Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Den pensjonerte generalen Ben Hodges antydet tidlig i krigen, at den vil ta slutt når russiske soldater vil behøves til maktkamp internt i Russland. Kan hende Kadyrov får neste års fredspris for å ha gjort slutt på Russlands invasjon av Ukraina.

11 Likes

Det er mange som antar at krigen fortsetter hvis Putin mister makten, mens jeg tenker at hvis Putin mister makten, så blir det intern maktkamp og liten vilje til å prioritere å lemleste Ukraina.

14 Likes

Han sier at missiler krever en viss grad av luftherredømme. Da kan en jo stille spørsmål om hvorfor USA snart vil forsyne Ukraina med JSOW glidebomber som i lav høyde har under 1/10 av rekkevidden.

La det brenne :fire:

10 Likes

Ukraina og luftstyrke… har vel gått under oppmerksomheten tapene av fly, helikopter og radar…

image

3 Likes

Jeg ser at de har kilder på tallene, men ikke på at begge sider sliter med å finne nye soldater.

I følge presidenten i Ukraina, så er den begrensende faktoren tilgang på utstyr og våpen til å utruste soldatene de mobiliserer. De mobiliserer på basis av hva som loves, men opplever at det leveres langt mindre.

For Russland din del, så er de fleste soldatene de har i Ukraina vervet, og ikke mobilisert. De har så langt løst utfordringen ved å øke signeringsbonusen. Russland kan fremdeles ty til mere tvang, om det behøves.

For begge landene gjelder det forøvrig at økonomien og innenlandsk produksjon taper på mobilisering. Dette er en balansegang som er ekstra vanskelig for Russland, side de ikke har så mange land i ryggen.

6 Likes

https://x.com/HerrDr8/status/1844484317365535196

image

Interessant innlegg synes jeg. Kan Ukraina få overtaket når det kommer til artilleri? Jeg tenker jo at hvis de klarer å fortsette kampanjen mot russiske ammolagre mange hundre kilometer fra fronten, så er svaret ja. Det vil ta Russland en god stund å finne en løsning på det problemet. Man så det samme når Ukraina først fikk Himars og tok ut russiske ammolagre <90km fra fronten.

De russiske lagrene av tanks, apc, ifv er også i ferd med å kjøres tomme. Det er forventet at i slutten av 2024 eller i løpet av 2025, så vil Russland begynne å slite med å erstatte tapene og i 2026 så vil det begynne å bli kritisk. Russland kan redusere tapene sine ved å ikke angripe. Det gir Ukraina muligheter til å komme på offensiven.

Det Russland har overtaket på er glidebomber. Etterhvert som de har fått mindre og mindre artilleri, så har glidebomber tatt over den rollen. Kan Ukraina få et effektivt svar på glidebombeangrep?

Når det kommer til personell, så har Ukraina tatt grep og det kommer nå mye mer folk, men utfra det jeg har sett, så har de vært for dårlig trent og måten de har vært integrert med eksisterende enheter har vært et problem.

7 Likes

For en gangs skyld kommer AUF med et flott forslag!

Dette er jo en skam, sett i forhold til hva Norge indirekte har tjent på denne krigen:

"6. Danmark (93 milliarder kroner)

[…]

1. Norge (33 milliarder kroner)"
18 Likes

Helt klart at Vesten må gi mer støtte for og veie opp mot nord korea sin støtte til russere.

5 Likes

Kan føre opp på listen at bare i går mistet ruzzerne 59 artilleri systemer :fire:
image

8 Likes

Det kan se ut til at Russland er på vei inn i en ond sirkel når det gjelder artilleri. De setter inn stadig eldre utstyr, som har kortere rekkevidde og må stå nærmere fronten. Dermed øker sannsynligheten for at kanonene ødelegges, og må erstattes av enda eldre kanoner - som må stå enda nærmere fronten….

10 Likes

The Russian War Economy’s Days are Numbered

With Vladimir Putin’s war of aggression in Ukraine approaching its third anniversary, the financial, technological and demographic hurdles facing the Russian economy are more severe than is commonly understood. Contrary to what the Kremlin would like others to believe, time is not on Russia’s side.

ref: The Russian War Economy’s Days are Numbered dessverre er artikkelen bak betalingsmur, men jeg synes oppsummeringen gir et godt hint om at ting ikke går så bra for Russland.

8 Likes

https://x.com/KyivPost/status/1844633814967964004

Russia has shifted about 50,000 troops to the Kursk region — Commander of Ukrainian Armed Forces Syrskyi

He noted that these forces were pulled from other areas of the front where they were conducting offensives. This redeployment has weakened Russian units in other parts of Ukraine.

4 Likes

Hej Norge

Dagens !!! :slightly_smiling_face:

WTF !!!

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

Det ser ut til at Kadyrov har fått likvidert en gammel fiende. Det kan tolkes som et tegn på at Outin er svekket.

6 Likes

Overraskende mange Ukrainske fly og helikoptre som har gått med. Føler det har vært ganske ensidig fremstilt, at Russland har mistet veldig mange fly, i denne perioden. Liker ikke helt den statistikken som vises her.

1 Like

:face_vomiting: :face_with_monocle:
https://x.com/NatalkaKyiv/status/1843519216080552107

Feodosia :fire: :fire:

Feodosia tank farm finally petering out. Likely no flammables left to burn.

DK

5 Likes

image

Sjekket på https://deepstatemap.live/ og Russland driver nå å tar områdene på siden av der de har rykket fram, der Ukraina vil ha problemer med å få fram forsyninger. Det er egentlig ganske logisk at etter gjennombrudd, så tar det tid for dem å forankre framrykningen sin.

Militært, så tenker jeg at Ukraina blir sterkere relativt sett til Russland utover denne krigen, så at Ukraina gir opp land er logisk. Samtidig så er det synd å se at de ikke har nådd vippepunktet helt enda. Jeg tenker når det er nådd, så vil Russland kollapse relativt fort. Da vil maskineriet på baksiden av fronten være såpass råttent at ting bare gir etter.

4 Likes

Nå snakker vi og vise styrke av Nato.

7 Likes

Danmark har tatt i mot 1/3 antall flyktninger og gir dem halvparten så høye ytelser.

9 Likes