Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Det er vel sånn at begge parter treffer mer med langtrekkende enn tidligere, det er farligere lengre fra fronten og den flytter seg metre av gangen, ikke km.

I sør begynner det å bli interessant, for der bruker Russland tog som går parallelt med fronten. Disse når Ukraina med droner til tider. Etterhvert som v rekkevidden blir lengre så vil jeg tro det blir tyngre og tyngre for Russland å forsyne troppene der. Det kan gi en mulighet for ukrainsk press.

Det Russland gjør for å forhindre dette er nonstop angrep for å binde opp Ukraina.

5 Likes

Har ikke sett noen diskusjon om hva Sandra sa i podcasten til Wolfgang. Virket overraskende kritisk til Ukraina og deres sjanser til å stå i mot/vinne.
Prøvde å søke i søkemotoren, så jeg beklager om jeg har oversett noe. Hun er jo ihvertfall ikke noen russisk puppet.
Men korrupsjon, manglende utstyr og rekruttering/folk var vel blant de tingene hun tok opp. Virker også spesielt pessimistisk og pgr drone krig og nesten fortapt pgr fiber dronene som Russland foreløpig har et overtak på.

Ble ihvertfall overrasket over at en som virkelig har vært på innsiden og bør kjenne ukrainere, er såpass redpilled. Ikke på linje med mainstream media om potensielle fredsavtaler blant annet. Så er ganske tydelig at hun mener at Nato pusher på krig her og lar Ukraina gjøre dritjobben. Mens de egentlig kunne og ville oppnå fred tidlig i krigen.

2 Likes

Hehe…en kan le eller kanskje gråte

Det kan være årsaken til at Russland i det siste har samlet tropper for en offensiv i området. Det interessante er at russerne har såpass lite luftvern og flystøtte tilgjengelig i området, at ukrainske flyangrep skaper problemer for akkumulering av russiske ressurser.

3 Likes

Det henger jo sammen med at denne siden av fronten har så lite som 90 km dybde før de er i havet. Med større og større rekkevidde på droner og etterhvert som Ukraina får mer langttrekkende våpen, så er dette rett og slett for grunt.

Ukraina har ikke kunnet utnytte dette, rett og slett fordi det vil kreve en lengre periode hvor de slår ut logistikk før de kan angripe. Denne delen av fronten er nok sterkest befestet på hele frontlinjen.

Russland har også gjort det de kan for å redusere problemet ved å innta områdene skravert i blått. Områdene skravert i hvitt er områder de må ta hvis de skal kunne fortsette å holde denne fronten tenker jeg. (Jeg snakker ikke nødvendigvis om i morgen, men f.eks. i løpet av 2026).

2 Likes

Andre steder på fronten, har utstrakt bruk av glidebomber vært viktig for at russiske styrker skal kunne erobre nye områder. Dersom de har begrenset kapasitet for luftangrep i sør, vil det gjøre en offensiv vanskeligere.

1 Like

Det tviler jeg sterkt på,hvorfor dro hun da til Ukraina for og kjempe for de ? Dette er den standard russer propaganda som enkelt medier spyr ut.

Du kan jo høre selv.

Hun var veldig kritisk og «redpilled» som @RedEnergy.

Det å kalle ting for russisk propaganda har blitt en litt for lettvint argumentasjonsmetode.

1 Like

Har aldri lest eller hørt noe slik når jeg så en video der hum fortalte om krigen.Det er omvendt av hva dere hevder hun vil at Nato skal involvere seg mer.

3 Likes

Manglende utstyr og problemer med rekruttering/folk og dårlig organisering er ting jeg har hørt om fra ukrainske kilder.

Jeg har ikke hørt så mye om korrupsjon fra ukrainske kilder. Der tror jeg de prøver å holde det internt, ettersom for mye fokus på det nok vil svekke sjansene til å få støtte, noe som de trenger og jeg vil tro absolutt det meste kommer fram på rett måte. I hvert fall det rent militære. Den sivile støtten og penger til å forsvarskontrakter osv er nok vanskelig å få gjennom helt korrupsjonsløst i Ukraina.

Ja hun sier vel at Nato pusher de til å fortsette krigen istedenfor å inngå fred, men så støtter de ikke som man ble lovd. Så hun er ikke akkurat happy med det, selvsagt vil hun jo helst vinne krigen. Men hørtes absolutt ut som at hun og dermed de ukrainske rundt henne (antar jeg) ville inngått fred.
Generelt virker ikke hun veldig optimistisk.

Klart man ikke snakker for mye om korrupsjon midt i krigen, men hun er veldig tydelig på at Ukraina før krigen ikke var noe modent demokrati og fremdeles ikke er det… Ble litt overrasket over at hun kan ha de holdningene, fort gjort bli “hjernevasket” andre veien. Men de på fronten er mer realistiske enn våre krigs forkjempere. Det betyr likevel ikke at de gir opp landet sitt, selv om de kan være kritiske.

1 Like

Rekrutteringen i Russland fikk seg en skikkelig opptur når Trump startet fredsforhandlinger, holdt tilbake allerede vedtatt støtte og ikke vedtar noen ny støtte. Skulle USA snu som nåværende kurs, så tror jeg det vil få stor negativ påvirkning på rekruttering i Russland. Håpet til de som lot seg rekruttere var nok å cashe inn noen årslønner før de ble drept ved fronten.

Hun var vel også veldig klar på hun ikke tror det finnes en militær løsning på krigen.

De landområdene Ukraina har tapt klarer de aldri å ta tilbake. Det beste de kan håpe på er er regimeskifte i Russland og det kan blir en politisk løsning i fremtiden. Men det er vel heller tvilsomt.

For Ukraina sin del så handler det bare om å holde stand og håpe på at Moskva ser seg tjent med våpenhvile etter hvert.

Det er det de/hun ønsker ja, men hun er skuffet over at det motsatte er tilfelle.

2 Likes

Opp til 30.000 Nord-Koreanske soldater på vei til frontlinjen i Ukraina:

CNNs kilde er ukrainsk etterretning.

CNN-artikkelen går igjennom en rekke info kilder som indikerer at en lignende logistisk operasjon allerede er igang, som den høsten 2024 ifm flytting av 10.000-12.000 soldater fra N-Korea til Russland.

3 Likes

Er vel denne ‘‘nyheten’’ fra US som gir Russland blod på tann

4 Likes

Det er også denne beskrivelsen som russiske myndigheter pusher gjennom alle kanaler.

I denne videoen beskriver lederen for Institute for Study of War, hvordan etablering av denne tankegangen hos befolkningen i Ukraina og i Vesten har blitt Russlands overordnede strategiske mål. (Til og med til en grad at Russland bruker militære ressurser på å ta områder som ikke gir noen mening militærstrategisk - bare propagandamessig.)

4 Likes

Det er verdt å legge merke til alle de grønne områdene på dette kartet, der de slanger seg mot Kyiv, rundt Sumy i øst og øst for Kharkiv og Kherson, vest for Dnipro. Hva er alt dette? Jo, landområder Russland hadde okkupert og måtte gi slipp på.

Frontlinjer er nettopp det, frontlinjer. Det er et belte av forsvarsverker som gjør det vanskelig å slå gjennom. Rundt Kyiv og Sumy, så strakk russerne forsyningslinjene sine for langt og måtte trekke seg tilbake når ukrainsk motstand stoppet dem. I Kharkiv brøt Ukraina gjennom frontlinjene uten forsvarsel og forårsaket en kollaps og tilbaketrekning på 60-80 km. I Kherson stoppet Ukraina logistikken over Dnipro og Russland trakk seg tilbake uten å ha blitt slått direkte. Presset var for stort til at de kunne stå der uten nok forsyninger. Hadde de blitt værende, så hadde store styrker gått tapt, som i Kharkiv.

Ukraina viste ved Kursk at de kunne bryte gjennom, riktignok en dårlig forsvart del av fronten, men likevel.

At det skal være umulig for Ukraina å ta tilbake land er en urimelig konklusjon.

Russland har brent gjennom ressurser hos Nord-Korea og Iran som ikke kan erstattes. Russland har brent gjennom omtrent hele Sovjet-lagret sitt og ser ut til å gå tomme for ting å reburbishe rundt nyttår. Russland har brent gjennom store deler av “oljefondet” sitt og har mellom 6-18 mnd igjen av det, avhengig av oljeprisen.

“the numbers indicate cooling, but all our numbers are (like) a rearview mirror. Judging by the way businesses currently feel and the indicators, we are already, it seems to me, on the brink of going into a recession.”

https://www.msn.com/en-us/money/markets/russias-economy-minister-says-the-country-is-on-the-brink-of-recession/ar-AA1H2l7l

Russisk økonomi er på kanten av et stup hvor det ikke har vært investert i annet enn våpenindustri siden 2022. Økonomien har vært støttet av et “oljefond” som er i ferd med å gå tomt. Russland vil kreve mer penger til krigen framover fordi Sovjet-lagrene deres er i ferd med å gå tomme.

Ukraina sliter fordi en av deres større støttespillere til tider avbryter støtten (USA) og fordi rekrutteringen 3 år inn i krigen ikke er høy nok. Når man så Israel mot Iran, så ser man jo at nok vestlig våpenstøtte til Ukraina kunne latt dem gå på offensiven.

Jeg vil si situasjonen i Ukraina er usikker pga USA, men jeg vil si at hvis USA stiller seg helt bak Ukraina, så er Russland fucked også militært. Europa har gjort mye, men klarer ikke helt gi Ukraina overtaket de trenger for å snu momentet i krigen.

Hvis man ser på f.eks. luftvåpen, så er Ukraina mye nærmere paritet nå enn noen annen tid i krigen. Når var sist man hørte noe om russiske helikoptere? F-16 flyene og de svenske radarflyene ser også ut til å ha endret dynamikken der. Ukraina ser også ut til å kunne slå til vellykket mot flyplasser omtrent i hele Russland.

Russland hadde en stund et godt overtak med glidebomber som til en stor grad hjalp dem med manglende artilleriovertak. De har nok fortsatt et overtak der, men jeg tror det er mye mer risky. Hadde Ukraina f.eks. fått tilgang på Meteor, så tror jeg de i enda større grad kunne ha tatt ut russiske fly.

Ukraina har også i stor grad begynt å bruke FPV-droner til å ta ut de russiske langttrekkende dronene.
image

Alle de blå “måkevinge”-ikonene er en russisk drone som blir tatt ut av en ukrainsk FPV-drone.

Anyway, situasjonen er svært komplisert, våpensystemer får midlertidige overtak for så å gå delvis avleggs eller blir tatt ut av billigere systemer. Forsyningssituasjonen for begge parter er ustabil og avhenger av godvilje hos andre. En konklusjon om at krigen må ta den ene eller andre retning er for meg uforståelig. Jeg håper vesten gir Ukraina tilgang på nok utstyr samtidig som vesten innfører og håndhever nok sanksjoner mot Russland til at dette bikker i Ukraina sitt favør.

Demokratier i krig er stort sett rimelig stabile, spesielt i en forsvarskrig. Diktaturer er stabile helt til de ikke er det.

19 Likes

God oppsummering!

-Generalmajor Mikhail Gudkov, nestkommanderende for den russiske marinen og en Russlands helt, ble drept i et angrep fra de ukrainske forsvarsstyrkene på en russisk kommandopost i Korenevo, Kursk oblast, 2. juli 2025.
(pravda)

Sammen med en del andre offiserer

6 Likes

Krigen er ikke bare teknologi - den er også i høy grad strategi.

Russland ser ut til å basere seg på offensiver der de overvelder ukrainerne med et overlegent antall soldater. For at ukrainske styrker ikke skal kunne flyttes mellom “hot spots”, er det viktig for Russland å angripe med store styrker på mange steder. For Ukraina er det viktig å bryte opp ledelse og logistikk for de russiske styrkene, slik at de ikke oppnår den nødvendige koordinasjonen eller konsentrasjonen av styrker.

Jeg synes denne videoen gir et interessant innblikk i det strategiske spillet rundt den russiske sommeroffensiven.

7 Likes