Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Hvor sannsynlig er det at vi får se mer kinesisk våpen overført til russerne? Kinesisk AA f.eks.? Må jo begynne å bli tynt med russisk AA etter at ukrainerne har tatt ut såpass mye.

Et annet spørsmål? Er det ikke ganske lenge siden nå at vi har sett Shahed svermer mot Ukriana? Det pleide å komme en del av dem, men synes ikke jeg har hørt noe særlig om dem på lenge. Eller er det bare jeg som ikke har fulgt godt nok med?

1 Like

Tror det er mindre sansynlig, Kina vil ikke eskalere. Samtidig lengter de nok etter å teste egne systemer i faktisk kamp.

Jaja, de trenger jo ikke sende direkte. Kan sende til NK, som så sender videre til RU :stuck_out_tongue_winking_eye:

Så får Taiwan alle våpnene de ønsker etterpå.

Det får de vel uansett.

En øy står i flammer - med russere på den.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/HIf7qiY4RB

2 Likes

«At vi øker vår støtte, gjør ikke Nato til part i denne konflikten. Vi søker ikke konfrontasjon med Russland, men vi vil fortsette å gjøre alt vi kan for å støtte Ukrainas fundamentale rett til selvforsvar.»(Stoltenberg)

6 Likes

Håper alle tilgjengelige båter får hver sin drone …

Er man ikke imot russland, så er man med russland

-Igor W. Babushkov

5 Likes

Ukraina har ved to anledninger de siste ukene hevdet å ha truffet lagre av Shahed droner. Sist på Krim. Russland hevder at de nå produserer disse selv, men jeg tror ikke at produksjonen er stanset. Det er trolig bare et spørsmål om tid før dronene er tilgjengelige i større antall igjen.

1 Like

Apropos Shahed droner:


Kanskje de har gitt litt opp å bruke for mye ressurser på disse når de mister 32 av 32 i løpet av en natt :ukraine:

4 Likes

Det er egentlig en veldig interessant observasjon. Det skytes ned en veldig stor andel av propelldrevne lengtrekkende angrepsdroner som sendes inn over Ukraina. Samtidig ser vi multipple treff på verdifulle mål med lignende droner inne i Russland.

Russland oppgir ikke andelen droner de skyter ned, men lokalbefolkningen filmer gjerne dronene. Det er ofte relativt store droner.

Jeg undres på om Ukraina bruker andre taktikker både i forsvar og i angrep.

2 Likes

Ta angrepet Ukraina gjorde på transformatorstasjonene inn til det russiske smelteverket. For å få det til, så trengte Ukraina to treff. La oss si dronene koster 10TUSD hver. Hvor mange kan du sende inn og fortsatt være i pluss? 100 droner er 1 MUSD. Jeg tipper du er i pluss selv ved å ha brukt 1000 slike droner. Mao, Shahed droner kan nok sikkert ha en suksessrate på type 1:50 og fortsatt gjøre mer skade enn de kostet.

Økonomien til Ukraina er basically fullstendig rasert og Russland sin økonomi kommer også til å være helt fucked hvis dette fortsetter i et år til med stadig større dronesvermer fra Ukraina.

3 Likes

Det er vel kryssermissiler som har ødelagt flest kraftverk i Ukraina.

1 Like

Jepp, også ukrainske droner som har fucket til flest russiske raffinerier.

Fremtiden til Ukraina kommer til å være 100% avhengig av at russland taper krigen så mye at de gir opp hele prosjektetm vesten gjør et nytt marshallprogram for å få de tilbake på føttene (helst med beslaglagte russiske midler), og alle flyktingene må dra hjem igjen etter krigen og bygge opp igjen landet.

6 Likes

Angående Shahed droner:

Ukraine’s Air Force downs all 32 Russian Shahed drones overnight

IRYNA BALACHUK — FRIDAY, 5 JULY 2024, 07:44

3 Likes

Jeg tror det vil være mange ukrainere som vil bli igjen i Norge. Spesielt de som kom hit med små barn som nå prater norsk flytende og har har gått på norsk skole i to år. På den andre siden, så tror jeg det er mange ukrainere som ønsker seg tilbake til hjemlandet og skikkelig varme sommere og ikke så kalde vintre. Også tilbake til familien.

3 Likes

Jeg vil tro at de aller fleste ukrainere vil dra hjem , i hvert fall hvis de kan få støtte til å få seg et liv der på nytt
Det er vel nå 66000 ukrainere i Norge samt 1700 født i Norge med ukrainske foreldre

3 Likes

Det er jo et godt poeng, for det er nok mye som er ødelagt i Ukraina nå, så hvis man skal flytte hjem, så vil de trenge penger til å komme seg på beina igjen.

1 Like