Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Ukraina med angrep på TurkStream:

UKR angrep torsdag en pumpestasjon tilknyttet TurkStream. TurkStream driver en gassrørledning som går under Svartehavet og bringer naturgass til Europa, via Tyrkia.

TurkStream er eneste gjenværende rute for russisk eksport av gass via rørledning til Europa.

2 Likes

Russisk sensur er ikke 100 %:

Armenias PM på statsbesøk hos Putin i Kreml. Tydeligvis live-sending på TV (ellers hadde det følgende blitt sensurert). Han sier at hans land er et demokratisk land og orienterer Putin om at:

«Vi i Armenia har»
** frie sosiale medier med absolutt ingen restriksjoner
** frie valg (på kommunenivå) 2 ganger årlig

Han sier også at selv om noen i Armenia sier det er for mye frihet, så er den politiske friheten prinsipielt veldig viktig for oss. Putin har et interessant kroppsspråk under talen:

https://x.com/nexta_tv/status/2039367770723192932/video/1

5 Likes
5 Likes

https://www.instagram.com/p/DV_-JwFiEWO/?igsh=MWs2MHRzMDQyYXB6cQ==

4 Likes

Hittil, så har jeg bare lest at det gjelder skip som skal til og fra Iran

Både myndigheter og osint-kontoer teller russiske tap i krigshandlinger, men jeg finner lite informasjon om slitasje på gjenværende materiell - og personell for den saks skyld.

Fra andre kriger har jeg tidligere sett “kirkegårder” med utslitt og ødelagt materiell fra de bakre linjer. Utstyr som ikke har blitt bombet, men som er kjørt i stykker eller slitt ut. Jeg vil tro at det samme er tilfelle for Russland, og at de må erstatte langt mer materiell enn det vi ser i tallene som rapporteres.

Selv for fly, som skaper en del oppmerksomhet når de faller ned utenom krishandlinger, er det trolig store mørketall. Hvor mange av flyene man ser fint oppstilt på satelittbilder av russiske flyplasser har gått over vedlikeholdsintervallene på kritiske komponenter? Hvor mange venter på erstatningsdeler som må smugles inn i Russland?

Propaganda er et element i alle tall i denne krigen, men det vil ikke overraske meg om vi etter krigen oppdager at Russland har brent unna vesentlig mer ressurser enn tallene vi nå har tilgjengelig viser.

6 Likes

Heilt greit at muligheitene for krigsdonasjoner til Russland minker. Så får vi heller skru ned varmen ei grad eller to. Ukraina ser ut til å overleve endå ein vinter med bombing av sivil energiinfrastruktur, til samanlikning.

3 Likes

Spent på hva Tyrkia tenker om det. Jeg tror ikke de ønsker et sterkt Russland i nabolaget, men heller ikke miste tilgang på billig energi. Spesielt nå

1 Like

Veldig god video som bla dekker hvorfor Ukraina ikke snakker mer om å ha tatt flere hundre kvadratkilometer tilbake. ( fordi de ikke vil love mer enn de leverer og fordi gråsonen er så stor)

4 Likes

Vedlikehold er ikke noe som prioriteres. Et havari i Østersjøen vil være en kolossal katastrofe.

This morning Swedish authorities boarded and detained the Russian shadow fleet tanker "Flora 1" (IMO: 9307815) in the Baltic Sea, near Ystad. The vessel leaked a higher amount of oil.

Russian shadow fleet tanker frequently lack proper maintenance. pic.twitter.com/8U2WK7xKGa

— (((Tendar))) (@Tendar) April 3, 2026
5 Likes

Nå som vi har påbegynt det 5. året med full krig, er den slitasjen du peker på her et stort poeng.

Min tanke går til ww ii - ved avslutningen i 1945 var det definitivt mye utslitt materiell hos alle krigførende. På japansk og tysk side selvfølgelig mest fremstedende pr kapitulasjons tidspunktene primo mai (Tyskland) og primo september (Japan).

Russernes 10-åringe «besøk» i Afghanistan, samt USAs lange hengemyr i Vietnam (og Laos), er andre eksempler.

Du nevner også personell - også viktig. Vi kan vel utvide personell til befolkningen særlig i Ukraina, men prinsipielt på begge sider. Folk ønsker ikke å leve med en ‘evigvarende’ krig.

Mulig Putin ønsker det. Flere analyser i den retningen; som brekkstang for et Stalin-lignende diktatur.

(Er hovedpoeng i boken «1984» var en evig krigstilstand mellom de tre maktene som hadde delt verden seg imellom; Oseania, Eurasia og Eastasia. Og krigen berettiget nettopp undertrykkelsen)

Men slik jeg oppfatter det er krigstrøttheten stor også i Russland, selv om det er farlig å si det høyt. Folk skjønner rett og slett ikke poenget med å fortsette krigen. Særlig når utsiktene til å vinne er små. Jeg så videoen under imorges, men nedprioriterte å poste den på bekostning av ‘bedre’ videoer.

But here goes:

Edit:

Føyer til denne - ad slitasje på russiske militære flyparken:

8 Likes

Publ den 03 04 kl.11.52 AM:

RUS mistet nytt jagerfly i dag. Kræsjet på Krym. Besetningen skjøt seg ut og overlevde,
RUS har mistet 4 mil fly ila 3 dager.

https://x.com/ukraine_map/status/2040004442917900407

Publ den 03 04 kl .12.05:

https://www.reuters.com/world/russian-su30-fighter-crashes-training-flight-crimea-tass-reports-2026-04-03/ :

Russiske forsvarsdept’et sier i en kunngjøring av denne Su-30 gikk ned ca kl.11.00 idag, 03 04 26:

«This is at least the 19th Su-30 lost by Russia by accidents or combat operations since the start of its aggression against Ukraine. In addition, at least four aircrafts have been withdrawn from service due to wear and tear.»

**
Flere:

https://x.com/TomasZdechovsky/status/2040030837995970653

7 Likes

Britiske MI 6 mener at Ukrainas situasjon ved fronten er den beste på 10 måneder:

https://x.com/KyivPost/status/2039999375573737504

14 Likes

Den russiske milbloggeren Romanov omtaler mangel på luftvernmissiler. Spesielt til Pantsir nærluftvern. (Feil i auto-oversettelsen. Det skal ikke være Panzer.)

Jeg synes det er interessant at en pro Kreml milblogger tør å omtale problemene med å skyte ned ukrainske langtrekkende droner. Kan det være en form for mental krigstretthet også blant krigshisserne i Russland?

bilde

6 Likes

Den logiske konklusjonen som de skriver om videre er typisk å skalere opp budsjettet til militæret. Dette er ikke kritikk sånn egentlig, men begrunnelse for å bruke mer penger på krigen.

2 Likes

Her har vi NoelReports, med gjengivelse av russisk mil blogger Romanovs tekst på russisk, samt på slutten hos NoelReports en oversettelse til engelsk av det jeg antar er siste del av Romanovs russiske tekst. Med Pantsir-misforståelsen inkludert i oversettelsen:

I og med at Romanov er prorussisk, er det nok sannsynlig at han ønsker mer prioritet og penger til de russiske militæret, slik Christian peker på.

Likevel er det interessant at Romanov helt åpent skriver på Telegram (som UKR leser) om alvorlige problemer med russernes Iskander raketter. Problemer som ikke nødvendigvis var kjent for UKR fra før.

Og selv om de nevnte Iskander problemene skulle være kjent på UKR side, er de neppe allment kjent i den russiske befolkningen (før han skrev om de på Telegram). Som kjent er det straffbart å omtale den russiske krigsmaskinen på en «ikke fordelaktig måte».

Synes å lese inn solide porsjoner med frustrasjonen hos Romanov over egen sides (russisk sides) måte å drive krigen på.

En annen indikasjon på Romanovs behov for å lufte sin frustrasjon i full åpenhet har vi i et innlegg fra Romanov som Maks25 gjengir den 20 03 2026:

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2034971144168587266?s=20

Mens altså Gerasimov og Putin utbasunerte for all verden ultimo november 2025 at Kupyansk var under 100 % russisk kontroll, skriver Romanov et frustrert innlegg på Telegram som jeg ikke har datoen for, men som Maks25 gjengir 20 03 26:

‘Alle de russiske troppene som hadde etablert en av russernes beste posisjoner i Kupyansk, er nå eliminert’.

Tilsvarende melding har ikke kommet fra herrene Gerasimov eller Putin.

Og Romanov har enda ikke blitt balkongflyver, drikker av Putin-te eller fengselskunde …

**

En mil blogger som har valgt brukernavnet «Romanov» gir assosiasjoner til en som støtter Putins ønske om å gjenopprette et Stor-Russland.

Romanov er som kjent familienavnet på det dynastiet som styrte Russland i 300 år, frem til oktober-revolusjonen 1917.

7 Likes

Det ser ut til at Ukraina har en hel del insideinformasjon fra Russland. Om noen lekker, eller om de er dypt inne i russiske datasystemer blir bare en gjetning. Kanskje begge deler.

8 Likes

Så litt på Hobbiten i kveld, og der kom følgende svar da det ble påstått at dette ikke var vår krig så vi skulle ikke bry oss: “For hver seier, vokser ondskapen”. Nettopp. Det samme gjelder for Ukraina-krigen: Vinner Putin, vokser ondskapen.

17 Likes
19 Likes

Nå er det etablert at UKR har mil evne til å angripe Moskva med et større antall droner, samt at det russiske luftforsvaret ikke er tilstrekkelig.

9 mai 2026 holdes Seiersparaden på den Røde plass i Moskva. Putin holder alltid tale.

I år kan UKR kanskje sende noen hundre droner som eksploderer på den Røde plass?
Demonstrere for russerne at selv midt i Moskva er de ikke istand til å hindre angrepet.

10 Likes