Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Hej Norge

Dagens up-date by Denys :+1:

Og dagens Pollental :100:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

16 Likes

Selvfølgelig bare en liten enkelt hendelse, men det er kanskje litt mer som koker i den russiske befolkningen? Fin liten demonstrasjon denne gesten her :smiley:


https://x.com/sgthimars2/status/1770793394010276225?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

6 Likes

Det er en gammel hendelse. Fyren sitter i ungdomsfengsel nå.

1 Like

https://twitter.com/nexta_tv/status/1770709522018947316

En skam at vi bare har sendt nok luftvern til å beskytte Kyiv, mens resten av Ukraina har for dårlig dekning.

Russland tenkte nok de skulle straffe Ukraina for angrepene deres på oljeraffinerier. I stedet framstod de som tannløse.

17 Likes

Ukraina har åpenbart ikke mer enn de trenger rundt Kyiv. Luftvern bygges som kjent lagvis. For en såpass stor by, vil det kreves mye luftvern for å kunne lage sirkler så vide at man ikke får nedfall over bebyggelsen.

2 Likes

De fikk nedfall over bebyggelse. Ellers må de ha luftvern for nærme grensen…

Tap Russland tok i 1915 uten å kollapse. Det skulle to år til med krig… Sånn ref krigen nå i Ukraina. :see_no_evil:

1 Like

Noen som vet hvor mye olje og gass Hviterussland importerer fra Russland?

Mistenker jo at Putin blir litt beng i Hviterussland og stopper eksport for å holde ro blant egne borgere.

1 Like

Ruzzland har tydligvis stoppet eksport til Cuba, som de siste ukene har hatt opptøyer og protester etter strømbrudd opptil 18 timer i døgnet, særlig øst i landet. Dette i tillegg til vannmangel og ellers mangel på det meste. En stor del av Cubas elektrisitet produseres av dieselgeneratorer.

3 Likes

Det kan også være fordi Cuba ikke klarer betale og ikke fordi Russland mangler kapasitet til eksport. Russlands evne er selvsagt fallende, men Cuba er vel nær konkurs?

1 Like

Def Mon tror jeg er en av de på twitter som jeg tenker er mest objektiv når det kommer til vurderingene sine. For å si det sånn, jeg tror ikke han er overrasket nå.

Btw, så lager Russland nok missiler til ett slikt angrep i måneden. Ukraina har ikke gått etter strøm-infrastrukturen til Russland, selv om jeg tror det hadde vært rimelig lette mål for dem, ettersom Russland ikke klarer å stoppe droner. Zelensky har sagt at hvis Russland går etter ukrainsk strøm-infrastruktur, så skal de begynne å gjøre det samme med russisk…

image

image

image

image

5 Likes

Blir spennende å se hva som skjer hvis en går på mere sivile mål i Russland. Det er nok snart på tide nå.

Bør vel snart være på tide at også Norge tar et ordentlig oppgjør. Så lenge dette regimet regjererer går det bare en vei. Ser at det kanskje ikke blir så lett, men vi kan vel starte med litt utvisning av diplomater og en dreiing mot krigsøkonomi først som sist. Hvordan vi skal forholde oss til Svalbard? Det tenker vi vel ikke på før det skjer noe.

6 Likes

Defmon har kanskje et vel stort ego. Han tenker logisk innenfor de rammene han har, men overreagerer når noen har motstridende informasjon.

Jeg tenker spesielt på angrepene han hadde på Astraiaintel. Hun baserer seg mye på kontakter ved fronten, og hadde andre geografiske opplysninger enn kartene til Defmon. (Astraiaintel viste seg etter hvert å ha rett.)

Som for alt av media og kommentatorer, så får vi bruke dem til det de er gode på. For store og oversiktlige hendelser er analysene til Defmon veldig bra. Ved dynamiske og uoversiktlige hendelser liker jeg å sammenligne med andre kilder.

5 Likes

USA ser forøvrig ut til å forsøke å stanse de ukrainske angrepene på russiske raffinerier. De er redde for høye oljepriser, og nevner muligheten for hevnangrep på europeiske raffinerier.

Det siste vil ligne en krigserklæring, og oljeprisen har Ukraina ikke råd til å bekymre seg for når USA knapt har sendt noe hjelp på 6 måneder.

https://www.ft.com/content/98f15b60-bc4d-4d3c-9e57-cbdde122ac0c

7 Likes

Jeg tar det med en klype salt, det er ikke offisielt. Vi har sett mye uoffisielt som har vist seg å være bullshit. Selv om det ikke er usannsynlig. Jeg tenker at det er flere faksjoner innad i USA. Noen ønsker å støtte Ukraina, de andre gjør alt for å stoppe støtte til dem. F.eks. ikke noe ATACMS, ikke noe F-16, ikke noe tanks, osv. Det er en grunn til at all støtte fra USA trekker ut. USA har heller ikke støttet Ukraina noe særlig de siste månedene.

4 Likes

Virker som russiske troll og assets fabrikker går på høygir nå.

Alle skjønner at Russland ikke kan agripe Europeiske raffinerier uten å eskalere helt sinsykt. Det at vestlige aviser skriver dette tyder jo på at Russiske assets har fått marsj ordre.

10 Likes

Uten å starte en krig med NATO er vel greia.

:telephone_receiver:“ja vi vet at dere kjemper for å overleve. Vi vil ikke har høyere oljepris.”

“nei, vi kommer fortsatt ikke til å bidra med noe”

6 Likes

https://x.com/wartranslated/status/1771110851652596054?s=20

Litt spesielt å se at den mest moderne raketten russland har bruker rimelig primitive måter for å prøve å avlede AA.

Blir spennende å se hvordan russlands strøminfrastruktur blir seende ut fremover.

4 Likes

Ukraina har jo stoppet angrepene sine på russisk oljeraffinerier. Jeg har ikke fått med meg noen angrep de siste dagene i hvert fall. Fordi de var tomme for langttrekkende droner, fordi de trengte tid for å finne nye mål eller pga press fra USA? :thinking:

Jeg tenkte det var fordi de hadde brukt opp den første store batchen med langttrekkende droner. Det hadde overrasket meg hvis de var oppe på 50/dagen allerede.

1 Like

Politiske grunner kan ikke utelukkes. Droner er imidlertid som du påpeker en knapphetsressurs, og det behøves stort antall for å overvelde luftvern.

Ukraina analyserer helt sikkert effekten av angrepene de har utført, for å maksimere effekten av neste bølge. Her vil jeg anta at både datainnsamling og analyse tar litt tid.

2 Likes