Europa ha helt klart sovet i timen. Når de ikke engang har brukt 2% som er en vits
Vi kan være glade for at Ukraina har tatt støyten
Det en kan håpe er at Trump nå ikke gir etter for mye for hva Putin krever
Alle visste om de mulige scenarioene hvis Trump ble valgt. Hva har EU gjort for å sikre seg mot dette utfallet?
EU har bidratt betydelig til Ukraina, både økonomisk og militært, men innsatsen har ofte vært preget av nøling og interne uenigheter. Med sine 450 millioner innbyggere burde EU for lengst ha styrket sin egen forsvarsevne og vist større handlekraft, i stedet for å la seg begrense av frykten for et mindre økonomisk og befolkningsmessig svakere land.
Jeg håper å se flere europeiske land ta tydeligere standpunkt og gi Ukraina den støtten de trenger i denne kritiske situasjonen.
Vet ikke hvordan det skal gjøres, men Europa kan jo egentlig ikke samarbeide med USA de neste 4 åra. Europa kan ihvertfall ikke dele informasjon med Trump, Hegseth, Gabbard osv.
Jeg tenker helt motsatt. Vi er i utgangspunktet selvstendige og uavhengige av det tunggrodde byråkratiet der 30 land med ulike interesser skal bli enige. Norge har både økonomiske ressurser og en uavhengig posisjon som kunne gjort oss mer handlekraftige. I stedet for å lene oss på konsensus i NATO og EU, kunne vi teoretisk sett tatt en mer offensiv rolle – både med våpenleveranser og humanitær innsats. Problemet er mangel på ledelse og politisk vilje
Poenget/problemet er jo at vi aldri kan forsvare oss alene mot en stormakt. Vi trenger derfor en forpliktende allianse og om USA svikter NATO må vi ha ett alternativ. Når alle nabolandene i Norden er i EU så er det ikke så mange andre alternativer.
Men vi må selvfølgelig styrke vårt eget forsvar uansett.
Norge er avhengig av allianser, og hvis USA svikter NATO og Europa, er fortsatt eller økt samarbeid med EU naturlig når resten av Norden allerede er med. Vi har begrenset militær kapasitet og politisk innflytelse alene, og i tillegg er EU vår største handelspartner.
Helt enig i at vi må styrke forsvaret. Det har vi mer enn god nok råd til.
Vi har en allianse med våre naboland i Nato om et felles luftforsvar. Det er ikke som om det norske forsvaret er helt idioter. Det er Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tilsammen har vi faktisk er troverdig luftforsvar.
EU med Ungarn og Slovakia, og Østerrike for den saks skyld, kan ikke gi oss troverdige sikkerhetsgarantier. Over tid, er det også usikkert hva NATO blir.
Det er imidlertid veldig interessant med uttalelsen fra Weimar+. Her går store land med vilje og evne til å støtte Ukraina i praksis utenom EU-apparatet, for å få en europeisk sikkerhetspolitisk aktør med i utformingen av Europas sikkerhetspolitiske framtid.
Det stemmer, men skandinavisk luftvåpen består stort sett av amerikanske fly, så fort det går unna over dammen nå kan man ikke ta for gitt att de virker når man får bruk for dem.
Bare å se på traktorene ruzzerne stakk av med fra Ukraina.
Jo, det kan man. Noe annet er laaaaaaaaangt inn i konspirasjonsland. Skulle likt å sett kildene som gjør at du kommer med den kommentaren.
Om en ville beskrevet dagens situasjon til de fleste for 10 år siden ville det vel blitt himlet litt med øynene og kommet noen spørsmål om hva en hadde røykt.
Drumpf har uttalt for få uker siden att han ikke vil utelukke militærmakt for å ta Grønland blant annet.
Hvor sannsynlig det er att vi løpet av noen år havner i en situasjon der Drumpf ser seg tjent med å begrense bruken av våre jagerfly skal jeg ikke si noe om, men sjansen er større en 0.
Det virker som om du tenker det går an å oppdatere softwaren på jagerfly trådløst utenfra. Sjansen for det er 0.
For Trump tror jeg det viktigste er at det blir fred i hans presidentperiode, slik at han kn sette det på CV-en sin. Jeg hørte på P2 i morges at Trump blant annet var blitt stilt spørsmålet om han ville ta med Ukraina i fredsforhandlingene, men det var han utydelig på. Dersom det ender med at Russland får beholde de okkuperte område samt at Ukraina nektes adgang til NATO, vil det være en enorm seier for Kreml. Og Putin vil kanskje bare konkludere med at Vesten er svake, jeg kan bare kjøre på videre. Dansk etterretning antyder da også at det kan bli storkrig i Europa i løpet av fem år. De eneste som vil komme godt ut av fredsforhandlinger og en eventuel krigsslutt, vil være Russland. Både Vesten og Ukraina vil kunne stå igjen som tapende parter.
Det kommer jo helt an på hva Trump tenker er en akseptabel løsning for Ukraina. Han har tidligere indikert at han er villig til å sette hardt mot Putin. Jeg finner det vanskelig å vite hva Trump gjør før han faktisk har gjort det. Den mest nylige kommunikasjone fra USA har vært svært negativ for Ukraina.
At han tidligere indikert at han setter hardt mot hardt mot Putin er vel å legge godvilje til endel.
Har vært noen setninger for ikke bli avslørt riktig enda. Trump er en ruzzisk asset og vi må handle deretter.
Står ingenting om hvor store skadene ble, men man kan jo anta at de har truffet noe når strømmen går i flere av områdene rundt.
Moskva neste på lista?
Ukraina sender neppe folk for å sprenge radarstasjoner, uten at de har planer om å sende droner inn i området.
Går ikke god for kilden, men ser ut til å være radar for å håndtere nettopp droner.
The Valdai radar system, mounted on a three-axle self-propelled vehicle, is equipped with advanced capabilities to identify and track targets with very low radar cross-sections, distinguishing small drones from other aerial objects for precise suppression and neutralization. By combining optoelectronic detection, radio localization, and radar functionalities, the Valdai system provides comprehensive coverage with a 360-degree azimuthal scan and a minimum detection range of 300 meters.
Synes det er litt naivt å utelukke det så kategorisk, skal ikke mere til en en liten justering på motor instillinger så ryker den ganske fort, regner med det er mange måter å sette begrensninger for bruken
Jeg tror det er begrenset hvor mye hardt mot hardt Trump er villig til sette. Han er en oportunist, og vil søke resultater som best gavner USA. Jeg tror ikke han er veldig opptatt av Ukraina.