Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Og sådan er Orban – håber Orban snart er historie og sidder bag tremmer :face_vomiting:

Leaked phone calls between Hungarian FM Péter Szijjártó and his Russian counterpart Sergey Lavrov have exposed the extent of Budapest’s role as a Kremlin informant within the EU

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1s9ldm3/leaked_phone_calls_between_hungarian_fm_péter/

DK

2 Likes

Russlands nest største oljeraffineri – det største i den europeiske delen av landet – Kirishinefteorgsintez (Kirishi) er satt ut av drift i en måned

14 Likes
16 Likes

"Financial Times skriver ved 19-tida onsdag kveld at Trump har truet med å stanse våpentilgangen til Ukraina om ikke europeiske land deltar i en militær koalisjon for å få åpnet det stengte Hormuz-stredet.

Ifølge avisas kilder har Trump truet med å strupe Europas tilgang til å kjøpe våpen til Ukraina."

6 Likes

Skal jeg våge meg på den påstanden tro at han jobber for Ruzzland. Snart gjør jeg det.

12 Likes

Liker avtalene mellom midtøsten og ukraina, tror funding av ukr militærindustri blir et mindre problem fremover.

12 Likes

Vil Ukraina kunne finne alternative leverandører av våpen utenfor USA i tilstrekkelig grad?

På tiden at Europa slutter å kjøpe våpen fra USA helt. Ikke bara før Ukraina. USA år oppenbart ikke å stole på. Lurer dokk på om politikene ser allvoret? De norske gjørr ju garantert ikke det.

14 Likes

Det man trenger er framfør allt amuinition til Patriotsystemet.
Veit ikke om det ens finns noe motsvarande europiskt. Ellers er det brottom at få frem noe. Rakst.

3 Likes

Det finnes, men produksjonen er altfor lav. aster missilet til SAMP/T tror jeg det heter

4 Likes

I really hope so!

1 Like

At humpty trumphy er i lommene på putler har det vel aldri vært tvil om (?).

Han har i tillegg omfavnet hver bidige wanna-be diktator, bortsett fra de i Iran og Venezuela.

Er vel bare å finne frem popkornet og gjøre seg klar for tidenes mest usmaklige torsdags-TACO. Forvent et pinlig måltid fullt av tilsetningsstoffer, miljøgifter og transfett nok til å blokkere blodtilførselen i alle blodårene til hjernen på en blåhval.

9 Likes

Ukrainas ballistiske rakett med rekkevidde opp til 850 km er klar til bruk om et par måneder. Moskva er innenfor denne rekkevidden:

https://x.com/nexta_tv/status/2039393491327889620

Trump kan neppe gjøre noe med dette …

18 Likes

Det som overrasker meg i denne sammenheng er at meningsmålingsinstituttene i Ungarn tilsynelatende får operere fritt uten at Orban påvirker leveransene deres. uansett er det tallene den 15. april som avgjør om det blir regjeringsskifte.

1 Like

Såvidt jeg har forstått har vel orban også brukt mange år på å endre valgdistrikter slik at et enkelt flertall ikke nødvendigvis vil gi skifte.

5 Likes

Ja, ikke sant. Og Putin og Orban kan vel sikkert sin Stalin. Noe annet er det selvfølgelig med Trump.

2 Likes

Jeg frykter at noen har laget et 30 sekunders videoklipp om saken for Trump.

Ja, og slik det fremgår av denne artikkelen er valgsystemet i Ungarn rigget slik at det favoriserer det sittende partiet, mens oposisjonen har flere terskler den må komme seg over for å kunne vinne. https://civita.no/notat/ungarn-kunsten-undergrave-demokratiet/

1 Like

Ja, det er vel en så lang videosnutt han klarer å prosessere.