Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det er på størrelse med Fredrikstad kommune. Avstanden til Hviterussland er ca 65 km, og det vil være høyeste pri for hviterussiske/russiske styrker å stenge suwalki korridoren mellom Hviterussland og Kaliningrad for å isolere Baltikum. Det er planer som har vært i flere tiår…

Å skrive at 12-15 tusen mann, samt fly, over 100 stridsvogner, s-400 og iskander med atomstridshoder blir borte på «minutter» stemmer ikke.
Hvordan mener du det skal skje?

Mulig jeg er sprø, men jeg tror faktisk at de både 1) kommer til å forsvare seg ved angrep, 2) Etterretning plukker til opp en vestlig styrkeansamling både i nord og sør, og 3) forsterkninger er ca 70 km unna, som vil være mobilisert samtidig med en vestlig styrke på andre siden av grensa.

Fra vestlig side var snakk om ifjor vår, etter invasjonen startet, å stenge korridoren fullstendig. Svaret fra Russland var at det vil utløse et direkte angrep på vesten. Ingen mellomting, ingen «rød linje», ingenting, kun angrep tvert. Vesten droppa planene.

4 Likes

Enig, også er det bare null sjanse for at vesten er de som starter angrep på russiske styrker i Russland. Ingen som tar sjansen for en atomkrig. Eneste unntaket er Ukraina, og selv de har bare drevet med litt småkjafs. Hadde vært lett for dem å flytte 150k soldater inn gjennom belgorod og så sydover. Hvorfor gjør de ikke det? Fordi sjansen for atomkrig er altfor stor.

1 Like

Si det, du kan jo prøve å lage en simulering der stasjonerer 12-15 tusen mann og 100 tanks i Fredrikstad kommune og la det bli bombet av hele NATO.

1 Like

Håper det kan bli røsket litt videre opp i endel av disse miljøene nå.

Kommunistiske rottereir og ytterste høyre… det er litt av en broket samling som har vist sine sanne farger som Putin-apologeter det siste året!

Og det er mange eksperter, forskere og andre forståsegpåere som vist seg helt på jordet og tatt konsekvent feil i alt de har sagt.

Edit: Disse bør det være rimelig innlysende at det da heller ikke har noe som helst verdi å skulle høre på videre fremover!

6 Likes

Høres ut som reprise av det som ble skrevet for et år siden. Så tok man kherson.

3 Likes

De stasjonerer nok styrkene langs grensene og ikke i byen tipper jeg.
Simuleringen er det du som må gjøre, basert på at du skriver at «de blir nøytralisert på minutter».
Jeg spurte om hvordan du kan mene det…et spørsmål tilbake er ikke et svar.

Det jeg ikke skjønner, er hvordan en statsviter skal kunne uttale seg særlig sikkert om militær fremgang.

8 Likes

OK svaret er at soldatene vil bli tatt ut av kampen med bomber og misssiler fra NATO land.

Syftet er at skape tvivel før at minke støtten før at sende våpen til Ukraina. Det som skrivs trenger ikke å vare korrekt eller noe, uten det handler om å skifte fokus og at førendre stemningslæget.

I motsetning til anonyme sivilister på et nettforum mener du?

Jeg er ikke uenig i spesifikt at offensiven har feilet. Det er små pyrrhosseire hist og her etter halvannen måned. Probing tar ikke såå lang tid, men de fikk ingen gode svar, så nå er det angrep på angrep på de samme plassene konstant, med altfor høy kostnad i materiell og personell.

Jeg har ikke noe godt svar på hva som bør gjøres heller da forsåvidt, jeg har ingen erfaring i leding av brigade størrelser. Men slik det er nå, så tror jeg det ender i full fiasko. Det suger, men det gjør det ikke mindre sant.

Du skal ikke undervurdere dette. Mye god informasjon har kommet fra diverse sivilister på nettforum eller via sosiale media kanaler i denne krigen. Info som har vist seg å være både tidligere ute og mer treffende enn det som etablerte media har kunne komme meg. Og i hvert fall mye mye bedre enn det diverse synsere bak skrivepulter på andre siden av Europa har kunnet bidra med…

Utfordringen er å vite hvem en skal høre på og tillegge vekt, men her igjen, kan en se på historikk og hvem som har vært pålitelig over tid.

6 Likes

La oss se long range missiler i aksjon 250-500km rekkevidden

1 Like

Absolutt. Men når det skrives at man ikke skjønner at hun kan uttale seg om dette, så står det nå faktisk svart på hvitt i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og ved Forsvarets høgskole

Forsvarets høgskole: «Forsvarets høgskole (FHS) har Forsvarets og Norges fremste akademiske fagmiljø innen militærmakt og sikkerhets- og forsvarspolitikk.»

Så det kan faktisk hende at hun sitter på mer bakgrunnsinfo enn både oss her, og andre plasser.
Å avfeie som «ytre venstre/høyre bs» blir for tynt. Jeg er ikke ytre hverken eller, og mener det samme…

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Kan du gi noe eksempel som talar før det?

3 Likes

Når generalen som har ansvaret for fronten i sør melder at de ikke lenger har fungerende anti arilleri-kapasitet, er det et tegn på at offensiven har framgang. Det er et tegn på at vi nærmer oss slutten på fasen der russlands kapasiteter og reserver brytes ned.

Vi ser det samme sør for Bakhmut - et område som skal være Russlands sterkeste.

https://nitter.net/wartranslated/status/1679258082302459904#m

8 Likes

Vel, her er det synsing og diskusjon.

Vi går ikke ut i media og er fundamentet til en artikkel.

2 Likes

Ukrainerne sliter
– Offensiven har pågått siden 4. juni. På den tiden har ukrainerne bare gjenerobret cirka 160 kvadratkilometer. Det er ikke større enn en tredjedel av Oslo, sier Tormod Heier, professor ved Forsvarets høgskole og tidligere offiser i Hæren, til Nettavisen.

– Det er et veldig lite område, legger han til.

Russland kontrollerer rundt 95.000 kvadratkilometer av Ukraina. Dersom tempoet i Ukrainas motoffensiv vedvarer har landet gjenerobret sine territorier – om 49,5 år.

Vet du med sikkerhet at alle de anonyme som skriver her er sivilister?

Tror det er litt for raskt å komme med en slik konklusjon enda. Den største feilen mange “allvitere” har gjort i forbindelse med denne motoffensiven, er vel å tro at det skulle gå raskt. Hvem kjenner egentlig til strategien fra Ukraina her?

3 Likes