Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 8

Hvorfor har ikke Putin vært utsatt for en «ulykke»?
Det må vel være relativt enkelt for ukrainere som snakker russisk å operere i Russland (?)

1 Like

Jeg antar hver gang Putin er ute blant folk, så er det en “double” og ellers, så er han svært godt bevoktet. Noen ganger når han er ute blant folk, så er de skuespillere. Det har vært endel tilfeller av at samme dama har gått igjen i forskjellige roller.

2 Likes

Kan dere ikke ta med innsamling Fritt Ukraina i Jule innsamlingen . Jeg skal ha en russisk fly del på ramme som en julepresang til meg selv. Håper flere her slenger seg på.

5 Likes

Farsan hadde Parkinsson. Hvis P00tin har det så er det veldigt ulike sympotom mellom ulike patienter.
Typiskt før parkinsson patienter er stel og återhållen mimik. Sånn ser det ikke ut på den æcklige lille p00tin alls. Bensprattlet stæmmer ikke heller. Men, jeg er ikke noen ekspert, mulig det kan vare veldigt variert symptom.
Får dock håpe at hans helse er usel og raskt blir dårligere. En råtten typ som førtjener alle tenkbare problemer.

6 Likes

«Vi har nylig avdekket en ekstremt hensynsløs operasjon av russisk sabotasje i Europa, samtidig som Putin og hans akolytter rasler med atomvåpensablene for å spre frykt for konsekvensene av å bistå Ukraina.»

Her ser vi hva slags banditter russerne er,og i følge USA sin etterretning vil dette øke.

8 Likes

2 Likes

Skal vi ut fra dette tolke det som at “Steele dossier” er 100% fabrikkert, og folkene bak er tatt av FBI og dømt? Kunne i så fall vært kjekt å se noe dokumentasjon.

8 Likes
2 Likes

Det kan være lurt å se denne saken litt an.

Jeg ser flere på nett som sier at dette stammer fra “Leading Report”, som er en kjent disinformasjonskonto på X.

4 Likes

Well ill be damned!!

I et intervju med Sky Newss sjefkorrespondent Stuart Ramsay, ble den ukrainske presidenten bedt om å svare på medieoppslag som sa at en av USAs påtroppende president Donald Trumps planer for å avslutte krigen kan være at Kiev avgir landet Moskva har tatt til Russland i bytte. for at Ukraina blir med i NATO.

De høye tapene av menn, som folk flest i snart tre år har visst at er både døde og skadde, fortsetter!

Dette blir jo spennende å se om det materialiserer seg:

6 Likes

Gode nyheter!

:ukraine:

16 Likes

Norges rikdom … 300 milliarder NOK til Ukraina hadde vært mye mer passende.

https://l.messenger.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fyoutube.com%2Fwatch%3Fv%3DRO8vWJfmY88%26si%3DuTE5A6ooaWxYZWBN&h=AT1aL4y2swDUQoVuy8uI1BMvvRxGptE6eSZwP80pGXVEBM-4D8K8-a0uKRLgUlbVHl_0u0vyfMBebEymszQP92ZFj1bRWe7JLcsZFU_Y7ffaqTlfWzBt7nq2GD_cJ9QHVw

9 Likes

Hej Norge

Dagens !!!
Første er vældig god update af ATACMS :partying_face:

Og Denys !!

:grinning: :grinning:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

5 Likes

Jeg tror ikke Ukraina i overskuelig fremtid vil klare å gjenerobre land fra Russland, sier Peter Viggo Jakobsen ved det danske Forsvarsakademiet til VG.

– Ukraina prøvde i fjor sommer - og mislyktes totalt. Nå har Russland tatt et enda større område og tvunget ukrainerne til å bruke enda større ressurser til å forsvare byer under press.

– I øyeblikket kan jeg ikke se at Ukraina kan komme på offensiven igjen. Det vil kreve stor vestlig støtte til Ukraina i et par år og at Kyiv er villig til å senke minstealderen for mobiliserte soldater fra 25 til 18 år.

– Russerne har overtaket både når det gjelder mannskap og materiell.

Når lyset er på…

1 Like

I øyeblikket er jo et viktig poeng her.

Ukraina har styrker som i dag har for lite utstyr. Mao, så hadde bare panser til disse hjulpet betraktelig.

Så har man situasjonen i luften. Der får Russland slippe glidebomber uten at flyene blir tatt ut. Her kunne flere ukrainske fly med feks Meteor missilet utgjøre en forskjell.

Sist, men ikke minst, flere missiler og glidebomber ville gjort at Ukraina kunne tatt ut russiske forsyningslinjer og befestede posisjoner.

Så, jeg tenker at utstyr kan være et stort poeng her. Uten, så blir det neppe mulig.

Bare så det er sagt, Russland brenner så mye utstyr nå at utover i 2025, så vil det minke. Sovjet lagrene er ikke uendelige. Dette gjelder hovedsakelig artilleri, apc, ifv og tanks. De har nok glidebomber, droner og missiler.

6 Likes

Min personlige oppfatning er at kriger på dette nivået avgjøres av økonomi og samfunnets evne til å fungere. Risikoen for Russland, som et sentralstyrt undertrykkelsesregime, ligger her i at innenriksmessige maktmidlene kan utarmes til en slik grad at de ikke klarer å holde inbyggerne i de sørøstlige provinsene nede. Samtidig vil problemer i økonomien gjøre livene vanskeligere for folk, og senke terskelen for demonstrasjoner og opprør.

Mange av disse følger nøye med på hva som foregår i Syria. Taper den russiske stat mye ansikt i Syria, kan dette påvirke holdningene blant muslimske folkegrupper i Russland.

Edit:
Disse russiske spesialistene som nå opererer i Georgia er en begrenset ressurs.

11 Likes

https://x.com/astraiaintel/status/1862870748764713113

Oprørerene skal nå ha kommet til Hama

Det er halveis til Damascus.

Russland sin støtte virker å kun være begrensede luftangrep.

1 Like

Det er ikke sikkert at de har tenkt seg til Damaskus først. Russerne er nok engstelige for at de skal gå mot kysten. Dette er Russlands eneste marinebaser i Middelhavet.

Edit:
Denne journalisten ser ut til å være godt oppdatert. Skriver for seriøse publikasjoner.

6 Likes