Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Her må jeg si meg enig. Det kan bli dritt å være russer, men bedre å være levende enn å bry Putin med at du har det dritt?

Det som evt kunne hatt noe å si var hvis dette begynte å gå utover oligarkene. Putin sitter ved makten fordi han kan smøre oligarkene som igjen smører de under seg. Blir det lite å dele på og de ikke ser noen ende på det, så kanskje det skjer noe.

Jeg tenker det sannsynlige scenarioet er degradering av Russland sin evne til å lage ting og ved lavere oljepris, degradering av Russland sin evne til å kjøpe ting. Problemet til Ukraina er at Russland i utgangspunktet har mye mer ressurser.

For Ukraina sin del, så trenger de fortsatt støtte fra Europa og støtte fra USA må ikke falle bort etter valget. De må også kunne velge sine egne mål for å redusere Russland sin kapasitet til krig.

5 Likes

Jeg tenker at du ser på feil ende av den sosiale rangstigen i Russland. De svakaste punktene er alle nasjonalitetene med allerede stor fattigdom. Der skal det ikke så mye til før folk sliter med å få penger til mat og oppvarming. Det var den situasjonen som utløste den arabiske våren.

Russland har på grunn av krigen i Ukraina ikke ressurser til å slå ned større opprør i flere provinser samtidig. Det kan utløse en kaskade-effekt.

2 Likes

Det er ikke sikkert oligarkene er fornøyde med å bo i et Russland i krig. Livet er bedre i Monaco

1 Like

Ikke ennå. Men hvis ruzziske Makteliten får jobbe på et tak til i den stil de driver i nå så er det kun et tidspørsmål. Og absolut ikke noe som samme Maktelits ser som et problem, snarest motsatt. En sultende befolkning har annet å tenke på enn å sette seg opp mot Makten.

Da er de første NK soldatene sendt i kjøttkverna:
https://www.reddit.com/r/ukraine/s/W2z0OeKcT5

9 Likes

Det var kraftige uttalelser fra han som overlevde. Trist at folk i Nord-Korea ikke har internett så de kan høre dette.

2 Likes

Er vel ikke så mange her som kan sjekke om oversettelsen er korrekt. For alt vi vet kan han snakke om noe helt annet. :crossed_fingers:

1 Like

Det går stort sett av å bruke voice-to-text og så google translate. Finnes også tjenester som gjør det direkte.

Trumpetski, Putski, JernDukken og soloyov --gør grin med Trump og US
De giver den sku gas i studiet :face_vomiting:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

Dette må da være nyheter som burde vekke Nato om det stemmer ?

– Et angrep på EU er ganske sannsynlig

Ifølge Kyiv Independent skal Russland ha lagret 100 atomstridshoder i Kaliningrad. Det var den polske utenriksministeren Radoslaw Sikorski som kom med påstanden under en konferanse i Berlin i juni.

Les alt om krigen i Ukraina her

Sikorski viste til Polens sårbare grense til Belarus, som er en av Putins mest lojale allierte. Russland skal ha utplassert flere taktiske atomvåpen i Belarus.

– Dette betyr at et angrep på EU er ganske sannsynlig, sa Sikorsky, og minnet om de gjentatte atomtruslene mot Ukraina og Vesten.

2 Likes

40 mill USD, så kanskje ikke så mye men for all del følg opp her i Norge. Ta det som er mulig å ta fra den ruzziske stat og sanksjonerte personer/firmaer.

14 Likes

I dagens ruzziske aviser “1460 soldater søkes, tiltredelse snarest:man_shrugging:
image

10 Likes

Vi får se om det dukker opp et SU34 på listen i morgen.

9 Likes

Russland - Ukraina
4 artilleri vs 4
10 tank vs 1
26 IFV vs 3
11 APC vs 8
1 MRAP vs 4
52 panser vs 20

Ukraina har nok ikke nok IFV/APC, men vesentlig mer MRAP. Utfra hva jeg har sett, så gjør MRAP-ene en bedre jobb i å holde mannskapet i live vs de russiske IFV/APC-ene.

4 Likes

MRAP trenger fast underlag for ikke å sette seg fast eller velte. I gjørmesesongen begrenses bruke av disse til veier med relativt solid base. Det vil begrense nytteverdien i en periode framover.

2 Likes

Er nesten ingen kjøretøy som kan kjøre utenfor vei i gjørmesesongen. men MRAP er mer utsatt fordi det er lettere å legge miner på potensielle ruter.

Men det meste av BMPer sliter også i gjørmesesongen, Russerene har i hovedsak kun et pansret kjøretøy som klarer seg i gjørmesesongen, og det har de nesten ikke flere av.

Ukraina bruker MRAP-ene sine til å kjøre folk til / fra fronten hovedsakelig. De er jo på defensiven nå, så ikke så mye de vil kjøre langt off-road? Btw, så er gjørmesesongen på høsten ikke så ille. Verst er det på våren når du har tele under og vannet ikke renner av. I sør, så tipper jeg det er mye mindre ille enn i øst, det er jo nærmest ørken der.

1 Like

image

Et veldig interessant poeng. Før russerne sprengte demningen, var det svært mye kunstig vanning i dette området med kanaler og renner fra reservoaret. Det høres sannsynlig ut at grunnvannsspeilet nå ligger mye dypere.

1 Like

Nå må NATO se å fingeren ut av ræva!!!

19 Likes