Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

2 Likes

Ta på deg de «sjvære» ballebuksene nå!!

Trump med klar beskjed: –⁠ Det er opp til Russland nå

Det er mulig det er tatt opp her tidligere, men det er interessant hvordan USA har snudd fra å være fientlig overfor UKR og vennlig overfor Putin, til å innta overlærerrollen overfor Russland og uttale at det er opp til Russland nå.

Det tror jeg Zelenskyj har helt rett i, derfor er det viktig at avtalen involverer USA når det gjelder sikkerhet.

Klarte ikke å holde meg unna likevel…

Det ikke ikke underlig i det hele tatt. Jeg gjentok til det kjedsommelige at Trump først måtte få Zelensky til bordet så ville støtten kunne gjenopptakes , så vil en evt eskalering av videre støtte/sanksjoner avhenge av Putins respons.

Dette så ut til å gå veien enten Putin sa ja eller nei, men så har russerne en film hvor Zelensky hørtes ut som han setter røde linjer for å ikke gi opp territorium. Om dette har blitt sagt nå o offentligheten etter møtet i Saudi Arabia så tror jeg kanskje ikke Trump blir så happy… det er nok ikke lurt for han å forhandle nå i offentligheten, forhåpentligvis blir det ceasefire og reelle forhandlinger.
Om ikke så vil Trump som jeg har sagt mange ganger, gasse på for Ukraina og presse Putin om han er som Rubio ordla det. “the impediment for peace”.

Dessverre kan nok dette utsagnet her ødelegge litt og dermed ta skylden for Putins nei, men vi får se. Vil tro de egentlig har sagt noe i møtene og USA derfor nå vet mer hva de tenker. Men dette er ikke hva Trump ønsker å høre.

Edit:
Kom en del gode poeng fra Wolfgangs podcast med Cecilie Hellestveit om noen er interessert.

4 Likes
3 Likes

Min forståelse har vært, og er, at Ukr aldri kommer til å anerkjenne en eneste cm okkupert område som russisk. Uavhengig av våpenhvile og fredsavtale vil de alltid hevde sin rett på disse områdene.

Uten at jeg skal legge noen Trumpske strategiske baktanker til grunn - er resultatet av at de har vært harde i klypa mot ukr, og vist Putin og hele verden at Ukr må danse etter deres fløyte, at de i neste runde nå kan få Putler til å danse?

1 Like

De må i så fall endre grunnloven sin

Hardt-mot-hardt fra Frankrike :fr: og Storbritannia :uk:

Men langt fra putin sine krav for å inngå en våpenhvile :man_shrugging:

4 Likes

South Korean officials confirm they’ll sign a deal with Poland next month for another 180 K2 tanks.

Poland bought 180 K2s in 2022 and has set 1000 K2s as its target.

The deal means Poland will be able swiftly send additional modernized T-72 tanks to Ukraine

Det viktigte her er at det betyr mer top moderne T72 til UKR.

19 Likes

Må si at Ukraina er flinke til og omstille seg og tenke ut nye metoder.

12 Likes

Jeg tror ikke vi her nord helt klarer å fange opp i hvilken grad stemningen har endret seg i store deler av Europa. Politikerne må etter hvert innrette seg, om de har ambisjoner om gjenvalg.

Konsekvensene vil i praksis være små i starten, siden det finnes et stort antall avtaler og kontrakter. Dette blir en slags broprosess til en situasjon der manglende tillit til USA har ført til sterkt redusert avhengighet av USA.

15 Likes

Sååå, er Europa klare til å håndtere dette og slutte å finansiere Russland sin krig?

8 Likes

Og visste ukrainerne om dette, siden de den siste uken har angrepet pumpestasjoner som også forsyner Europeiske land?

3 Likes

Og visste OPEC om dette, siden de har kommunisert at de skal øke produksjonen sin?

https://www.opec.org/opec_web/en/press_room/7477.htm

Saudi Arabia, Russia, Iraq, the United Arab Emirates, Kuwait, Kazakhstan, Algeria, and Oman

re-affirmed their decision agreed upon on December 5, 2024, to proceed with a gradual and flexible return of the 2.2 mbd voluntary adjustments starting on 1st April, 2025, while remaining adaptable to evolving conditions. Accordingly, this gradual increase may be paused or reversed subject to market conditions.

Legg merke til at OPEC+ som inkluderer Russland ikke er med på denne lista. Det inkluderer heller ikke Iran (som er et medlem av OPEC).

3 Likes

Ukraina bombde återigen Ryssland i natt med sina drönarrobotar och egna lätta kryssningsrobotar. Ryssland medger att en fabrik ska träffats och en brand utbrutit, men även ett kraftverk i Moskva ska fattat eld av okända anledningar och ett ammunitionsupplag vid en flygbas ska stå i brand. Även en oljepumpstation ska träffats.

ref

13 Likes

Jeg synes det mest interessante her er det nest siste punktet, “machine vision for precise guidance”. Mao, den bruker ikke gps, men optikk for å finne veien. Antar den har et kart basert på satelittbilder og at den tar bilder som den prosesserer på samme måte for å finne ut nøyaktig hvor den er. Sammen med en autopilot, så høres det riiimelig vanskelig ut å forstyrre.

Ukraina bruker EW til å stoppe russiske Shahed droner, hvis de hadde hatt dette, så hadde de nok vært nesten umulig å stoppe med EW.

10 Likes

Kan være en gigatabbe av USA å ikke være hands on i denne teknologiske utviklingen, hvis det er det som blir enden på visa.

2 Likes

USA er nok relativt ledende her, det er basically samme tech som i en Tesla, bare at man der bryr seg om vesentlig flere faktorer enn man gidder i en drone som skal sendes inn over Russland…