Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Blir klarere dag for dag hvordan Putin er. Han er istand til hva som helst! Start med å bygg en bunker folkens.

1 Like

https://x.com/Tendar/status/1787511688717054360

En ny Su-34 tapt

20 Likes

Et kvantesprang om dette blir en realitet!

Macron hevder at Xi har lovet å ikke sende våpen til Ukraina.

– Vi verdsetter kinesiske myndigheters forpliktelser om å ikke selge våpen til Russland, sier Macron.

Den franske presidenten sier at Kinas leder har også lovet å stanse levering av det som blir kalt flerbruksvarer til russerne, det være seg «sivile strategiske varer» og tilhørende teknologi.

20 Likes

Det er lov å krysse fingrene. Lurer på om desertcross jeepene dekkes. Bra i så fall, for Russland har ikke noe bedre å bruke. Ikke noe mer slike fra Kina og de må bruke noe dårligere.

Ukraina vet å mekke adhoc løsninger på det meste :cowboy_hat_face:

13 Likes

En lang tråd med det som for meg virker som god research på hvor mye materiell ruzzland har igjen i lager. Konklusjonen virker å være at det begynner å skorte på kvaliteten og mengden av hva som er mulig å erstatte av tap ved fronten, men dere som har bedre oversikt over de ulike modellene osv kan kanskje gi en mye bedre tolkning.
image
image

https://x.com/Jonpy99/status/1787571461688828049
:ukraine:

7 Likes

Og tallene bare i går tilsier at de mistet 25 tanks:
image
:ukraine:

7 Likes

Det mest interessante er kanskje anslagene over produksjon av nye panservogner, og renovering av gamle vogner. Dersom det stemmer at det er under 1700 per år, så bør ikke potensialet for ukrainsk produksjon og renovering av panservogner være dårligere. Spesielt med tanke på at Ukraina har bedre tilgang på deler, systemer og produksjonsutstyr fra vesten.

2 Likes

Men er tanks det mest kostnadseffektive? For meg virker det som IFV-er et like bra. Heller to ifv enn en tanks.

1 Like

Infanteri må inn for å erobre og holde en stilling. Russland bruker stridsvogner for å kunne undertrykke og ødelegge ukrainske stillinger mens infanteriet fraktes frem. På slagmarken i Ukraina bør infanteristene sitte inni noe som er pansret, for å ha en rimelig sjanse til å komme nær ukrainske stillinger.

Funksjonene til stridsvogner kan trolig tas over av IFV kombinert med andre våpen. Tanks med infanteri oppå, eller infanteri i ikke pansrede kjøretøyer, ser ut til å være mindre vellykket.

1 Like

Naiviteten kender ingen grænser :confounded:

Dansken

3 Likes

Ukrainsk kreativitet og utvikling av nye våpen/metoder fortsetter. Denne dronen ble visstnok skutt i senk, men hadde trolig allerede fyrt av en missil :boom:
image
Mer info i tråden her: https://x.com/Mylovanov/status/1787719240268783862

5 Likes

Mot infanteri, så tror jeg at f.eks. CV90 med 40mm eller Bradley med 25mm som kan fyres av svært mye hurtigere enn en tanks kan fyre av sin kanon vil være mer effektivt. Det ser ut som i hvert fall mannskapet i en Bradley er godt beskyttet og overlever de fleste angrep fra russerne. Det virker ikke som om det er så stor forskjell i hva som skal til for å slå ut en tanks vs en moderne IFV, men kan være jeg tar feil der altså.

Sånn sett, så er det interessant at Russland har blitt tvunget over på Desertcross 1000 ATV-er. (Ser at det skal ha blitt levert 2100 av dem fra Kina). Det er jo et klart tegn på at Russland ikke har nok APC-er og IFV-er. Har til og med sett Russland bruke motorsykler (som er vanskeligere å treffe med en drone og vil evt bare ta ut en person ved et treff)


Mye upansrede kjøretøy som går med på begge sider. Jeg tenker bruken av disse gjør tapene mye større enn om de kunne brukt MRAP kjøretøy i stedet.

EDIT ser at CV90 sin 40mm har vesentlig lengre rekkevidde enn Bradley-en sin 25mm, men det spiller kanskje ikke så stor rolle når de sloss i Donbas hvor jordene stort sett er mindre enn 1 km brede og har skog i belter mellom.

Gammel kanon de bruker i CV90, men 12 km rekkevidde :stuck_out_tongue:

5 Likes

Dette kan gjenspeile økende rekkevidde på FPV droner, slik at de tar ut kjøretøyer stadig lengre bak fronten.

2 Likes

Som tyder på at å få luftherredømme har ekstrem stor viktighet.

40mm kanonen har lavere skuddtakt, og mates med klips i stedet for belte. Kanonen ble valgt av svenskene fordi den med pilammunisjon kunne trenge gjennom tynnere områder på stridsvogner.

Mot infanteri er trolig en 30mm bedre egnet. Den er i prinsippet en litt grovere versjon av 25mm i Bradley. Granatene har plass til både eksplosiver og avanserte detonatorer, så den kan i prinsippet også brukes med proximity fuse mot droner.

5 Likes

En stor forskjell er at CV90 40mm kan ha airburst som må være helt jævlig mot infanteri.

5 Likes

Også tilgjengelig i 30mm.

2 Likes

https://www.msn.com/en-us/news/world/scholz-announces-germany-s-readiness-to-deploy-35-000-troops-to-support-allies/ar-BB1lWbkd?rc=1&ocid=winp1taskbar&cvid=bc2a7bf5068e4a74d1ef139619ee077e&ei=9

4 Likes

En ting jeg har lurt på lenge:

Vi hører stadig vekk om russiske hackerangrep, i tillegg hører vi om “bot-angrep”/trollfabrikker for å prøve å påvirke opinionen i sosiale medier. Spørsmålet mitt er, i hvilken grad driver vesten med det samme? I veldig liten grad eller i stor grad? Her har jeg virkelig ikke peiling, så hadde vært interessant å høre, dersom noen har peil.

Hvis vi kun driver på med det i liten grad, er det kanskje på tide å gire opp litt?

9 Likes

Hej Norge

Up-date fra de sidste dage :thinking:
5. Maj

6.Maj

  1. Maj – en anden rapport :face_with_monocle:
    https://www.youtube.com/watch?v=n9nvh81nMFc

Endnu en anderledes rapport :thinking:

Og Denys — præsenterer ny iPhone :confounded:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes