Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Oppskrift på dessertering? Finnes det ingen begrensninger for hva det landet kan foreta seg? Understreker vel bare hvor viktig det er å sette dem klart og tydelig på plass.

3 Likes

Russland er jo flinke til å behandle folk som dritt og betale dem ikke en dritt. Så da blir plutselig en helt normal lønn i militæret veldig attraktivt. Det er heller ikke slik at de tar på folk med silkehansker hvis de ikke vil. Du blir banket opp, puttet i et hull, osv.

1 Like

200 balistiske missiler mot israel og flere forsøk på å forsyne Hezbollah med våpen de siste 2 ukene tilsier at faktum er at de er i full krigsmodus.

9 Likes

For ikke å snakke om at Iran forsyner houthiene med våpen som de bruker til å ta ut internasjonal shipping.

4 Likes

Nei, men akkurat her tror jeg ikke historien gjentar seg. Situasjonen er ikke den samme som den var da heller. Så jeg tipper det fort kan bli en eller annen form for gjengjeldelse. Vi får bare vente og se.

1 Like

Hvis ikke Israel benytter muligheten til å avvikle trusselen fra Iran i det vinduet de har akkurat nå, så er det slik jeg vurderer det kun fordi onkel Amerika presser dem pga valget.

Det faktum at Israel nå tar ut russiske stillinger i Syria viser at de har alvorlige hensikter.

Irans fotavtrykk i landene rundt Israel blir desimert og Iran selv får en alvorlig trøkk. Slik leder jeg ledelsens siste uttalelser i UN og til eget folk.

“We have difficult times ahead”, sa Netanyahu til egen befolkning.

I sum er dette veldig positivt for Ukraina, siden Iran og Russland kan få litt å pusle med i Syria og Libanon.

5 Likes

Eller så kan det være at dette ikke var så godt gjennomtenkt/forankret. Denne litt kuriøse tweet’en kan kanskje tyde på det om den har noe sannhetsgehalt:

3 Likes

Iran hadde ikke noe valg. De MÅTTE vise styrke.

Og 200 balistiske raketter er ganske god styrke.

3 Likes

Har noen av dere med gode kilder og forbindelser, mer data over hvor vellykket dette angrepet egentlig var?

4 Likes

Russiske myndigheter har begynt å slå hardt ned på lokale som filmer, så skogbrannsatelitten til NASA er kanskje den beste indikasjonen inntil gode satelittbilder kommer.

Her er Tendar sin take på saken:

4 Likes

Også vet vi mer når det blir sluppet satellittbilder.

Se mine link tidligere 3 stk – nyheden kom for flere timer siden

Dk

1 Like

99 ukrainske soldater kjemper sitt livs kamp for å forsvare Kupjansk.

6 Likes

Godt trekk!

5 Likes

Så ukraina lanserer nå 2s22 tauet artilleri.

https://mil.in.ua/en/news/ukraine-unveils-towed-bohdana-artillery-system-to-foreign-partners/

Hvorfor gjør de dette tenker du?

Jo for de lager nå flere løp go avfyringsmekanismer enn de klarer å bruke til 2s22 Bohdana

DEt betyr også at alle eldre sovjet kanoner de har nå kan oppgraderes til 155mm nato.

12 Likes
6 Likes

Russland fortsetter å bedrive brudd på alle internasjonale avtaler om behandling av krigsfanger. Nylig ble det offentliggjort video hvor de henretter 16 fanger.

Her er ny video hvor de gjør det samme. At folk ikke skjønner hvorfor Ukraina ikke vil forhandle med Russland viser hvor lite de følger med.

Advarer mot sterke bilder :underage:

https://x.com/euromaidanpr/status/1841918165913371008?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

5 Likes

Et annet moment er at artilleri plassert innenfor effektiv droneavstand fra fronten må stå i godt kamuflerte, delvis nedgravde statiske posisjoner. Å kjøre vekk fra avfyringsposisjonen gir stor risiko for å bli oppdaget.

I slike posisjoner er det begrenset nytte av å ha et dyrt kjøretøy integrert med kanonen. Samtidig er slike posisjoner attraktive for å nå langt bak russiske linjer. Russland har begrenset med artilleriradar, så risikoen fra motartilleri er lavere enn i fjor.

5 Likes

Yep, Men det viktigste er at de nå klarer å lage nok løp og kanoner, som betyr at de aldri vil slite med utslitte løp.

Og jeg ser at siste tallene er 20stk 2s22 Bohdana pr måned nå.

Som er opp fra 14stk som var sist volum.

2 Likes

Den latente våpenindustriproduksjonen i Ukraina er svært stor. Jeg tror dette er en av årsakene til Russlands angrep på ukrainske kraftverk.

Følg ellers med på lokal produksjon av 155mm artilleriammunisjon. Det ryktes at den vokser raskt.

2 Likes