Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Så ingenting utenom det på flyplassen som ikke har noe med kursk offensiven å gjøre. De andre kildene er… ikke akkurat sikre.

Helikopteret er det video på, men altså ikke av noen fly.

2 Likes

En av de mer negative (og realistiske) tweeterne har snudd til svakt positiv og håper å ha vært for negativ. Verdt å lese oppsummeringen hans.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1821300140755271836

Maintaining such intensity of assault and advancement would require a continuous infusion of resources, where Ukraine has constraints. As a result, we might see an eventual slowdown, potentially leading to a pullback or an effort to seize and fortify current positions

Ukraina vil måtte satse tungt hvis de skal noe særlig lengre inn i Russland. Hittil har nok droner osv blitt sendt fra Ukraina. Lengre inn må de sendes opp fra Russland.

4 Likes

spåkulen min sier det kommer en ny atomtrussel fra ruskland snart…

7 Likes

Den kom igår.

5 Likes

Det er nok også et element av å trekke konklusjoner på mangelfull- og kanskje ikke ikke representativ informasjon.

Jeg tror den ukrainske overkommandoen har veldig god kontroll på informasjonsflyten denne gangen. To hovedmomenter går igjen: Demotivere og forvirre de russiske styrkene.

Mange forsøker å analysere situasjonen basert på russiske kilder, men de spriker veldig. Om vi skal tro enkelte av dem, så har ukrainske styrker nådd Anastasyevka. Det er veldig langt unna de fleste analysene i går.

Edit:
Enda et eksempel.

3 Likes

Det blir interessant å se hvordan dette utvikler seg videre.

Som Mick Ryan skrev är detta den största och snabbaste offensiven under kriget sedan 2022

Informationsembargot från ukrainsk sida matchar för övrigt Kupiansksprinten. Man håller som sig bör käften och visar även återigen på att det som ser ut som gräsrotsfilmer filmade av bassar i själva verket är godkända av kommunikationsavdelningar på respektive förband, för nu uteblir de generellt.

ref: UPPDATERAS: Slaget om Kursk 2024 är igång – lyckat ukrainskt motanfall i New York – – Cornucopia?

https://x.com/WarintheFuture/status/1821344192452592016

Third, the Ukrainians appear to have deployed a significant amount of air defence capability. At least one Russian fighter aircraft and two helicopters have been claimed to have been shot down by the Ukrainians. There has been, as of this point, limited reports of Russia being able to use glide bombs or even large numbers of drones to counter the Ukrainian assault. This is indicative of a more effective air defence environment for the Ukrainians than was created for their 2023 counter offensives.

Ser ut til at du har rett her @Evilfreud

So, what might Ukraine’s objectives - tactical, operational, strategic and political - be for their Kursk operation?

(Jeg har klippet ut essensen av allerede korte tweets)

draw Russian forces away from its attacks on the Niu-York and its advances on Toretsk and Pokrovsk

force the Russians to reconsider their force dispositions elsewhere on the front line.

Ukraine may have some specific operational objectives in mind which are related to ground … Key road and railway lines might also be interrupted

First, the attack might be an attempt to slow or kill Russian momentum in its offensives

shift the narrative on the war to one more positive for Ukraine

Spesielt når det kommer til støtte fra USA, så tenker jeg at et positivt bilde av Ukraina sine evner gjør støtte fra USA mer populært og derfor sannsynlig.

boost morale in the Ukrainian population

Negotiating with some of your enemy’s territory is much better than negotiating without it.

Mye mer detaljert her: The Battle of Kursk 2024 - by Mick Ryan - Futura Doctrina

9 Likes

Kjekk liten forklaring i bilder.

2 Likes

7 Likes

Jeg synes denne videoen er interessant. Den viser altså en god del russiske soldater/grensevakter som gir seg. Tipper de ikke har sloss spesielt hardt. Bak dem, så var det neppe noen barrieretropper e.l. Det var ikke noe befal som sendte dem på selvmordsoppdrag. Viser at med nok overtak, så kan Ukraina få veldig “lette” kamper mot russiske styrker.

https://x.com/TheDeadDistrict/status/1821487828527661063

14 Likes

Så, Russland og Ukraina har en front som er veldig tungt forsvart med statiske posisjoner, minefelt, osv (markert i rødt) og en i blått som er relativt lett forsvart på begge sider. Så, kanskje Ukraina tenker, fuck it, vi slår Russland lett i manøverkrig, men ikke gjennom statistike posisjoner og nå har tenkt å ta et tilsvarende område av Russland som Russland har tatt av Ukraina og foreslå et bytte? Evt tenker de at Putin framstår som svak hvis han ikke klarer å forsvare Russland at han mister makten. Eller at Russland må bruke så mye ressurser i nord til at de ikke klarer å forsvare okkuperte Ukraina i sør.

Høsten 2022, så gjorde Ukraina en one-two punch hvor de først tok tilbake områdene rundt Kharkiv og så, når Russland hadde svekket seg andre steder på fronten, så tok de tilbake Kherson. Tenker det er noe slikt Ukraina tenker å gjøre nå.

En litt mindre optimistisk tolkning er at dette hovedsakelig er en PR-greie og at de ikke har nok reserver til å gjennomføre større operasjoner. Situasjonen ved fronten trenger forsåvidt ikke være indikativ på det, hvis Ukraina nå har holdt tilbake masse tropper for å kunne kjøre offensive operasjoner.

1 Like

Hører nesten hjemme i meme-tråden, men den er litt for intern. Også viser den at Ukraina kan slå langt inn i Russland.

1 Like

Personlig, så heller jeg mest i retning av at målet er å stanse mest mulig av jernbaneligistikken på nordfronten.

Dersom ukrainerne kommer seg østover bak den befestede frontlinjen med manøverkrigføring, risikerer imidlertid russerne ved fronten å havne i en lomme uten forsyninger. Om styrkene lengst vest begynner å flykte, kan det oppstå en kjedereaksjon som tiktok ikke klarer å stanse.

8 Likes

Noe sånt tenker du?

Jeg merker jeg begynner å nærme meg meme-nivå med pilene her. Noe slikt krever sikkert veldig mye flere enn de 2k ukrainerne det har vært snakk om hittil. Sikkert 10x så mange.

Jeg har mine tvil til at Ukraina skal ha 20k reserver som de tørr å satse på noe slikt som dette. Samtidig, jeg vet virkelig ikke hva de driver på med utenom det russerne poster :stuck_out_tongue:

Jeg tenker egentlig mye mindre ambisiøst. Skaler ned til en operasjon nærmere fronten, og flytt frigjorte ukrainske styrker rundt etter hvert som den russiske flanken forvitrer.

Det er på en måte å rulle opp flanken til russerne, men å gjøre det i et ubefestet område bak fronten. Man får ikke fanget en stor hær i en lomme på denne måten, men man kan lage så mye kaos at de må forsøke å etablere en ny linje lenger bak.

1 Like

Så da tenker du at de ikke trenger så stor styrke, for de gjenbruker bare styrkene de hadde bak fronten før angrepet?

11:09 Översatt beskrivning av ukrainsk taktik. Först rensar man bort ryska spaningsdränare och skickar sedan fram telestridenheter nästan hela vägen till kontaktlinjen och skickar under skydd av telestrid in massivt med drönare, som använder customiserad frekvensbytande radiostyrning och inte kan störas ut. Under konstant bombning med drönarsvärmare rycker Ukraina fram och plockar sedan isär försvaret under några timmar skyddade av drönare. Sedan rycker man fram till nästa försvarslinje och upprepar.

ref: UPPDATERAS: Slaget om Kursk 2024 är igång – lyckat ukrainskt motanfall i New York – – Cornucopia?

Interessant teori fra russerne. Det vil i så fall være det midlertidige overtaket i luften som den ukrainske militære ledelsen har snakket om tidligere.

En meget dristig og interessant manøver av Ukraina
Og på en måte logisk. For de blir ikke stoppet av minelagt område langt inne på russisk territorie
Og de kan rykke fram lynkjapt
Kan de hindre forsyninger til den russiske fronten er det storveies
Enda bedre: Russerne overgir seg eller går sammen med ukrainerne
Jeg tror nok den vanlige russer er svært lei av Purtin og hans lakeier

6 Likes

Nå skal UKR ha 20-30k personell på sin side.

Ser de vanlige sier at de kommer til å rotere tropper snart. dvs de som har angrepet i 2-3døgn roteres ut og erstattes med nye freshe styrker. For å holde offansiven i fart.

8 Likes

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor tar ikke RUS disse styrkene ut med fly, helikopter, styrker, glidebomber, droner, golf-biler og what not?

Iflg russiske kilder, så er det for mye EW langs denne fronten og for mye luftforsvar til at de får brukt droner, helikoptere og fly. Mao, Ukraina har luftherredømme.

De russiske styrkene på bakken blir tatt av ukrainske droner.

En mindre drastisk forklaring er rett og slett at Russland ble tatt på sengen og ikke har klart å fylle på styrker av god nok kvalitet til å stoppe de ukrainske.

8 Likes

Russland har rett og slett ikke disse ressursene tilgjengelig i dette frontavsnittet. Dette er en konsekvens av at Russland har gamblet på at Ukraina må bruke alle sine styrker på å forsvare seg mot den russiske offensiven, og har tømt dette frontavsnittet for soldater og materiell.

Det fysiske utstyret og soldatene må nå fraktes med jernbane (som Ukraina nå angriper). Tidligere kunne russerne flytte mye med IL76 fly, men nå er ikke luftrommet trygt for disse. Forflytning av styrker vil trolig ta flere dager.

Flyangrep er heller ikke en tilgjengelig ressurs, siden situasjonen er så uoversiktlig at det er uklart for russerne hvor de ulike styrkene er. Russiske bloggere klager dessuten over at elektronisk krigføring hindrer radiokommunikasjon til russiske styrker i Kusk. Dermed kan de ikke kalle inn flystøtte. Ukrainsk luftvern og droner gjør det dessuten farlig for russiske helikoptere å oppholde seg i området for å lete etter mål på egen hånd.

11 Likes