Det ser ut til at noen russere har funnet et tredje alternativ.
Nei, det er ikke vanlig å drite ned på Ukraina etter at de har blitt lovet støtte fra USA og Europa i tre år, bare for at USA plutselig snur seg og samarbeider med fienden. Under andre verdenskrig ble valg utsatt i Storbritannia fordi landet var i total krig. Churchill ble statsminister i 1940, og en samlingsregjering ble dannet for å håndtere krigen. Valg ble først holdt i juli 1945, etter Tysklands kapitulasjon.
Zelensky utsettes for et lignende press nå, bare at denne gangen har han ikke USA i ryggen, men imot seg. Han blir bøllebanket og tråkket på før han blir dratt inn i forhandlinger om sitt lands selvstendighet. Hva er det som er så vanlig med disse forhandlingene?
Macron: «Hei Støre. Være med å diskutere viktige ting i Paris? Obs mulig du som et lite land med liten hær men mye penger må betale litt i inngangspenger for å få lov til å være med å diskutere.»
Støre: Hei Emnanuel! Hyggelig du ringer! Du det hadde vært veldig interessant og trivelig. Kom imidlertid på at jeg har et bedriftsbesøk på en viktig hjørnesteinsbedrift på Karmøy her hjemme i morgen. Så ble litt skvis der. Men du snakka jo med Mette igår du? Hun prater på vegne av oss i Norden hun altså. Fint det! Du Emmanuel - må ta en ferge her jeg nå. Mye vind og greier så jeg hører litt dårlig…»
Joa - vi prates!Hei…hei….»
🤦
Fryktelig skuffende. Har vanligvis respekt for Støre i utenrikspolitiske settinger, men det der er fullstendig katastrofe.
Møtet var kun for EU-medlemmer.
“Neste møte utvides til å inkludere flere enn kun EU-medlemmer, inkludert Norge.”
Som Støre har valgt å bortprioritere.
Når ble vi medlem av EU?
Gårsdagens møte var i EU-regi. Ikke onsdagens.
Hej Norge
Dages dosis !!! — Kursk ruskiiiiiies
Denys is Happy
Italien!! i går er gået under raderen for de fleste – Kanske Debris
For dem der kan tåle at Solovyov den SELVGLADE gris
Hold k… Vance og Trump har gjort Europa til grin
De vejre morgenluft – håber den er forurenet — får kvalme af denne Ruslands største NAR
Vel det mest U-organisteret militær nogen sinde !!!
https://www.reddit.com/r/UkraineInvasionVideos/comments/1irgtlk/how_russian_motorciclemeatwave_assault_under/
Alligevel det vildeste !!
https://www.reddit.com/r/UkraineInvasionVideos/comments/1is8guy/the_russian_mod_has_deemed_its_soldier_who_lost_a/
Sidste nyt fra hjemlandet jeres !!!
Putin vurderer sannsynligheten for å få valgt en marionettpresident som ganske høy
Slava Ukraini
Slava Zelensky
Dansken
Som @Aaleby nevner. Det var gårsdagens møte. Til dagens møte var Støre invitert. Veldig skuffende prioritering i en skjebnetid for Europa av en tidligere utenriksminister må jeg si.
Ja, men jeg tenker det er bra at Jens Stoltenberg kom tilbake, og han har jo stor innflytelse. Som statsminister var han i starten mer for nedrustning og omstrukturering, men mot slutten av sin periode beveget han seg mot en mer opprustningsvennlig linje. Som NATO-sjef har han vært tydelig på behovet for økte forsvarsbudsjetter og opprustning. Derfor tenker jeg at de forstår farene veldig godt, og jeg forventer at det blir tatt store grep.
Støre må spille et større spill.
Norge har en relasjon til Russland som vi faktisk må ivareta, han kan ikke brenne alle broene.
Men Norge burde vært med i møtet. Men vi kan også delta via bakrommet uten at Støre er der offentlig.
Brenn alle broer til Russland, koste hva det koste vill.
All den tid, garnisonen til Nordflåten er større enn hele det Norske forsvaret så er ikke det en mulighet.
Beklager, fanget ikke opp datoen. Når det er sagt så er det standard praksis så vidt jeg vet at de nordiske landene samkjører sin politikk opp mot EU på slike områder, og ikke et signal om at man ikke bryr seg, eller gir faen. Denne gangen var det Mette som frontet Norden, og ingenting unormalt ved det.
"Danmarks statsminister Mette Frederiksen mandag representerte de nordiske landene i et møte i Paris der samme tema ble diskutert, og at dette ble «godt koordinert».(min utheving)
Hjelper ikke. Lite er viktigere enn å signalisere at Europa står samlet. Støre løper Russlands ærend ved å fullstendig mangle baller. Dersom det er grunnen for unnlatelsen.
Joda - men man må av og til tone littegranne flagg. Nå fremstår Støre like modig som Nygaardsvold som håpte at Altmark og britene ville forsvinne og dermed at alle problemene var løst neste dag bare han gikk for å legge seg til å sove…
Vanligvis ville jeg ha vært enig med deg. Opplever imidlertid ikke dette å være en «standard» situasjon der en skal snakke om «forsvarssamarbeid i Europa neste 5 år». Her brenner det på dass. Norske politikere gjemmer seg alltid i skjebnetider.
I så fall er jo alle de andre Nordiske landene også balleløse.
[disclaimer: har skrevet om temaet før, men det var for et par tråder siden]
Prinsipielt helt enig med deg.
Pragmatisk sett har Norge et passe kinkig problem: Grunnlaget for det meste av bosetning nord for Bodø er en torskebestand vi deler med Russland.
Kvotene for 2025 er vel de laveste siden en eller annen gang i 1990-årene.
Og vi (og russerne) har fint kapasitet til å fiske bestanden ut av eksistensen.
Eller for å si det sånn: Det har vært fisket mer torsk i løpet av ett år enn det nå er torsk i havet.
Og hvis noen lurer på hvor ille det kan gå: På Grand Banks utenfor Newfoundland fiska man bort torsken tidlig i 1990-årene. I fjor var første året fiskeriet ble åpnet igjen. Kvota var lusne 17.000 tonn eller noe i den duren. Det er så lite at det knapt ville holdt liv i yttersida av Senja.