Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Sanksjoner og ukrainske angrep på raffinerier ser ut til å virke.

“Gazprom” at the end of 2023 went into a loss, which amounted to 629 billion rubles ( $6.7 billion). This follows from the company’s report on international standards (IFRS).

8 Likes

Artikkel 5 ble utløst siden det var et angrep utført på amerikansk jord. Skulle styrker fra NATO ha trefninger med russiske styrker i Ukraina så vil det ikke utløse artikkel 5. Det samme gjelder om et NATO-land skulle angripe Russland, siden NATO er en forsvarsallianse.

Macron kan sende Fremmedlegionen . Der et betydelig antall er russere
Hvor vidt disse er motiverte til å kjempe mot egne landsmenn må en naturlig nok vurdere

Har du noen tall på dette?

There were 710 Ukrainians and 450 Russians serving in the French Foreign Legion when President Putin ordered tanks across the border in February 2022.

Totalt 9000 soldater i legionen.

1 Like

In 2020 Russia had
7,660 Electric Freight locomotives
3,193 Diesel Freight locomotives

Tenker at Russland vil klare å sette av nok diesel lokomotiver til at det ikke er noe stort problem?

2 Likes

Ting skal vedlikeholdes, så vi får se :wink:

1 Like

Takker! 450 er ikke det jeg vil kalle et “betydelig antall russere”,

Fint om du kan linke til kildene fra de tallene du siterer. En enkel “copy paste” funker som regel, og gjør oss andre litt klokere.

Det var første treff på google.

Og det er for 2 år siden.

Litt av poenget i legionen er at man “legger fra seg” fortiden. Så nasjonalitet betyr ikke så mye.

https://www.google.com/search?q=french+foreign+legion+numbers+of+soldiers+by+nationality&sca_esv=69933f0a4cfed499&sxsrf=ACQVn086pjE1g4x_nvtQXNk9WmmQvPDE3A%3A1714685273722&source=hp&ei=WQU0ZuGRKe2vwPAPwOyY6Ag&iflsig=ANes7DEAAAAAZjQTaaHgxlKihDxvhXdgioW1-HYa9BoH&oq=&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6IgAqAggBMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCMgcQIxgnGOoCSNIMUABYAHABeACQAQCYAQCgAQCqAQC4AQHIAQCYAgGgAgeoAgqYAweSBwExoAcA&sclient=gws-wiz

1 Like

Kjekt at du har erfaring via google-treff. Selv har jeg møtt individer fra den gamle skole av legionærer som kjempet i de verste krigene i Afrika, og fått høre historiene, og sett bilder fra opplevelser som ingen av oss ville ønsket å ta del i.

Jeg har også jobbet med en person som var på rømmen fra Legionen, som for så å reise tilbake for å ta straffetiden sin og bli anerkjent som fullverdig legionær igjen.

Alt dette har jeg opplevd og erfart helt uten Google.

Jeg kunne helt sikkert delt historier fra bekjente som var i legionen eller fatter til bekjent som var offiser der store deler av livet. Men det var liksom ikke helt relevant for spørsmålet rundt andelen russere.

Er dog en svært høy andel slaviske i legionen. Men igjen, lojaliteten ligger mer til legionen enn landet de rømte ifra.

3 Likes

Flott bilde til å starte morgen:
image
:man_shrugging:

9 Likes

Hvilke langtrekkende raketter har Latvia ? Men dette er helt rett Ukraina bør få ramme militære mål i russland.

Ifølge Braze har ikke Ukraina bare behov for luftforsvar og ammunisjon. De trenger også muligheten til å angripe russisk territorium med presisjonsangrep.

– Ukraina har rett til å angripe områder i Russland hvor russiske angrep mot Ukraina blir utført fra, understreker hun.

6 Likes

Høye tapstall både personell og hardware:
image
:crossed_fingers: :ukraine:

11 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1786309127108431907

Mao, Ukraina kan bruke storm Shadow i Russland. Hittil, så har Ukraina brukt droner som ikke kan ta ut herdede mål, det er nå inne lenger tilfellet.

14 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1786332263577161849

image

Det interessante her er jo hvor store tap Russland tar allerede nå. 1270 soldater drept eller såret er ekstremt. Såvidt jeg vet, så får Russland opp rundt 1000 soldater daglig. Dvs at det også går med mer erfarne soldater her.

Spørsmålet er når Ukraina får forsyninger. I utgangspunktet, så ville jeg tenkt at det burde fint være mulig å få nødvendige forsyninger av 155mm cluster ammo fra USA til Ukraina i tide. Det, i tillegg til dronene Ukraina har fra før burde utgjøre en stor forskjell.

Det som trengs for å stoppe et slikt angrept “dødt” ville vært å også få stoppet glidebombene fra fly.

… en ting til, jeg nevnte det i posten over, men Ukraina har faktisk fått en evne til av strategisk viktighet. Dvs at de nå har vesentlig større evner til å slå til mot det russiske bakrommet. Et stort angrep krever store mengder ammo og andre forsyninger. Hvis timingen av dette blir ute av synk med angrepet, så vil det ikke gå så bra.

4 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1786350960316477618
Min utheving.

Commander of the Ukrainian Ground Forces Oleksandr Pavliuk:

  • With good air defences and long-range artillery, we could retake this strategic superiority from the Russians on the battlefield.
  • It is no longer possible for either side to build up a large strike force within this belt of territory without it being seen and hit by long-range strike drones and artillery. So this new reality has forced both sides to work with much smaller assault groups. We have moved away from moving as battalions, or even companies.
  • Attrition on the battlefield will not end the war alone. The end of the war will come about through technological superiority and the real isolation of Russia. Right now, too many countries are sitting on their hands waiting to see how this war ends, just hoping that it won’t affect them.

Spesielt den siste paragrafen finner jeg interessant. Jeg tenker at den mest sannsynlige teknologiske overlegenheten som kan oppstå er at en av sidene faktisk klarer å skyte ned en vesentlig prosent av FPV-droner. Det ville ha forandret krigen vesentlig.

3 Likes

https://twitter.com/sambendett/status/1786376092032319993

image

Bakkedroner med maskingevær til 11TUSD fra Russland. Virker ikke spesielt komplekse, men ser også ut til å være relativt lett mat for FPV-droner som koster vesentlig mindre…

2 Likes

Er dette et begrep jeg kan bruke når jeg er ute og kjører med tamyia-bilen?

3 Likes

Håper du ikke har montert maskingevær på den :stuck_out_tongue: