Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Men dette krever ryggrad Christian. Hvorfor skal norske politikere gjøre noe som krever ryggrad, når de heller kan unnvike?

11 Likes

Jeg vil si det handler om mer om å oppfylle forpliktelser til allierte. Håper noen ekstra kan gå til Ukraina.

1 Like

Er ikke Ukraina de facto en alliert på dette tidspunktet? Kanskje den aller viktigste allierte?

2 Likes

Source: Zelenskyy in an interview for CBS News

Details: Zelenskyy stresses that at the moment Ukraine “needs help”. He stated that the Russian offensive was getting closer and admitted that the Russian forces, which invaded the territory of Ukraine, have destroyed “some villages” in Ukraine’s east.

Zelenskyy added that Ukraine “had no ammunition, artillery rounds, many other things” and stressed that currently, the Ukrainian forces “are not ready to defend the country from another great Russian offensive expected in the next few months” .

He stated the offensive is expected approximately at the end of May or in June.

Hvis ikke Ukraina får skikkelig hjelp vil Russland male landet sakte i stykker
Det må selv krigshisserne her innse

5 Likes

The US Congress just approved Poland’s request to buy 821 new JASSM Extended Range (900km) cruise missiles

The ER variant can reach St Petersburg & Moscow

Ble også godkjent å kjøpe en rekke andre ting, totalt 4mrd USD.

litt om JASSM

450kg stridhode, rimelig heftig.

14 Likes

Tror du ser på meg som en krigshisser, men jeg har skrevet at uten nok hjelp, så vinner Russland.

Artilleriammo er på vei. Tror det burde komme fram nok til mai, men jeg kan ta feil.

Det som er det verste problemet nå er at med glidebomber til fly, så kan Russland billig bombe Ukraina. De har ikke nok luftforsvar til å forhindre dette. Patriot eller helst nok fly med langttrekkende luft til luft missiler må til.

Verdt å ta med seg her er at zelensky snakker til amerikanske medier her. USA har ikke støttet Ukraina særlig det siste halvåret, noe som har satt Ukraina i den posisjonen de er i nå.

Med støtte fra USA, på samme nivåer som før, med fortsatt økt støtte fra Europa, så er det nok Russland som ender opp i problemer.

11 Likes

https://x.com/Osinttechnical/status/1773444735908126726?s=20

Gøy å se at de franske hammerbombene ( AASM ) brukes. 50stk i måneden er ikke allverdens, men det hjelper godt på.

3 Likes

AA? Anonyme Alkoholikere? Ja, at de varit på fylla kan man nok tenke seg.

3 Likes

It’s not about how much they pack, but about how much they unpack :wink:

Jeg tror ingen egentlig vet nøyaktig hvor mye hjelp og ressurser Ukraina trenger for å kaste Russland ut av Ukraina, og vinne krigen. Det er selvsagt større sannsynlighet for at de lykkes med mer ressurser og hjelp, og mindre sannsynlighet med mindre hjelp og ressurser.

Samtidig er heller ikke ytterpunktene garanterte; får Ukraina 0 mer hjelp er det ikke 100% sannsynlig at Russland vinner, og får de all den hjelpen de ønsker er det heller ikke 100% sikkert at Ukraina vinner.

Jeg tenker at følgende tankemodell kan være interessant, og nyttig for å forstå aktørenes beslutninger. Og ikke minst forståelig for bidragsytere på et aksje-forum.
Kom gjerne med innspill, innsigelser og korreksjoner.

Ukraina er som et aksjeselskap som ennå ikke tjener penger, og Vesten er aksjonærer som har vært med på noen store og mindre emisjoner. Når Russland er kastet ut av Ukraina så lykkes aksjeselskapet, men hvis Russland vinner er det som en konkurs og emisjonspengene er tapt. Selskapet er nå i en kritisk fase der det er usikkert om selskapets største aksjonær, USA gidder å være med på flere emisjoner. Hva gjør det med dynamikken blant de andre aksjonærene?

2 Likes

Det jeg leser og tolker ut fra hva du skriver er at man skal ta nærmere 44 millioner ukrainere og kaste de inn i en kalkulator, hvor deres verdi som mennesker skal bestemmes ut fra den muligheten for profitt de kan representere for de som støtter de, opp mot å tape innsatsen om de skulle bli beseiret.

Har jeg fortått deg rett da?

3 Likes

Nei da har du misforstått.

3 Likes

Poenget er at hjelpen Ukraina får i krigen mot Russland må betales tilbake av Ukraina, på en eller annen måte, akkurat som feks Storbritannia betale tilbake sin krigsgjeld til USA etter andre verdenskrig:

Det skapte litt friksjon i forholdet mellom USA og UK:

"At the time it was granted, the loan strained trans-Atlantic relations. British politicians expected a gift in recognition of the country’s contribution to the war effort, especially for the lives lost before the United States entered the fight in 1942.

“The U.S. didn’t seem to realize that Britain was bankrupt,” said Alan Sked, a historian at the London School of Economics. The loan was “denounced in the House of Lords, but in the end the country had no choice.”"

Ukriana har en lignende avtale med USA, som feks UK hadde i WW2, gjennom lend lease act.

Selvsagt flere måter å betale tilbake krigsgjelden Ukraina pådrar seg nå, og det må jo ikke nødvendigvis være cash payment, det kan feks være at amerikanske bedrifter kan få kontrakter for gjennoppbygging av Ukraina etter at Russland er kastet ut.

Poenget er uansett at om Russland skulle vinne så er det som en konkurs. Da er det ingen gjennvinning av verdier tilført gjennom lend lease.

Det er ikke jeg som har utformet lend lease, det er den amerikanske kongressen.

2 Likes

Litt mer JDAM/AASM fra en russisk base i Krynky.

:ukraine:Ukrainian Front on X: “:zap::ukraine:Ukrainian aviation interferes with JDAM/AASM aerial bomb attacks on the :ru:Russian military base in Krynky https://t.co/4CE21SK7cE” / X (twitter.com)

3 Likes

Jeg forstår fortsatt ikke problemstillingen. Det du sier indirekte, og faktisk ganske direkte, er at man ikke skal bidra med type “land lease” eller andre former for støtte hvor Ukraina blir skyldig penger siden enhver støtte gitt under et slikt program vil måtte føres som økonomisk underskudd dersom Ukraina taper.

Kamp og krig for frihet og demokrati er ikke noe som man finner mye støtte for innen rene økonomiske studier, men om du f.eks. studerer litt samfunnsøkonomi så vil du bedre forstå sammenhengen mellom graden av personlig frihet og individets bidrag til BNP.

2 Likes

Det er ikke ment som en problemstilling, det er ment som en tankemodell for å mulig bedre forstå hvordan aktørene, i dette tilfellet USA, muligens tenker når de nå virker å stoppe hjelpen til Ukraina.

Igjen, det er ikke jeg som bestemmer noe som helst her, jeg står utenfor og observerer hva aktørene finner på og hvordan de handler.

5 Likes

Såvidt jeg vet , så er ikke lend lease blitt brukt

3 Likes

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1773438308552462730

An absolute must-read and one of the most precise and definitive essays on the Russian war on Ukraine – and why Russia is in a critical need of making the West abandon Ukraine.

It’s literally the ultimate description of how Russia enables itself by enforcing Western sentiments of false defeatism, omission, and strife, as well as idiotic and irrelevant narratives such as ‘Peace = Surrender’ and ‘Resistance to Russian aggression = Escalation’ or ‘Russian is entitled to anything it wants’ and ‘Ukraine is not worthy of Western support’.

8 Likes

Støtten til Ukraina har droppet på grunn av at Trump hater Ukraina og ser opp til diktatorer. Han sendte a laget sitt der for å få Zelenski til å si at Bidens sønn hadde mottatt penger og var korrupt. Zelenski sto i det og Trumps lag måtte dra hjem med halen mellom beina. Siden har Trump hatet Ukraina og Zelenski. Storyen om Bidens sønn var korrupt fikk de fra russiske agenter.

13 Likes

Så det er Trump som sitter med makten nå? :sweat_smile: