Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Haha, her må jeg ærlig innrømme at jeg ble så trigget av din første setning at jeg ikke leste den andre, beklager.

Svaret er uansett her

FREEDOM!

Interestingly, the H4 is powered by technology from F-1 race car batteries because they can store a lot of power and charge constantly without melting down. “We put some unique battery chemistry into it, so it’s got all of the energy storage and the ability to recharge while operating,” Hofle says. “If you plug it into a wall, it can run indefinitely. Or you can have a standard generator next to it on the battlefield to charge it off of diesel fuel.”

5 Likes

US intelligence discovered earlier this year that the Russian government planned to assassinate the chief executive of a powerful German arms manufacturer that has been producing artillery shells and military vehicles for Ukraine, according to five US and western officials familiar with the episode.

The plot was one of a series of Russian plans to assassinate defense industry executives across Europe who were supporting Ukraine’s war effort, these sources said. The plan to kill Armin Papperger, a white-haired goliath who has led the German manufacturing charge in support of Kyiv, was the most mature.

Er det på tide å ta denne asymmetriske krigføringen på alvor?

6 Likes

En russer med sjel :face_with_monocle:

16 Likes

Litt sent etter tre år med bombing, men gratulerer.

2 Likes

Da jeg først så historien på ukrainske kanaler, så tenkte jeg at nå er Budanov utem med rampestreker igjen. Hvorfor gå offentlig ut med dette, når det kan true livet til piloten med samvittighet?

Den eneste alternative forklaringen jeg kunne komme på, var at ukrainerne har hacket en konto med bilder og dokumenter. Ved å offentliggjøre dette vil de sette igang FSB-forhør av samtlige flymannskap og planleggingsstab.

Å bli forhørt av FSB er neppe noen søndagsskole. Dette vil åpenbart forstyrre flyoperasjonene - uansett om det skulle være en pilot med samvittighet eller ikke.

8 Likes

Kan Ukraina klare å få kontroll på overvåkingsdronene til Russland? Det ville gitt den helt andre muligheter i angrep og aktivt forsvar.

2 Likes

Beklager at jeg sier det, men jeg begynner å bli dritt lei denne ultrasvake kanadiske statsministeren. Er det mulig… 2032!!! Pay the f@ck up! For en disrespect av hele alliansen :face_with_symbols_over_mouth:

Canada will increase defense spending to the NATO target of 2% of gross domestic product by 2032, Prime Minister Justin Trudeau said on Thursday, making a commitment for the first time on when the government would meet the goal as pressure from the United States mounts.

https://www.reuters.com/world/americas/canada-expects-reach-natos-defense-spending-target-by-2032-says-trudeau-2024-07-11/

2 Likes

https://x.com/ChrisO_wiki/status/1811504275391939056

«I forrige uke kunngjorde regjeringen at de gjør begrensninger for hvor lenge russiske fiskefartøyer kan ligge til kai i Tromsø, Båtsfjord og Kirkenes, de eneste havnene hvor russiske fartøy fortsatt får legge til kai.»

Det er da enda noe, men At det skulle ta to og et halvt er skammelig nok.

9 Likes

image

3 Likes

Although Chancellor Olaf Scholz avoided commenting on the reported assassination plot directly, he said it was well known that Germany was exposed to a variety of Russian threats and was paying close attention to them.

LUL, “følger nøye med”, hvor har jeg hørt dette før?

5 Likes

Virker som MT-LB-lagrene til russland begynner bli rimelig tomme…

(Lånt fra x.com )

7 Likes

Det er kanskje ikke så overraskende at det går med mange russiske MT-LB. Wikipedia kaller kjøretøyet for “lettpansret traktor/nyttekjøretøy”, mens Russland stadig vekk bruker dem i angrep mot frontlinjen.

“Ukraine will receive up to 100.000 artillery shells per month under the Czech initiative”, - Petr Pavel

:black_small_square:June-August: 50.000 per month;
:black_small_square:From September until the end of 2024 - from 80.000 to 100.000 per month.

Bra at disse granatene begynner å lande bokstavelig talt. Men ting tar fortsatt mye tid.

12 Likes

Ja, er vel en grunn til at de har startet bruke motorsykler ol.

Liker denne memen:

Enkelte bilder viser at russland allerede har nådd 2025-spådommen:
GPPLqAdXUAEqot2

10 Likes

Polen øker forsvarsutgiftene til 5% av GDP neste år! Samtidig Canada på 1,34% og håper å kanskje nå 2% i 2032…

5 Likes

Hele Nato må forstå nå at de må øke til 5% ,det må et under til at det ikke blir et oppgjør med russland og kina de neste årene.

9 Likes

Jeg håper ikke vi må helt opp til 5% i gjennomsnitt, men kanskje det blir nødvendig. Det jeg er mest bekymret for er hastigheten vi bruker på å øke forsvaret vårt. Sendrektigheten til vesten er alarmerende.

4 Likes

Hej Norge

Up-Date fra vores venner :grinning:

https://mil.in.ua/en/news/a-drone-hits-an-oil-depot-in-the-rostov-region/

Intet er sikker for Ukrainske droner :+1:

Russkiiiiiiies kæmper på alle fronter :shushing_face:

Om lidt bliver far sur :laughing:

Tvang – selvfølgelig :cry:

Sådan :+1:
https://x.com/OSINTNic/status/1811397857561260187

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1e23c6a/ukrainian_sanctions_continue_today_with_a_drone/

Frygten ved fronten for droner – stakkels de soldater ved fronten :cry:
Husk høretelefoner — det lyder som en hvepsesværm :face_with_head_bandage:

Bekræfter bare de daglige Pollental :ukraine:
Bingo 321 tal

Og Dagens

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

Disclaimer: Beklager at jeg “negative Nancy”. Jeg kjenner ukrainere som jobber med humanitært arbeid, og jeg vet at det finnes flere her inne som også har kontakt med ukrainere. Kanskje sitter det også noen norsk-ukrainere her inne og leser, og da kan det være vondt å lese negative innlegg.
Men jeg er interessert i å forstå det geopolitiske bildet så godt som mulig, og derfor skriver jeg også om negative ting.

Og da har vi fasiten: Det ble noen sterke ord fra NATO og litt mer våpen til Ukraina…

Biden-administrasjonen nekter fortsatt å løsne på restriksjonene:

https://thehill.com/policy/international/4767636-biden-ukraine-weapons-restrictions/

President Biden on Thursday reaffirmed a limit on how Ukraine can use American-provided weapons to strike inside Russia, just hours after Ukrainian President Volodymyr Zelensky called the restrictions “crazy.”

While the U.S. has permitted Ukraine to strike beyond the Russian border near the Ukrainian city of Kharkiv, Biden has resisted Ukrainian demands to reach Russian targets as far as 300 miles across the border.

“If he had the capacity to strike Moscow, strike the Kremlin, would that make sense? It wouldn’t,” Biden said of Zelensky.

“The question is what is the best use of the weaponry he has? I got him more long-range capacity, as well as defensive capacity. I’m following the advice of my commander in chief, the chief of staff of the military as well as the secretary of defense, and my intelligence people, and we’re making a day-to-day basis on how far they should go in. That’s a logical thing to do.”

Scholz:

But other countries like Germany have followed America’s lead and held back.

“There has been a clear decision and the American president has said it again and again, that the weapons should not be used outside Ukrainian territory,” German Chancellor Olaf Scholz said during a press conference following the NATO summit.

Peter Viggo Jakobsen ved det danske Forsvarsakademiet sier at det «ikke er revolusjonerende nytt» at russiske soldater skal bli dårlig behandlet. Han mener at Putin likevel ikke har noe stort problem med antall soldater nå.

– Det heter at russerne er i stand til å hente omkring 30.000 soldater i måneden. Samtidig mister de maksimalt 1.000 menn om dagen. Så de klarer å hente flere enn de mister, sier eksperten.

– Det er snarere slik at Russland gradvis bygger opp størrelsen av sine væpnede styrker.

– Hvordan er dette sammenlignet med Ukraina?

– Russerne er litt bedre stilt enn Ukraina, som sliter med å få orden på mobiliseringen. President Zelenskyj har sagt at de mangler en halv million mann. Hvis Ukraina skal ha noe håp om å ta tilbake land, vil jeg se det som det absolutte minimum i lys av det russerne gjør. Jeg tror heller ikke en halv million er nok hvis krigen skal foregå i flere år, og det tror jeg den kommer til å gjøre. Det ligger ikke an til noen slutt på krigen i uoverskuelig fremtid.

– Ukraina sliter med å rotere på sine soldater. Det er mange som har vært ved fronten helt siden krigen startet for snart to og et halvt år siden.

– Hva betyr det at Ukraina får F16-fly?

– Det er ingen som tror at F16 vil endre krigens gang. Men utrustet med de riktige missiler kan det hjelpe Ukraina i bekjempelsen av glidebombene som russerne bruker ganske mye nå.

4 Likes