologisk grunn i favør Sovjet, Kina og DDR.

Men hvem vet, kanskje hun innerst inne holder med russerne, og kanskje har røpet seg ved et uhell hvis intensjonen var å blåse i en hundefløyte?

12 Likes

Mye rart rundtomkring, men Matlary er nok ingen skapkommunist… så det gjelder å holde tungen litt beint i munnen. se f.eks hva hun skriver her:

6 Likes

Det er ju svært vanskelig å tolke artikeln på noen annen måte.

1 Like

Janne er kanskje en av de mest “høyrevridde” av de profilerte akademikerne fra SV-fakultetet. Så poenget med “venstrevridd” er det ikke noe hold i.
Fra CV’en ser vi at det er ingen militær utdannelse. Hun er tilknyttet forsvarshøgskolen, men innen “sivile” fag. De lærer mye forskjellig på forsvarshøgskolen… Militærpresten er vel heller ikke ekspert på å vurdere hvordan det går på fronten, for å være litt flåsete. Videre er det ingen sammenheng mellom hennes vurdering av hvordan det går på fronten og hvem hun “heier” på. Hun har fordømt Russland på det sterkeste. Hele poenget med den siste boka hennes er at verden kommer aldri til å bli den samme fordi Russland og Kina har vist at de blåser i våre normer innen internasjonal politikk (som hun selvfølgelig hegner om).
Hvem man tror vinner, bør ikke ha noen sammenheng med hvem man håper vinner, men dette blir vanskelig på et (biotek-)aksjeforum der skribentene er dårligere enn gjennomsnittet av befolkningen på å skille mellom tro og håp.

7 Likes

Det kan hende at du har for høye tanker om folk flest. De fleste leser omgivelsene på basis av et verdensbilde der de ikke har gått i dybden på hvert element. Det innebærer at mye av det vi “vet”, egentlig er noe vi tror.

Her på forumet er det en del forskjellige meninger. Så lenge meningene dreier seg om tolkningen av konkrete datapunkter, synes jeg diskusjonene er interessante.

Personlig har jeg sterke meninger og følelser knyttet til Ukraina. Jeg prøver å være oppmerksom på hvordan det påvirker min tenkning. Faren for å legge inn for mye egen bias er størst når datagrunnlaget er minst. Noen ganger må jeg si til meg selv at datagrunnlaget er for dårlig til å kunne konkludere. Typisk skjer dette gjerne når man beveger seg ned fra strategisk til taktisk, eller fra taktisk til operativt nivå.

7 Likes

Men det har vel sannsynligvis heller ikke:" professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og ved Forsvarets høgskole, Janne Haaland Matlary"

2 Likes

Plutselig føler russland for å sikre HQet som wagner tok. Borgerkrig trusselen er ikke over?

7 Likes

Morsomt å lese folk som tror dette går dårlig for Ukraina og drar fram antall km2

Så, fra russeren som har prøvd å forsvare Zaporizhzhia mot Ukraina:

I pointed the attention to the most important tragedy of the modern war - the lack of counter-battery fire, lack of artillery reconnaissance stations, and mass casualties and injuries of our brothers from enemy artillery.

Ikke fungerende motartilleri vil si at de tallene vi ser fra Ukraina på antall artilleri de har slått ut hver dag er troverdige og samtidig sier oss at Ukraina sine tap av artilleri et svært lave.

I denne krigen, så har ingen klart å få luftherredømme, så da sitter man igjen med at den med artilleriherredømme vinner. Man så det når Ukraina ble slått tilbake ved popanasa, når Ukraina drev Russland vel fra Kyiv, når Ukraina tok tilbake kherson. Eneste unntaket er egentlig kharkiv, når Ukraina overrasket Russland og tok tilbake 10-12000 km2 og når Russland tok bakhmut og 2-300 km2 ved å hive titusener i en kjøttkvern.

Så, kort sagt, hvis dette fortsetter samme veien vil russisk artilleri bli dårligere og dårligere og det blir umulig å holde land. Artilleri som får skyte som de vil mot fotsoldater og panser er rått parti. I dette tilfellet i Ukraina sitt favør.

15 Likes

Det er enda verre enn det du beskriver, da overskrift og inngress ofte skrives av en annen person enn journalisten. Så koblingen mellom ingressen og det som faktisk ble sagt i et intervju er ofte ikke bare mangelfull, men helt fraværende.

5 Likes

Det er nok av folk godt plassert på høyresida som både har tro på at Russland kan vinne/hale ut krigen og som argumenterer for en forhandlingsløsning, i tillegg til Matlary har du f.eks. Asle Toje i Norge. Jeg syns det er bra at disse motstemmene kommer til i offentligheten, selv om jeg ikke er enig med dem.

På den ytterste høyresida, der man begynner å flørte med fascisme, har du de som heier på Russland fordi de liker autoritære, nasjonalistiske stater som undertrykker seksuelle og etniske minoriteter. Den dritten er jeg glad jeg slipper å lese noe av i norske aviser.

Men det er i alle tilfeller ikke lenger bare ytre venstreside som har en Russland-bias. Og dagens Russland har da heller ingenting med kommunisme å gjøre. Det er en mafia/fascist-stat.

10 Likes