Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Da bokføres 1 fly, 1 anti-luft system, 51 artilleri, +++++


:ukraine:
Fin videosnutt her :fire:

https://x.com/NOELreports/status/1800038349673005439

13 Likes

Vanligvis er Andrew en rimelig konservativ kar når det kommer til Ukraina sine suksesser osv, men han tenker altså at russernes Kharkiv-offensiv var svært vellykket for Ukraina. Etter å ha sett de visuelt bekreftede russiske tapstallene de siste ukene, så skjønner man jo hvorfor. De brenner helt sykt med utstyr, og hvis man stoler på Ukraina, så taper også russerne enormt med folk, flere enn de rekrutterer. Mao, russerne kommer ut av offensive vesentlig svekket.

image

https://x.com/AndrewPerpetua/status/1799938760999629261

7 Likes

Nå startet RUS ny offansiv i Sumy? eller hvordan det skrives.

Mistenker den går like dårlig. Spent på hvor mye andre linjer er tynnet ut for at russland skal ha nok menn og utstyr til denne offansiven.

Tja?

image

3 Likes

ahhahaha, ikke fått med meg.

Av og til, så er pro-Ukraina kanaler fulle av copium da. Som den posten under. Mortere må vel være noe Russland kan produsere i tusentall uten problemer. Mortere tenker jeg også at er årsaken til at “artilleri” tapene som Ukraina rapporterer er såpass høye. De inkluderer mortere. Ukraina tar nok ut mye russisk 152/122mm artilleri, men ikke i de mengdene som man kanskje kunne trodd Ukraina rapporterer.

image

https://x.com/PStyle0ne1/status/1800068227151654969

4 Likes

Tror også de kan produsere mye bombekastere.

Artilleri er artilleri. Bombekastere er nok inkludert og de er så nært frontlinjen at de er ekstra sårbare.
At mer langtrekkende artilleri type 122mm og 152mm også får juling er det ingen tvil om - langtidslagrene inne i ruskieland er på all time low samt at mange vogner blir kanibalisert for reservedeler. Kanonløp er kritisk for dem, særlig siden de bruker mye Nord - Koreansk ammo som både er dårlig og har en tendens til løpssprening.

Poenget mitt er at hvis man tenker “Artilleri”-kolonnen i de ukrainske rapportene som 122/152mm artilleri, så tenker man feil. At de klarer å ta ut russiske mortere er selvfølgelig viktig, men det er ikke noe du vinner krigen på materialmessig, mortere, i hvert fall av denne typen er noe av det billigste utstyret du kan lage…

5 Likes

Etter det jeg forstår, er det bare bombekastere fra 120mm og oppover som regnes med når Ukraina teller artilleri. Dette trolig fordi det da ikke er snakk om bærbare bombekastere.

Produksjonsmessig er bombekastere enklere enn kanoner. En annen fordel er at de bruker mye mindre krutt enn kanoner i forhold til levert mengde sprengstoff. Under andre verdenskrig prioriterte Sovjetunionen bombekastere fordi de manglet krutt. De måtte få krutt og sprengstoff fra USA, siden mye av den kjemiske industrien var i Ukraina.

Dersom det virkelig skulle vise seg at Russland dreier mer mot bruk av grove bombekastere, er det en indikasjon på mangel av krutt eller kanonløp. I en situasjon med droner alle steder, er det neppe en fordel å måtte frakte all ammunisjonen nesten helt fram til fronten.

6 Likes

Hej Norge

International styrke gør små men gode fremskridt :partying_face::partying_face:

https://www.patreon.com/posts/09-jun-russians-105906537?utm_campaign=patron_engagement&utm_source=post_link&token=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJyZWRpc19rZXkiOiJpYTI6NTIyYjVhMmEtZTgwMy00ODc1LWE2NTMtN2U4MmJmODc4Njc3IiwicG9zdF9pZCI6MTA1OTA2NTM3LCJwYXRyb25faWQiOjEyNTgxNTM3NH0.JFarE1U0PpWvf-G12hw-23rNOQps9eubqHCz43m3xYU&utm_id=eeb0e05b-ea42-4267-ad4f-50346bcf717f&utm_medium=email

Slava Ukraini🇺🇦

Dansken

4 Likes

Jeg har sett kommentarer fra f.eks. AndrewPerpetua at Ukraina har hatt mangel på morter-ammo og at det er et problem. De bruker mortere for å forsvare seg mot infanteri-angrep. Det er da snakk om 60 og 82mm mortere såvidt jeg husker. Det er bedre å bruke morter enn å slippe folk helt inn til håndgranat-rekkevidde. :see_no_evil:

4 Likes

Helt enig i at bombekastere er veldig bra infanterivåpen. Det jeg tenker på som problematisk, er om tunge bombekastere erstatter artilleri.

1 Like

Så vidt jeg har registrert har det vært stille i media omkring det forumet mener er en russisk fiasko med hensyn på Kharkiv. Eller?

Media ligger langt bakpå. Ukraina gir ikke så mye klikk lengre.

De vil komme etterhvert når man kan kjøre store saker som gir mye klikk.

7 Likes

Et annet aspekt ved media er såkalt “engagement farming”, der man for eksempel gir et overdrevent negativt bilde av situasjonen for å generere klikk og kommentarer - og dermed reklameinntekter.

Jeg satt med inntrykk av at enkelte vestlige media drev med dette før den russiske offensiven i nord, og at andre media deretter siterte dem.

1 Like

OSINT ligger gjerne et godt stykke foran resten av verden. Type 2-3 dager? AndrewPerpetua ser nok også først og fremst på hvordan det går med de russiske tapene osv.

2 Likes

Media havner et par dager etter rykteflommen på twitter pga kildekritikk og verifisering, og da er det ikke så interessant å skrive om lenger. De satser mer på å innhente en uttalelse fra en eller annen ekspert som uttaler seg om konkrete hendelser eller generelt om krigen.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1799778098302656634

The Russian offensive may seem to be failing, but our team is thinking that such conclusions might be still premature. We continue to observe hundreds of vehicles, including tanks, APCs, and artillery systems, being relocated near Ukraine

While the trajectory is becoming much more optimistic for Ukraine, it’s important to remember that despite the enormous losses the Russian military suffered near Avdiivka, including hundreds of lost vehicles in the first week of the October offensive, Avdiivka eventually fell.

Minst like god kredibilitet som AndrewPerpetua og ikke helt samme konklusjon (om ikke nødvendigvis i konflikt heller)

3 Likes

Han nevner ikke ammunisjonsmangelen for Ukraina i Avdiivka. Det ser heldigvis ut til at Ukraina nå har en bedre forsyningssituasjon.

4 Likes