Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Postet det over i mars, for jeg så jo det samme som amerikanerne påekte; droneangrepene fra Ukraina gjorde bare den russiske Urals oljen dyrere, den spratt opp i pris.

Men når har Urals oljen en interessant utvikling:

Den rød pilen viser de initielle drone-angrepene sin påvirkning på prisen på Urals-olje; den steg masse og virket “counter productive”, som jo også USA til slutt måtte adressere i media.

Men sammenligner vi nå med Brent oljen, så har russisk Ural olje falt mye mer enn den "normalt har gjort sammenlignet med tilsvarende pris-nivå for Brent oljen:

Sammenlignet med refereansedatoen 5. februar så ligger Urals-oljen nå kun 1 dollar over, mens Brent ligger 7 dollar over.

Jeg er ingen ekspert, men hvis raffineri-kapasiteten i Russland går ned, så må de jo kanskje eksportere mer av oljen sin, istedet for å raffinere den, forklaringen på prisnedgangen er jo delvis det:

Det som er interessant er at droneangrepene endelig ser ut til å virke hensiktsmessig; den øker faktisk olje-eksporten fra Russland samtidig som den tar ned prisen på russisk olje, samtidig som relativt sett gode oljepriser holder oljeprisen slik at nye prosjekter er lønnsomme (hva Saudi-Arabia gjør får man ikke gjort så mye med).

Det andre interessante poenget, hvis dynamikken er slik jeg spekulerer i er jo at det amerikanerne egentlig tenkte var dumme trekk fra Ukraina har ikke amerikanerne fullt ut forstått?

Kanskje det var jackpot for Ukraina? Jeg spekulerer i at droneangrepene initielt kan ha vært et trekk fra Ukraina for å bidra til å legge press på amerikanerne (og Europere) til å komme med midler, sin plutselig økte energikostnader skader Europerne mest, men også USA.

Blir spennende å følge med fremover, for hvis strategien nå fungerer, vil man trolig se flere angrep fremover.

Lurer også på hva mottrekket til Russland blir. USA indikerte jo i mars at faren var hevnaksjoner på vestlig energi-infrastruktur.

Kanskje prisfallet på Urals bare en “et blipp”, eller kanskje ikke, blir interessant å følge utviklingen.

7 Likes

Ser virkelig ut som at ødelagt raffineri kapasitet har ført til større eksport av råolje.

9 Likes

Ukraina har ikke angrepet noe særlig i det siste, så raffineri kapasitet har gått opp noe, men nå traff Ukraina to raffinerier i dag såvidt jeg vet.

https://twitter.com/delfoo/status/1788239874450997385

image

image

1 Like

Btw.

12 Likes

Ukraina har tatt ut noe strømforsyning til jernbane i det siste. Det kan være naturlig å tenke at de vekslere mellom ulike typer strategiske mål, for å gjøre det vanskeligere for Russland å prioritere plassering av luftvern.

Når det gjelder luftvern, så tenker jeg at det begynner å tynnes ut i Russland. Her har Ukraina krysset fronten med droner som i praksis er mikrofly, og fløyet 1300 km til et strategisk mål, uten å ha blitt stanset av hverken luftvern eller jagerfly.

6 Likes

Mikrofly flyr så sakte at radar ikke funker så bra. :see_no_evil:

1 Like

Propeller er ofte gode radarreflektorer, så det er fristende å tenke at det er algoritmer for fjerning av bakkestøy som er årsaken til at langsomme mikrofly er vanskelige å fange opp.

2 Likes

Tenker også at bedre algoritmer kunne skilt mellom de to. Tipper det bare ikke har vært prioritert. Før nå hvor lang tid tar det å endre?

En ting til, Russland har neppe masse radar aktiv ved fronten. Det er lette mål, så når disse mikroflyene kommer under radar dekning, hvordan ser at det er ukrainske fly, ikke sivile? :thinking:

Tipper det skal et godt radar nettverk til for å fange opp flyene og så identifisere dem som ukrainske.

Enda et rafinneri!

https://x.com/wartranslated/status/1788721837943271522?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

11 Likes

Burde kanskje hatt en egen post for raffinerier her?
image
:ukraine:

8 Likes

Jeg er usikker på hvor stor mikroflysporten er i Russland. Jeg har sett det i Ukraina, men ikke så veldig ofte. Jeg vet at det finnes produsenter av mikrofly i Ukraina, så der er det i alle fall en kjent aktivitet.

Kanskje er det noen her på forumet som vet litt om bruk av småfly og mikrofly i Russland.

From the words of people in another video, employees were warned about the approaching UAV around 12:30AM, and at 1AM it successfully landed at the target.

Dette er rimelig sprøtt egentlig. Hvor vanskelig er det å skyte ned disse når man vet de kommer 30 min før de kommer fram? :see_no_evil:

3 Likes

Ukraina må helt klart fortsette å bombardere raffineriene
Ikke minst for å redusere den russiske mengden av alle typer bensin innenlands
Dette begrenser den milliære slagkraften til Russland samtidig som det skaper problem og missnøye i sivilbefolkningen
Det siste bør legge stor vekt på for evt. å få fjernet Putin

5 Likes

Det forutsetter at man har noe å skyte de ned med. Det ser ut til at politiet ikke har noe grovere enn en AK.

Med tanke på at raffineriet ligger på en linje mellom Kyiv og Moskva, 155 km fra Kreml, er det overraskende at det ikke er er tunge maskingevær eller lett antiluftskyts tilgjengelig. Sovjetunionen produserte enorme mengder med 14,5 mm og 23 mm, så jeg kan ikke forstå at alt har gått med ved fronten.

Det er mere fristende å tenke at eliten i Moskva ikke ønsker å ha mye av dette nær Moskva. De er tross alt også effektive som boksåpnere på lettpansrede kjøretøyer som eliten kjører rundt i.

4 Likes

Czech president says first batch of shells to arrive in Ukraine in June

Ser ikke ut til å være bedre luftvern lengre unna Moskva :stuck_out_tongue_winking_eye:
Jeg mistenker den russiske inkompetansen.

2 Likes

#BREAKING: Russia attempts to invade Ukraine’s territory in the Kharkiv and Sumy regions, heavy artillery barrages and air raids reported. Ukraine has successfully destroyed several Russian infiltration groups at Vovchansk, but this can be combat reconnaissance. Up to 40,000 Russian troops are reported to be accumulated across the border.

usj, ser ut til at ryktene stemmer. Og at Russland nå prøver fult angrep

5 Likes

Jepp, og noe av problemet er:

Og såvidt jeg forstår, så har ikke USA fått fram noe artilleriammo heller. Kjipt å la russerne få drive på som de vil i tre uker til…

2 Likes

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1788914240222327135

Vovchansk som ligger tett på grensen til russland blir kraftig bombet av russerene nå.

This video looks like to be from MAR 13

Vesten sendrektighet har vært tema noen ganger. UKR kommer til å tape med mindre Vesten slutter å være så forbanna treg, feig og vimsete.

Så får vi se om UKR klarer slå den nye fronten som åpnes tilbake eller om RUS avanserer også her.

Macron sine “trusler” blir vel også satt på prøve fremover. Hvor mye var det RUS måtte avansere før han sender tropper?

6 Likes