Jeg vibber at arberne ikke er intressert i lave oljepriser, så de drar nok ned produksjonen hvis hvis prisen blir før lav.
Ryzzland må på noen tidpunkt reparere/bygge nytt av det som nå brinner så hyggelig. Men hvem skall gjøre det? Gjestearbeidere har man drivit ut ur landet og få vill reise inn. Mange har tatt jobb i militæret eller flyttet ut, særlig mange ingenjører og lignende som trengs før plannering og logistikk har flyttet.
Kanskje man kan kjøpe inn nybygg/service fra Kina eller india?
Folk er jo en ting men jeg tenker alle disse angrepene skaper enda større problemer med tanke på utstyret som må erstattes. De sliter vel allerede med utstyr til vedlikehold så da tenker jeg dette øker problemet mye.
Forhåpentligvis blir det bare verre og verre å reparere skader. Disse angrepene får i tilfelle større og større effekt. Svir nok allerede ganske kraftig dette.
Danmark har funnet ut at de skal samarbeide med russiske Gazprom for å utbedre skadene og å redusere risiko for gasslekkasje/oksygenert vann på North Stream 2 gassrørledningen.
EU-kommisjonen foreslo tirsdag å innføre toll på flere landbruksprodukter og visse nitrogenbaserte gjødseltyper fra Russland og Belarus for å forhindre en potensiell trussel mot EUs matsikkerhet, ifølge Reuters.
Er nok lurt å diversifisere kilden sine, men et problem er selvsagt at alle land som har et eksport-overskudd har det fordi de basically har industri som bruker mye energi.
Russland er desidert størst, fulgt av USA og Kina følger på som nr 2 og 3, men noen «pussige små land» er veldig høyt oppe, som Nederland og Belgia. Jeg tror ikke det er tilfeldig at akkurat Nederland og Belgia er de 2 landene som bruker (med fin margin) mest naturgass per innbygger i Europa.
https://www.statista.com/statistics/1278057/export-value-fertilizers-worldwide-by-country/
Jeg tenker at det må være en grunn til at EU først nå gradvis reduserer avhengigheten av gjødselimport fra Russland og Belarus har med å gjøre at det er vanskelig å kutte den avhengigheten i en håndvending.
Mao så må selvsagt strategien om å bli mindre avhengig av gjødsel fra Russland og Belarus også inneholde et element av å beholde eksportoverskuddet i Nederland og Belgia, dvs , tror jeg sørge for at man har tilgang til nok gass, og relativt sett, rimelig gass.
EDIT
Hvis man ser på linken over land som eksporterer gjødsel er alle som land som også har energi-overskudd, først og fremst gass.
Kun et land som er «rart» på lista mtp naturgassproduksjon/ naturgassforbruk, og det er Marokko.
Forklaringen på det har med å gjøre hva gjødsel inneholder; P-K-N, fosfor, kalium og nitrogen.
Nitrogen er jo «bulken», men det har seg slik at 70% eller så (ballparknumber og «dratt ut av ræva, men jeg vet det er høyt), kommer fra Marokko, og ikke minst omstridte Vest-Sahara.
Det som kanskje er veldig interessant/spennende/skummelt?/fun fact er at jeg mener å vite at Norge sitter på noen vanvittige Fosfor-reserver i Farsund-området?
EDIT2; jeg vil gjette på at grunnen til at Nederland og Belgia har bygd opp så stor kapasitet på gjødselproduksjon er for Nederland på 60-tallet fant et enormt gass-felt, Groningen, som ble helt stengt ned i 2023, pga av stadig flere jordskjelv (og det meste var sluppet ut/produsert). Jeg tror Groningen initielt inneholdt mer enn 3 ganger så gass som Trollfeltet, Norges kronjuvel og krumtappen i EU sin energisikkerhet i gass siden Norge holder EU med 30% av EUs forbruk.
Nato bekrefter at russere planlegger drap på topper i forsvarindustrien som leverer våpen til Ukraina.
Drone som skyter 3000 stålkuler. Nok til å gå gjennom lett panser. Kan jo bli interessant mot nyere russisk infanteritaktikk.
Oljeraffineriene er helt tydelig i fokus
- Ukrainian drones hit Russian missile arsenal, oil pumping station in Tver Oblast, SBU source claims
- ‘4 out of 4’ — Russian Lukoil oil refinery struck by multiple Ukrainian drones, military intelligence source claims
Ukraine war latest: Ukrainian drones hit Lukoil oil refinery, missile arsenal in Russia, sources claim
Litt overraskende publiseringstema, og overskriftsvalg fra CNN, eller?
Er helt enig med Polens president her.russerne burde ikke bli tatt inn i varmen igjen før alle krigsforbrytere er tatt og at Ukraina har fått hele landet tilbake,pluss at de har betalt en betydelig sum i krigserstatning .
Mer om det Israel gir til Ukraina.
“Nitrogen er jo «bulken», men det har seg slik at 70% eller så (ballparknumber og «dratt ut av ræva, men jeg vet det er høyt), kommer fra Marokko, og ikke minst omstridte Vest-Sahara.”
Du sikter sjølsagt til at fosfor er den knappe faktoren, men det kommer ikke helt klart fram, jf.:
“Det meste av verdens reserver av fosfatstein finnes i kun fem land utenfor EU. Nær 70 prosent befinner seg i Marokko og Marokko-okkuperte Vest-Sahara.” (ref. forskning.no)
Mens vi snakker om krig og okkupasjon, Den saharawiske arabiske demokratiske republikk er “evig” okkupert av Marokko så lenge Spania og Frankrike støtter Marokkos okkupasjon. Dessverre holder ikke alle vestlige land sin sti rein når det kommer til undertrykking og okkupasjon.
Jeg antar pumpestasjonen er tatt slått ut av drift. Jeg antar det derfor er olje som ligger stille i oljeledningen. Jeg antar det er minusgrader. Vil oljen fryse i oljeledningen? Eller er det varmeelementer i den for å holde oljen varm? Er røret isolert?
Beror på hva det er før olje.
I beste fall er pumpestasjonen helt ødelagd og de må bygge en ny.
Crude oil «fryser» vel minus 30 til minus 60, og skriver i hermetegn for det mer snakk om viskositet.
Det som måtte være av problemer er kanskje pumpestasjoner som blir «overarbeidet»??, men tenker kanskje at det er problemstilling man håndtere gitt hvor lange disse rørledningen er og i hvilke regioner olja går gjennom, sikkert steder hvor det både kaldere og hvor problemer tar tid og fikse.
Regner med at den beste ideen er ting som fører til lekkasje.
Takk for svar, så sånn egentlig, så er det et ikke-problem. De må slukke brannen og bygge en ny pumpestasjon.
Sikkert en god grunn til at pumpestasjoner er populære mål, der får man sikkert valuta for pengene.
Ikke mye “supermakt vibber” av å se hvordan det ser ut på bakken i de okkuperte områdene. Kan jo også lure på hva som er igjen av nytte i disse krigssonene den dagen krigen er over.
Sånn bortsett fra vrakene - det er slik “bygda” i russland ser ut. Har ikke vært i Ukraina, men antar det er mye av det samme der. Sånn ca Norge tilbake til 1950-tallet? Eller verre?
Får et godt inntrykk av hvordan det ser ut ved å se noen klipp fra youtubekontoen til 1420. Søk på rural.
For eksempel:
Nei, det er en grunn til at du når russerne plyndret Kherson osv, så tok de med seg WC-er og vaskemaskiner. Det er ting de neppe hadde selv.
Ukrainske landsbygda
I motsetning til i Russland
According to a new report by Russia’s state statistical agency, Rosstat, 35 million Russians live in houses or apartments without indoor toilets, 47 million do not have hot water, 29 million don’t have any running water inside their residences, and 22 million do not have central heating
47+29 = 76 millioner har ikke innlagt vann…