Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Ja

10 Likes

Når det gjelder fødsler så vil jeg også at det skal bli flere barn. Raten i Norge e r vel omtrent på samme nivå som i Russland.
Men agendaen er litt forskjellig. Putin vil ha flere soldater mens jeg vil ha pensjon og omsorg når jeg blir enda eldre enn jeg e r nå :innocent:
Denne ideen til Putin har han vel arvet fra Hitler som også ville ha flere soldater. Og kvinnene fikk utmerkelser som 'Moderkorset ’

4 Likes

https://x.com/front_ukrainian/status/1918691764082274800?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Da er det bekrefter at produksjonen er oppe i 1200 hammerbomber i året!!.

Og halvparten sendes ukraina

11 Likes

I følge denne melding skal alle 1.200 sendes til Ukraina :ukraine:

Edit:
Enda mer om Hammer produksjon:

16 Likes

Dersom det stemmer at Russland har flyttet mye luftvern til Moskva, kan det være noe i kommentarene om at Ukraina kommer til å slå til andre steder enn Moskva.

Om det mangler luftvern ved deler av fronten, kan Ukraina bruke Hammer enda lengre bak fronten enn tidligere. Det bør også oppstå nye muligheter for droner og kyssermissiler.

10 Likes

Dette er meget gode nyheter for Ukraina.

15 Likes

Dårlige nyheter for de pårørende til 1.260 soldater i går også, må jo være ekstremt mange som har mistet eller fått skadet noen de kjenner godt eller er i slekt med. Må jo få konsekvenser etter hvert for moralen i ruzzland selv om jeg vet at de er et “kuet folk” og vant med krig.
Edit: Anbefaler for resten å se “Apokalypse - andre verdenskrig” dokumentarserien som ligger på NRK. Beskriver jo mye av holdningene i Øst-Europa og også logistikk utfordringene med de enorme avstandene.

12 Likes

Under andre verdenskrig, så var ikke veinettet asfaltert og kollapset fullstendig på våren og var dårlig på høsten og i milde vintre. Det er jo ikke tilfellet lenger. Helt nær fronten, så må de bruke gårdsveier som ikke er asfaltert, der er det noe av samme problematikk, men det handler om de siste 5-10 km til frontlinjen.

2 Likes

Mye av veinettet i ryzzland er ikke asfaltert.
Da jeg var i Ukraina (Krim, 2006) var mange veier i dårlig stand. Var sikkert noe bedre før krigen, men regne med at de områden der ruzkisene dominerer så er nok mye ødelagt av tanks og andre tunge kjøretøy. Mulige veiene i østre Ukraina var bedre 2014, men etter at de lavintensive kriget begynnet har det neppe blitt bedre der.

3 Likes

Hvis Europa og andre vennligsinnede land slutter opp om Trump sin Toll/Tull -krig mot Kina og Russland kan det nok røyne på . Kina e r i hvert fall ganske avhengig av eksport til Vesten
Selv om det e r billig så er det mye dritt som kommer fra Kina
Det spørs om ikke XI burde holdt seg borte fra Moskva
Blir oljen under ca 45 dollars ha r Putin også et stort problem
Trump virker til å ha falt ned på rette siden av gjerdet

1 Like

Det ser ut som OPEC+ har tenkt å kjøre oljeprisen i dass for å kvitte seg med andre produsenter.

I 2020, så var snittprisen iflg denne på 42$ og Russland dro inn 73 mrd dollar i inntekter fra olje og gass. I 2024 dro Russland inn 108 mrd dollar. Jeg vil tro at siden Russland sliter med å få solgt gassen sin, så var en større del av 2024-inntektene fra oljen enn i 2020.

6 Likes

Olje og oljeprodukter er mye viktigere enn gass, selv om Russlands gassinntekter var store i 2022.

Russlands viktigste inntekter er olje til India og Kina, og oljeprodukter til Tyrkia.

De nest viktigste er gass til Europa og Kina, og oljeprodukter til Brasil.

I 2022, 2023 og 2024 har Russland hatt gode inntekter fra olje og gass.

Det som kan forandre på det nå er Donald Trump sin tollkrig mot Kina.

Det har ført til at Kina ikke vil kjøpe amerikansk LNG, som har ført til at EU har kunnet økt sin import til rekordnivå av US LNG, samtidig som prisene har stupt. Og selvsagt tilsvarende mindre gass fra Russland, som faktisk har vært på vei oppover.

Kinesisk industri-produksjon avtar og de trenger trolig ikke så mye olje de heller, det har også bidratt til prisnedgang og inntektsbortfall i land som overproduserer olje, som Kasakhstan, og «samholdet» i OPEC+ ser ut til å krakelere.

Utfordringen til Trump er selvsagt å ikke gjøre US shale oil ulønnsom, i det minste holde den flytende, for ellers komme en rekyl i andre enden.

Akkurat nå ligger Urals oil på 55 dollar fatet, et solid stykke under de 65 dollarene som trengs for å balansere det russiske statsbudsjettet.

7 Likes

Dette er trolig det Saudi-Arabia ønsker å oppnå.

3 Likes

Fallet i jernbanetransport i 2025 vs 2024 øker betraktelig, nå fra 3,28 til 3,09, så 5,8% nedgang det siste året. Fra toppen i 2019 (før covid,) så er fallet på 13%.
image

Jeg ser på dette tallet som en generell indikator på hvordan det går med russisk økonomi. Det skulle ikke overraske meg hvis denne statistikken plutselig ikke offentliggjøres lenger.

8 Likes

USA er en viktig alliert for Saudi Arabia, og en viktig våpen leverandør. I tillegg ønsker nok SA å ikke komme på kant med hverken Russland eller Kina, samtidig som de har et eget budsjett
å tenke samtidig som de ikke vil fremstå som at de spekulerer i å «ta ut konkurrentene».

Det er derfor en bra mulighet for Saudi Arsbia nå, som desidert viktigste svingprodusent å posisjonere seg for fremtidig inntekter nå som det er andre syndebukker, som Kasakhstan ol, samt at de har vært svært tålmodige med all overproduksjon.

1 Like

https://x.com/NOELreports/status/1919331000036765747
image

"Russians filmed Ukrainian mine-clearing vehicles pushing through dragon’s teeth and minefields near the Kursk border—footage appears to be recorded from a local drone command center.

“It already goes through the teeth, f*ck. And look we are also already being sorted out.”"

7 Likes
12 Likes

he General Staff of the Armed Forces of Ukraine reports that today, the Air Force carried out precise airstrikes near the village of Tyotkino in the Kursk region, destroying a Russian unmanned aerial vehicle (UAV) control center. As a result, around 20 drone operators and other technical personnel were killed, and their equipment was also destroyed.

ånei ;D

15 Likes

Det har vært snakket om at mye luftvern har blitt flyttet til Moskva for å beskytte 8. mai paraden. Ukraina kan se ut til å benytte anledningen til å treffe gode mål ved fronten

Fin liten video i linken.

16 Likes

Undres på om forberedelsene til paraden drar opp forbruket av utenlandsk valuta. Her tenker jeg spesielt på pynting av vekslingskursen for russiske rubler. Den har nok litt motvind fra den persiske gulfen.

2 Likes