Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Om noe, så forklarer RFK hvorfor det er en slik enorm slow-walking av støtte som har vært et av temaene i denne tråden i lang tid. Men det er ingen forklaring på hvorfor RUS gikk til angreps krig, eller hva som kan være løsningen. Kutte all støtte er i alle fall ikke en løsning på noe - som tydeligvis det republikanske partiet er for.

1 Like

RFK Jr? Sannhet? Fuck, jeg stoler til og med mer på Trump :stuck_out_tongue:

Alle landene i Øst-Europa ville med i NATO slik at de ikke kunne bli angrepet av Russland/Sovjet igjen.

Synes denne kommentaren sier det bra

image

15 Likes

De stoppet ikke presidentpengene, og de er heller ikke brukt opp. Fryktelig mange milliarder er allerede utløpt og flere milliarder utløper nå i september.

Det er praktisk å skylde på republikanerene, men så lenge midler utgår som biden kunne brukt, er det vanskelig å skylde på noen andre enn administrasjonen.

Republikanerene kunne omgått biden. Men Sittende administrasjon sitter fortsatt med hovedskylden.

5 Likes

Enig at Bidenadministrasjonen kunne gjort mer men det var veldig begrenset hva de kunne gjøre i de 6 mnd republikanerne stanset ny finansiering. Dette var slik jeg ser det den mest skadelige perioden.

3 Likes

Det stemmer ikke helt, de hadde fortsatt presidentpengene. Disse ble ikek brukt opp og flere milliarder USD av dem er nå utgått. Tror det er 11milliarder USD om nå utgår i september. Hvis de ikke benyttes.

Der hører jeg forskjellige ting hvis jeg hører på dem eller rep kilder, så jeg vet nå ikke jeg.

1 Like

Hvor mye penger som finnes i presidential drawdown er rimelig åpent. Mener jeg har postet link og info tidligere.

Så kan man argumentere å si at Reps er like slemme som Biden og co siden reps ikke ville kjøre penger via kongressen. Og det er også helt sant. Dog en lengre prosess.

Men administrasjonen har ikke sendt så mye som de kan sende og flere milliarder dollar har utløpt ubrukt.

Dette er den forenklede måten det funker på…

https://www.state.gov/use-of-presidential-drawdown-authority-for-military-assistance-for-ukraine/

2 Likes

Så vidt jeg husker var problemet att de ikke satt av nok penger til å erstatte det som kan sendes? Att det er mere igjen av penger satt av til å sende utsyr men de er lovpålagt å finansiere erstatninger for det som blir sendt og fra den kassen er det ganske tomt?

Mulig jeg tar feil men mener å huske det var Sullivan som var ansvarlig for å regne seg frem til disse tallene for ut/erstatning, uansett en slett jobb av administrasjonen.

Det er slik jeg forstod det også. Her er en link hvor de hevder det samme (kjenner ikke nettstedet dog).

At the beginning of 2024, meanwhile, the Biden administration said the last of the money available for military assistance was gone. Although there is approximately $4 billion left under the drawdown cap, Department of Defense officials consider the risk to U.S. military preparedness too high to keep dipping into U.S. weapons stocks without funding to replenish them.

1 Like

36 serbiske mig29 på vei til ukraina via fransk deal. Aner ikke om alle er flyvedyktige. Men selv om de ankommer som reservedeler er dette verdifult

8 Likes

I følge en V141NGs på X, er dette fly med oppgradert radar og kapasitet for tyngre våpenlast.

Serbia signed a contract with France for the purchase of 12 Rafale fighters for a total of €3 billion. Part of the $390 million will be paid for by the delivery of 36 Russian-made MiG-29 fighters to Paris. — The fighters will be sent to France already in December. - It is obvious that these fighters will go to Ukraine. — Moscow was allegedly informed about this point of agreement. MiG-29SE (9-13SE) modification aircraft are in service in Serbia. This modification has an improved radar that supports the mode of simultaneous attack of two air targets and sends radio correction commands, which allows the use of RVV-AE (R-77) missiles, as well as an increased mass of the combat load up to 4000 kg. By the way, this is not the first time that Serbian weapons have been delivered to us, €800 million worth of ammunition was received through intermediaries.

6 Likes

Hvis det stemmer for alle flyene så er det rimelig nice.

Hadde egentlig forventet sånn garasjesalg. 2-3fly som er bra, noen som flyr og noen som er reservedeler.

4 Likes

Er det mulig at det noen gang kommer et gjennombrudd for Ukraina? Og hva skal i så fall til?

1 Like

Hva mener du med gjennombrudd? Ukraine har, etter at frontene stabilisert seg brutt gjennom tre ganger, Kharkiv, kherson og kursk. 35-60 km hver gang.

1 Like

Gjennombrudd på den måten at de får et overtak slik at Russland må trekke seg tilbake over hele fronten. Slik det er nå er det i hovedsak fastlåste fronter.

2 Likes

Følg med på den russiske økonomien. Det er der kriger i dette omfanget avgjøres. Stadig flere tall hemligholdes, og de offisielle nøkkeltallene ligner veldig lite på det som fremdeles observeres.

Jeg anbefaler Prune602 på X. Hun går i dybden på flere områder. (Advarsel: lange og omstendelige tråder.)

6 Likes

Hmm? Tviler på at russisk økonomi kollapser på en slik måte at de ikke kan krige. Muligens kan økonomien føre til at det blir politisk umulig å fortsette.

2 Likes

Russland er et land som er avhengig av å importere svært mye. Spesielt tekniske og teknologiske komponenter. Kineserne benytter sjansen til å skvise dem maksimalt på pris, både på eksport og import. Sanksjonene er stadig dyre å omgå, så Russland får stadig mindre for den utenlandske valutaen de klarer å skrape sammen.

Når det gjelder innenlandske forhold, så synes jeg Konstantin i Inside Russia gir en interessant bilde. Han synes situasjonen i Russland ligner veldig på de siste årene til Sovjetunionen.

4 Likes

Jeg deler nok @Christian sitt synspunkt her. Helt fra starten av krigen har økonomien vært fremholdt som et svakt punkt for russerne, men enn så lange har den holdt seg forbausende sterk. Og jeg tror heller ikke på en snarlig, politisk kollaps. Til det tror jeg den autokratiske styreformen står så sterkt i den russiske befolkningen at den nesten danner en ugjennomtrengelig mur rundt Putin.