Nesten en milliard dollar…
Det må være en shitload med ammo
Må bare håpe at det norske forsvaret leser setninger som denne og snarest bruker noe av budsjettet på annet enn dyrt svært hardware som kommer til å bli sprengt på et par minutter med de mottrekk som det norske forsvaret (ikke) har idag…
Et selskap fra estland skal teste mini missiler mot droner på nyåret.
-Målet er å utvikle missilsystemer som er ti ganger rimeligere, hundre ganger raskere å produsere og i et antall som langt overgår industriens nåværende kapasitet-
I følge opprørerne har Damaskus – og Assad-regimet – falt. Visstnok ingen militær motstand.
Øyelegen har flyktet, ryktene går om at flyet han flyktet med enten har skrudd av transponderen, eller blitt skutt ned.
Russland og Iran mister med dette en viktig alliert i regionen.
Assad e r visstnok på vei til Moskva
Russerne har vel ikke kapasitet til å gjøre så mye med situasjonen?
Selv om Lavrov mener dette er for illle:
-Assad Ally Russia Says ‘Terrorist Group’ Cannot Be Allowed To Run Syria - The Moscow Times
Syria virker å være utrolig komplisert, og at “min fiendes fiende er min min venn, men også noen ganger min fiende…” forklarer de kompliserte relasjonene av og til, og av og til ikke…
Alle fokuserer på sin posisjoner, så ift til Russland, så er dette trolig en gladmelding, siden Russland mister fotfeste og allierte i midtøsten.
Men basically er tapere /de som frykter at de kommer dårligere ut, eller “straight out” kommer dårligere ut:
Sjia-muslimer, kristne syrer, Russland, Palestinere, Qatar og Iran, og selvsagt alawitter som er gruppering til Assad-regimet. Sa jeg Hezbollah? Irans allierte, og Israels fiender, i Libanon er selvsagt tapere.
Og vinnere er
Sunni-muslimer, Israel, Saudi-Arabia
De som sitter på gjerdet fordi de kanskje vinner , men det er deler som er litt vondt å si rett ut er Tyrkia og USA.
Trump sier at “let it play out it is not our conflict”. Kanskje han får gjenopplivet Abraham-accords? Fredsavtalen mellom arabisk land og Israel? Og selvsagt gjennoppfrisket sine gode relasjoner med MBS og Saudi Arabia, et forhold som er blitt Joe Biden surra til i starten, og prøvde å reparere med sitt berømmelige “fist-bump”.
Tyrkia kan kanskje får returnert millioner av syriske flyktninger og Tyrkias posisjon kan kanskje forstås fra denne artikkelen:
Når det gjelder Russland er vel spenningen om de gir opp der og ikke bruker mer ressurser der, og Assad og hans nærmeste får søke tilflukt i Moskva, eller om de i verste fall “teppebomber” Syria.
Går de for det første så vil jeg gjette på at det kanskje frigjør ressurser til krigen i Ukraina.
Mange moving parts her, og ikke helt lett å følge med.
https://x.com/schizointel/status/1865589522760597926?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Flyet til assad kan være skutt ned
Etter det jeg forstår, så ønsker Tyrkia å bli kvitt de selvstyrte Kurdiske områdene. Det er også tyrkisk talende folkegrupper i Syria. Det kan derfor tenkes at Tyrkia blir mere aktive i fremtiden.
For Ukraina sin del, så frigjør dette noen ressurser for Russland. På den annen side, så er tapet av Syria ikke bra for moralen til russerne.
For de ulike folkegruppene i Syria sin del, så håper jeg at de virkelig klarer å få til en slags samlingsregjering. Det er lov å håpe…
Det som slår meg er at Putlers strategiske spill feilet maksimalt.
Han prøvde å lede verdens oppmerksomhet bort fra sin grisete krig i Ukraina ved å fyre oppunder bråk i Midt-Østen gjennom sine allierte.
Israel fyrte på alle sylindre og svarte på konflikter nesten 360 grader rundt seg, godt backet av Putlers enemy no 1 USA.
Denne kampen har trukket ut enorme mengder slagkraft; mennskelig og militært i Midt-Østen og noen våkne miljøer så sitt snitt til å styrte regimet i Syria mens landets allierte var slagne.
Tilbake står Russland med en støttespiller mindre, de mister den ene gjenværende strategiske militærbasen de har i regionen og Putler går på en kjempesmell omdømmemessig blant sine oligarker. Han spilte høyt og tapte, samtidig går det i full utforbakke med landets økonomi.
Om den russiske befolkningen tørr å styrte Putler er vel for mye å håpe på, men den store planen backlashet totalt. Vi får håpe dette følger med seg enda flere tap for den russiske strategien.
For mange i Syria er dette er fra dritt til dritt-situasjon. For noen vil det være en “fra asken til ilden”-situasjon. Og for noen vil selvsagt livet kanskje bli bedre. Det kan forsåvidt også være at “orden” under opprørerparaplyen er å foretrekke fremfor “orden” under Assad-dikaturet. Eventuelt blir det infighting og et salig kaos. Jeg holder en knapp på at HTS vil klare å beholde kontroll + være styredyktig, og dermed gi størstedelen av Syria en nogenlunde stabilitet fremover (baserer dette først og fremst på den totalt manglende motstanden bevegelsen har møtt). Selv om Trump (og andre sikkert) sier at dette ikke er “vårt” anliggende, så ligger det òg litt i kortene at om HTS velger å legge seg på en moderat nok linje, så vil de ihvertfall kunne få en stilltiende støtte fra alle som har interesse av at et sånn gruppering sitter ved makten i Syria, og det er som du lister opp, faktisk ganske mange.
For nordmenn (og nordeuropeere) så er det lite direkte negativt med dette. Konsekvensene må heller sies å være positive. Hesbollah er vingeklippet, og avkuttet fra Iran. Israel annonserte jo for et par uker siden våpenhvile med Hesbollah, “for å fokusere på Iran” for å bruke Bibi sine ord. Et svekket Iran, ev. et havarert Iran er å foretrekke for oss, all den tid landet er russisk alliert / leverer våpen til Russland. Og klart: Jo flere diktaturer som faller, jo tydeligere blir beskjeden til de gjenlevende diktatorene: Dere sitter ikke trygt.
For å si det litt enkelt: “krig er innenrikspolitikk”.
Og la oss starte med det som er viktigst for Erdogan, og det er at “Erdogan er den som sitter med makten”. Og selv om ikke Tyrkia er et perfekt demokrati så kan faktisk Erdogan miste makten i valg.
Og hva er det som opptar tyrkere flest? Det er ikke Kurdiske opprørsgrupper i provinsen. De fleste tyrkere bor ikke der, de bor andre steder, men det gjør også over 3 millioner syriske flyktninger…
Og hvem er det oposisjonen gir skylda? Jo det er Erdogan som har skylda !
Faktisk er situasjonen på et kokepunkt, og Erdogan har sitt fulle hyre med å stagge egne inbyggere som angriper syriske flyktninger:
Og hvem er det som hindrer syrerne å dra tilbake? Jo det er selvsagt Assad, han nekter syrerne å komme tilbake.
Assads fall har potensiale til å løse et kjempemessig innenrikspolitisk problem for Erdogan.
Det er det trolig verdt for Erdogan, selv om det styrker Israel sin posisjon og Iran neppe er fornøyd med hva Erdogan holder på med. At Palestinernes sak svekkes opp i dette tror jeg ikke kommer til å bli tema, og i beste fall blir det problematisert bort. Som ikke er vanskelig i midtøsten der ting er veldig uoversiktlig.
Slik jeg forstår situasjonen mtp Russlands rolle i Syria så er det en ren omdømmemessig involvering for å gi Russland status som “kingmaker” overfor land i “the global south”.
Mao det har enn så lenge vært verdt for Russland å bruke ressurser i Syria og holde et status quo og Assad ved makten, og vise verden at Russland bestemmer hvem som sitter ved makten i Syria.
Signalet er: “Russland kan hjelpe til å bestemme hvem som styrer i et land”, og det gir Russland kredibilitet som verdensmakt, og verdenspoliti, på linje med USA i den 3. verden.
Så tapet for Russland i Syria er først og fremst omdømmemessig, for Russlands ressurser i Syria kan for Russland være vel så viktige å bruke i krigen i Ukraina, som på å kjempe mot opprørere i Syria.
Skulle jeg gjette på noe så kan dette ha noe med valget av Donald Trump i USA å gjøre.
Vi hører hver eneste dag i media at “Donald Trump har sagt at han skal løse krigen i Ukraina på 24 timer”.
Kanskje “it makes sense” for russerne å bare la Syria seile sin egen sjø, tape omdømme i “the global south” og satse alt på 1 kort, og det er å være best mulig posisjonert for hva som skjer i Ukraina fremover.
For meg virker Syria som første steg for Donald Trump til å komme til en fredsavtale i Ukraina-Russland-krigen, og da må han vise at det er han som bestemmer. Akkurat nå har Trump sagt at det er Trump som bestemmer i Syria ikke Putin og Russland. Trump sa dette for noen timer siden:
Hej Norge
Tilbage til selv om Syrien er sindsygt spændende
Men umuligt at skille af
Bøllebank til NordKorea !!!
https://www.patreon.com/posts/08-dec-nice-hack-117544019?utm_campaign=patron_engagement&utm_source=post_link&post_id=117544019&utm_id=6fc1af39-61a2-403c-8499-7cf2b129a390&utm_medium=email
Og Denys
Hvem holder Ukraine med helt fra 2014
Putskiii er sur !!
Free Syria flag which has been rised on the Euromaidan in Kyiv in 2014
Slava Ukraini
Dansken
Det som skjer i Syria virker å være helt definerende for hva som skjer i Ukriana-Russland krigen. Slik jeg ser det mye mer spennende å diskutere og belyse enn endeløse poster om tapstall og små fremganger og og tilbakeslag fra skyttergravene, tema fra siste 1000 dager.
Donald Trump sin post inneholder jo ganske så oppsiktsvekkende informasjon som burde være mer spennende å diskutere.
Hva med feks: “China can help”.
Ikke kun tapstal på slagmarken — den første store virksomhed nu Konkurs
Der kommer flere på stribe det næste halve år – følger man lidt med Konstantins Videoer har han forudset dette længe.
Renten i Rusland bliver sandsylig vis hævet den 20. Dec. til 23 eller 25 %
Putskii sliter på mange fronter — hvor længe kan han holde Oliegarker og befolkningen i ro ???
One of the largest chip manufacturers has been declared bankrupt in Russia
DK
Et kompliserende element i de ukrainske anslagene på russiske tap, er hvordan de skal telle skadde. Det kommer stadig ut videoer fra russiske soldater som klager på at de blir sendt tilbake til fronten på krykker og med alvorlige skader. Der blir de sendt i angrep. Dette kan i teorien gi dobbeltelling, der personer som ukrainerne regnet som så alvorlig skadde at de er stridsudyktige i lang tid, eller for alltid, igjen blir skadet eller drept i angrep.
Det er umulig å vite omfanget av den russiske praksisen. De som klager, inklusive noen milbloggere, sier at det er utbredt. Dette er imidlertid ikke kvantifiserbart. Praksisene kan for eksempel være knyttet til enkelte avdelinger eller frontavsnitt.
En faktor som kan telle motsatt vei, er rapporter om dårlig medisinsk hjelp på russisk side. Om vi skal tro på russisk klaging, så dør soldater undøvendig av lettere skader. Disse telles trolig ikke, siden de fra et droneperspektiv tilsynelatende fremdeles er aktivt stridende etter skadehendelsen.
Per sonlig tror jeg fremdeles at vi får et bedre bilde av den langsiktige trenden ved å følge med på russisk økonomi og tilgang på materiell, enn på tapstall.