Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Nytt treff.

Ukr virker å ha fått svært mye raketter til himars. Den nye small diameter bomb saken skytes også ut av himars, så tror ikke de er så ekslusive på hva de skyter på.

16 Likes

Jada ,meget bra av Ukraina med egen utviklet Neptun rakett .

7 Likes

Mister putin støtte blant makten?

1 Like

Interessant at Russland samler tre landgangsfartøy og et etterretningsskip på ett begrenset område, som i tillegg er innenfor rekkevidde av flere typer ukrainske våpen. Det underbygger påstander om at Russland mangler reparasjons- og vedlikeholdsfasiliteter for større skip i eget land.

9 Likes

Sevastopol var vel alltid en viktig marinebase for svartehavsflåten. Var ikke det en av hovedmotivene man så for seg for annektering av Krim i 2014?

Det er da bra for Ukraina at russerne er så udugelig . Blir spennende og se hva Ukraina kan utrette med Neptun raketten ,Krim broen burde være et mål de kan ta ut nå om Neptun har nok sprengkraft .

2 Likes

Det kan hende at hovmodig er et mer dekkende ord enn udugelig. Dersom alle scenarier i den Russiske planleggingen innebar at de erobret hele svartehavskysten til Ukraina, så ville de få enda flere dypvannshavner.

Med en slik tankegang er det naturlig å ikke bruke penger på havneanlegg i Russland, når de i stedet kan bruke dem på våpen og erobre bedre havner og verft i Ukraina.

2 Likes

Det er ikke uflaks eller mangel på reparasjonskapasitet. Ur ett ryuzzisk perspektiv drives svarte havs flotten IKKE på en kompetent og ansvarlig måte. Det må jo vare mye enkelre og bedre at skaffe den kapacsitet man trenger så langt fra Ukraina de kan komme. Dette med at legge skip i havn på Krim resultrerer ju bare i at skippen blir vrak. (Helt OK før meg :slightly_smiling_face: )
Noe er radikalt feil i ledelsen før svarte havsflotten. Det grunnder jeg kan komme på er:

  • Inkompetanse av meget høy grad.
  • Ignoranse. Ryzzland er at land der man skøter sitt og gir faen i resten i stor grad. “Typ, det er Putins krig og putins skip, jeg gir fan. Vil han ha båten på Krim så får han vel det da!”.
  • Sabotage. Noen driver med avsikt virksamheten slik at den, bokstavligt, går til bunns.
  • Valfri kombinasjon.

Selv håper jeg at ryzzland fortsetter i den her stilen, og gjerne utvikler den mer.

6 Likes

At noen sivile blir drept er neppe et problem for Putin. Jeg tror det egentlig passer Putin godt. “Se her, vi blir angrepet utenifra, det er helt riktig at vi må krige”. Eksterne fiender er nesten et must hvis du er diktator.

At oljeraffineriene blir tatt ut er ikke bra for Putin. Penger og frykt er det som holder han med makten. Oljeraffinerier som brenner lager ikke penger.

6 Likes

Kan ikke si noe annet enn at de er oppfinnsomme :sunglasses:

Ukrainians put 8,000 cellphones connected to microphones on 6-foot poles around the country to detect incoming Russian drones. They detected 84/84 and shot down 80 of them with AA guns. Cost: $500ea

https://twitter.com/chr1sa/status/1772338187349934355

Crowd funded prosjekt: Safe Skies

For effective protection of Ukraine’s territory, 12,500 devices are required.

19 Likes

Siden aksjonen ikke på noen måte setter Putin i et godt lys, er det noen teorier som går på fraksjonskamp innad i FSB. (Tenk mafia-logikk.)

Moskva er den desidert rikeste regionen i Russland, og regionsjefen Dorofeev har blitt en fantastisk rik mann. Det føderale FSB sin visesjef Korolev, ønsker å ta over denne lukrative posisjonen.

Algarov, som eier senteret, skal være under vingene til Dorofeev. Det hevder enkelte skal være motiv for Korolev til å forsinke responsen til sikkerhetsstyrkene, og for å straffeforfølge Algarov etterpå.

Til slutt kan Korolev si at her har det regionale FSB gjort en så dårlig jobb et det føderale (han selv) må ta over styringen.

7 Likes

Jeg må jo si at jeg ønsker en maktkamp innad i Russland velkommen. Kanskje kunne den spre seg til hæren også? Ingenting hadde ført til at krigen ble fortere over enn at russerne begynte å krangle innad.

4 Likes

Hvor mye får befolkningen i Russland vite om at USA advarte om et kommende terroranslag men at Putin valgte å bruke det politisk isteden? Eller blir det slik at Putin sier at de jobbet med tipset men at det var for udetaljert til at de fikk stoppet åtaket?

2 Likes

Dronene er like oppfinnsomme
https://twitter.com/DanielR33187703/status/1772119881347178933

1 Like

De aller fleste diktatorer har trygget sin posisjon ved å ha flere rivaliserende fraksjoner i maktapparatet. På den måten blir ingen av dem enkeltvis sterke nok til å bli en trussel. Maktapparatet i Russland er i praksis FSB, så derfor er Putin avhengig av å ha rivaliserende fraksjoner i FSB.

Når det gjelder hæren i Russland, så ser FSB på den som en felles trussel, og plasserer sine folk i topp posisjoner. Mangel på fagmilitære på toppen kan være dårlig for militære prestasjoner, men gjør det enkelt å oppdage og fjerne offiserer som blir for populære blant soldatene og i befolkningen generelt.

2 Likes

Putin avviste advarselen fra USA i en av sine taler, så propagandaetatene sliter nå litt med å finne en vinkling som setter Putin i et godt lys.

2 Likes

Ups gikk visst an å skyte de ned :boom:

https://x.com/Osinttechnical/status/1772257522281255227?s=20

13 Likes

Interessant at de har skutt ned et missil med en så ekstrem hastighet. Teorien har vært at det ikke skulle gå an å treffe dem med luftvernmissiler.

Kan hende hastigheten er et problem i seg selv. Luftvernmissiler trenger ikke å detonere så nært at sprengkraften driver fragmentene inn i målet. Det er trolig tilstrekkelig å sprenge i forkant, slik at missilet kjører inn i splintene og vrakrestene i over elve tusen km/t.

4 Likes

Problemet er nok at missilet ikke klarer å manøvrere pga farten.

pluss at jeg tror farten er lavare enn putin liker å skryte på seg.

5 Likes

Luftvernmissilet trenger vel bare å vite banen til missilet, så kan den treffe selv om det har mye mindre hastighet ved å regne ut riktig avskjæringspunkt. Men det er vel hakket vanskeligere enn konvensjonelle våpen ja, i hvert fall hvis missilet kan endre kurs i den siste fasen. Vet ikke om Zircon kan det.