Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Hva all disse Rare Earth-greiene i Ukraina egentlig handler om. Kanskje.

18 minutter lang.

Hvis du er inne i hva REE er / hvor forurensende produksjonen er, hopp rett til 12:15.

Hvis du bare vil se konklusjonen, hopp til 16:30.

tl;ds:

USA har via seg selv + Australia (og ev. Malaysia) tilgang på nok REE, og produksjonsmuligheter, om Kina skulle kutte tilgangen til disse elementene (som er kritiske til div. produksjon av elektronikk, el-biler osv…). Ukraina har heller ingen store kjente drivverdige REE-forekomster. Det vil uansett ta lang lang tid for Ukraina å få laget en tilstrekkelig infrastruktur for dette. Denne infrastrukturen finnes allerede i USA og Australia. Så hva pokker holder DJT adm. på med?

Edit: Kryssposta med USA politikk-tråd.

3 Likes

Verv deg mes den russiske staten fremdeles har likvide midler.

Den russiske staten får bare inn 2/3 av det den bruker. Samtidig klarer de ikke å selge nok statsobligasjoner til å dekke renter og forfall, slik at statsobligasjonene trekker penger ut av statskassa i stedet for å tilføre penger.

4 Likes

Det går kanskje ikke så bra over alt ved frontlinjene, men etter i går er det 23 - tjuetre - færre tanks på fiendens sin side!

:ukraine:

15 Likes

I think Zelensky should be removed. The United Nations should step in as the caretaker and allow elections. Putin should then agree to a ceasefire if the UN is in charge. The real ELECTED president should then negotiate – NOT Zelensky. When he was elected, he promised peace, but he has done everything exactly the opposite of what he promised.

Even CNN reported that Zelensky’s win inspired hope in Russia for the end of the war. CNN wrote:

“The Kremlin saw Zelensky’s predecessor, outgoing President Petro Poroshenko, as representing the “party of war,” and the election results in Ukraine were greeted by official Russia with what could be described as cautious hope for a reboot in relations.”

Ser ut som gutta sitter på bakrommet og deler verden mellom seg.

9 Likes

Det går alltids et tog: Trump deler dramatisk film: – Nå er tiden inne for å stå sammen igjen

Ukraina har angrepet en russisk grensepost.

5 Likes

Hadde det bare vært på bakrommet.

Her gjøres det jo i fullt dagslys :grimacing:

Portrettet bak er en eller annen ru. kunstner i.f.m 80 år siden Jalta 1.0

Illustrasjon fra Financial Times, fra ca. en måned siden.

8 Likes

En av de tre ekspertene i denne episoden er vår egen oberstløytnant Sigbjørn Halsne.

Vil hevde det er relevant for tråden, siden det er Jalta 2.0. Og DJ Trumpop ser virkelig virkelig ut til å ønske seg Grønland. Som igjen dessverre innebærer at han må la Putevaret herje fritt med det som faller innenfor hans (illegitime) interessesfære (altså Ukraina).

Liten tanke: Sykt å tenke på at om 10 år er neppe Putin, Trump, eller Xi i live.

6 Likes

Werner, hvordan skulle de ellers ha løst det?

Aftenpostens Per Anders Johansen skriver om Azov-brigaden og deres sjef Andrij Biletskyj og gjør sitt ytterste for å hvitvaske brigaden som fortsatt bruker den nazistiske «ulvehaken» som sitt symbol og mannen som for kort tid siden ble kalt Ukrainas Hvite fører.

Ifølge Johansen er Azov den «mest kjente og populære» militæravdelingen i Ukraina. Og han går langt i å markedsføre Biletskyjs omvendelse fra hitleristisk nazist til «ukrainsk sentrist, tradisjonalist»

Snakker du om Jalta 1.0 eller Jalta 2.0 her?

Ev. Grønland? Eller Azov-bataljonen?

Jeg henger ikke helt med i hvor du vil med spørsmålet, så utdyp gjerne, slik at svaret mitt ikke blir “økseskaft” :upside_down_face:

PS: Hvis du tagger brukeren du henvender deg til med å trykke på alfakrøll + bruker, så får brukeren opp en melding, så da er det lettere å følge med, når noen henvender seg :wink:

Alternativt, så markerer du litt tekst fra posten du ønsker svar på og siterer brukeren (slik jeg også har gjort her). Da får også den andre brukeren opp en notification.

Sånn: @Allan

4 Likes

Det er ikke noen flere nazister i Ukraina en det er i russland,det er bare det at enkelte faller lett for russisk propaganda.

9 Likes

Man kan si hva man vil om ukrainske nynazister, men de kjemper ihvertfall for sitt eget land. Virker som en del europeiske nynazister heller vil stå i ledtog med mørke krefter i fremmede makter enn å forsvare sitt eget land / eget kontinent.

For å putte det litt på spissen: Ukrainske nynazister er ihvertfall ikke landssvikere i tillegg til å være nynazister.

PS: Støtter ikke brune elementer altså.

10 Likes

Werner, jeg tenkte på starten i det første innlegget ditt, mao. den pågående situasjonen av de du billedgjør. Ang. nazister, så var antydningen om nazisme vedr. Aftepostens artikkel mer myntet på den forutgående lange borgerkrigen i øst Ukraina og linkingen videre bakover til Stepan Bandera.

Før Russland invaderte Ukraina i 2014, var Biletskyj en kjent høyreekstremist. Derfor nektet amerikanerne å gi brigaden utstyr frem til mai i fjor. Han var blant annet med på å grunnlegge Sosialnasjonalistisk Forsamling i 2008, som angrep innvandrere.

Andor, nå er vel ikke Aftenposten russisk propaganda, mer det motsatte.

Skjønner fortsatt ikke helt hvor du vil. Så da blir det til at jeg svarer på det jeg tror du spør om. Siden du spør “hvordan skulle de ellers ha løst det?” så virker det for meg som du tror at jeg mener at partnene som seiret i WW2 skulle løst ting på en annen måte. Det mener jeg ikke. Eller: Hvordan de skulle det, klarer jeg ikke å se for meg:

For Jalta 1.0 er vanskelig å se for seg på noen annen måte, hvis man tar forutsetningene Churchill, FDR, og Stalin hadde i begynnelsen av februar 1945.

Jalta 2.0 skulle jeg helst vært foruten. Og forutsetningene i dag er ikke lenger kalde harde politiske realiteter, men snarere ideverdenene til DJT og Putin. Og jeg vil ikke leve i deres ideverdener.

6 Likes

Heroiske ukrainere :ukraine:

17 Likes

Hej Norge

Lidt at “Hygge” sig med i weekenden :thinking:

Og vores ven Denys :+1:

F-16 :partying_face: :partying_face: :partying_face: :fire:

Wooooooov :fire: :fire: :fire:

:coffin: :coffin: :coffin: :coffin: :coffin: :coffin:

Russiske protester – video taler for sig selv :thinking:

:face_vomiting: :face_vomiting: :face_vomiting:

Hvilke idioter Ruskiiies er – selv mod deres deres egne :face_vomiting: HUSK LYD :face_vomiting:
Soldater under angreb af Ukrainske styrker !!!

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

12 Likes
7 Likes

15 Likes
9 Likes