På min skjerm er dėt innlegg # 2074, og ikke # 2077, jf vedlegget nederst her.
Men OK. Ser at Jürgen Nauditt skriver i sin Twittermelding at Kina og Russland har inngått en avtale om å «motarbeide Star Link» el lign.
Eksistensen av avtalen nettopp avdekket og usikkert hvilket innhold avtalen har.
Sorene siterte setningen på en slik måte at det var jeg som hadde skrevet setningen. Men ikke meg som skrev dette, men Jürgen Nauditt.
På bakgrunn av at avtalens nærmere innhold ikke er dokumentert (spekulasjon er ikke dokumentasjon), samt avtalens antatte sensitive karakter (den skal ha vært holdt skjult), har både jeg og dere lite å gå på hva gjelder tolking av situasjonen, og spørsmålet Sorene stiller meg,
«om Kina nå er en del av konflikten?».
Det har vært kjent i flere år at Kina samarbeider med Russland, samt bistår Russland. Men omfanget av bistanden har til dels vært uklart.
På lignende måte har det vært kjent siden 2022 at de fleste europeiske land støtter og samarbeider med Ukraina. Her er omfanget stort sett godt dokumentert.
I Putins narrativ har nettopp støtten fra mange NATO-land til Ukraina vært aktivt brukt for å fremstille det som om Russland egentlig er i krig med både NATO og Ukraina. Som påpekt av NATO flere ganger, er ikke NATO en del av konflikten/krigen.
Alene av denne grunn ville jeg være forsiktig med å ‘konstatere’ av Kina er en del av konflikten. Dessuten ville jeg aldri kjøpt Moskvas narrativ om at det foreligger en «konflikt». Jeg mener det er viktig å holde fast på at det foreligger et forsøk invasjon av Ukraina. Den sikreste måten å gjenkjenne Putin-sympatisører på er at de aldri erkjenner at Russland har invadert og fortsatt prøver å okkupere nabolandet. Det er en forskjønnelse å omtale okkupasjon og invasjon som en konflikt.
Norge hadde en «konflikt» gående med Tyskland i 5 år på 1940-tallet?
Nei, Norge ble invadert og okkupert.
Det gjenstående spørsmålet for meg blir da egentlig litt uinteressant.
Skal man tillegge det hvilke konsekvenser dersom Kina, respektive Frankrike skal anses som «deltaker» el lign? Dette blir en farlig vei å gå. Hvis Frankrike er deltaker, kan kanskje Russland fritt bruke våpnen mot Frankrike, og f eks bombe Paris. Tilsvarende kunne da Ukraina bruke våpen mot Kina og sende droneeår og missiler mot kinesiske byer.
Spørsmålet har neppe noen særlig hensikt å studere rent teoretisk.