Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Ukraina er 7-8 ganger tettere befolket enn Russland. Ukraina som er ganske flatt skulle man tro hadde gode forutsetninger for enkel bygging av infrastruktur.

4 Likes

Mitt spørsmål blir i så fall, hvordan skal vi forholde oss til Russland om så skjer. Skal vi normalisere forholdet til dem, eller skal vi for alltid la dem vite at de er en pøbelnasjon?

Det første er jo «Captain Obvious» argumentasjon.

Dette med befolkning er jo litt rart, i Norge er det 14-15 mann per kvadratkilometer i Ukraina var det i 2022 68 mann per kvadratkilometer. Så trekk fra så mange du synes er plausibelt og sammenlign med Norge🤷‍♂️

1 Like

Dette med synkende befolkning siste 30 år gjelder jo mange land i Øst-Europa da, som muligens er litt mer glad i utvandring enn innvandring.
image

Du har jo heiet på Russland og Putin hele krigen, så ville jo overraske meg om du er bekymret for Ukriana.

Men er mye enklere om man snur på det. Ukraina tapte den dagen innvasjonen startet, alt annet er bonus.

De har gått fra ekstremt sansynlig at de taper til de er her fortsatt og Russland sliter mer og mer.

11 Likes

Tar av meg hatten og applauderer for lavmålet.

Så infantil argumentasjon finner man vel bare her og i barnehagen. Du bidrar til å få denne tråden til å fremstå som en supporterklubb for et fotballag mer enn en diskusjonstråd.

Sært å påstå at Norges forsvarsattache til Ukraina også heier på Russland.

De som har utalt seg om ukr krigen fra forsvaret og forsvarets skoler har i stor grad ment at Ukraina kommer til å tape fra dag 1, veldig lite nytt der.

5 Likes

Du bør kanskje legge til at utviklingen ikke er progressiv negativ hva angår antall mennesker som har flyktet fra Ukraina. Så godt som samtlige dro iløpet av krigens første to år. Hvor det i vesentlig grad var et spørsmål om liv eller død. Som gjør denne påstanden merkelig:

Du er et levende eksempel på at man kan vri statistikk til å skulle bety omtrent hva som helst. Eller, i ditt tilfelle; forsøke. Og husk følgende; vi snakker om en forventet negativ utvikling som vil foregå gradvis over nesten 25 år. Ikke et plutselig fall over natten slik man opplevde under krigens første måneder.

Din iver etter å tolke det som tolkes kan i en viss retning er en kime til fascinasjon.

8 Likes

Hva tror du da? At jo lengre krigen strekker ut så vil flere ønske å bli i Ukraina?

Faktum er at Ukraina har stått i, og står , en av verden største demografiske kriser. Å tro at dette ikke kan være med på påvirke krigens utfall, motstandsvilje etc mener jeg er naivt og kunnskapsløst.

Jeg tror ikke du klarer å overbevise noen om at dette er et gigaproblem.

De fleste her er såpass reflekterte at de skjønner dette vil være et issue, men et mindre issue enn om Russland vinner krigen.

Ukraina vil ved en seiere få en lignende effekt som Europa etter krigen. Gigantisk velstandsøkning stor immigrasjon og store kull av nye barn.

14 Likes

Krigen har vart i 4 1/2 år. Antall som flyktet i starten av krigen var helt enormt mye større enn antallet som har reist fra landet i de seneste årene. Ergo; den reelle utviklingen er stikk motsatt av din initielle påstand.

5 Likes

Her er det tydeligvis bare å legge champagne på kjøl, for dette blir bra!

Nå er dessverre ikke verden slik den var etter WW2. Det blir ingen babyboom her som kan kompensere for en allerede elendig demografi, dødsfall og invaliditet som følge av krigen og alle de som er har flyktet på krigen, korrupsjon og dårlig fremtidsutsikter.

Har ingen ambisjon om å overbevise noen, bare bringe inn nye perspektiver. De som ser på dette som en FC Ukraina tråd er det nok ikke mye håp for

Akkurat denne er nok dessverre feil. Grunnet svært lave kull fra 90-tallet (og utover), som blir forsterket av at millioner av kvinner i sin mest fertile alder har flyktet til utlandet. Hvor en god del blir værende, som vil bety gjenforening og ytterligere frafall av menn i dette aldersspennet.

1 Like

Europa kommer til å oversvømme ukraina med penger etter krigen, fordi de har alt vi trenger.

Det kommer til å bli veldig mange som flytter tilbake.

5 Likes

Som jeg skrev til noen andre, i en annen tråd (som vi begge frekventerer): Man skal være forsiktig med å projisere fortiden inn i fremtiden. I utgangspunktet deler jeg dine bekymringer for det demografiske aspektet, noe @Aaleby kom meg i forkjøpet med å poengtere :upside_down_face:

Meeeeeen: Folk kan skaffes på så mange måter. F:eks import. Eller med økonomiske incentiver. Eventuelt så ordner Adams Smiths usynlige hånd opp i saken (selv om den ofte virker langsomt).

Før man vet ordet av det er Krim nye Costa del Sol og nordmenn snakker sitter på strandbar og babler om hvor utrolig billig alt er (Va ææære em kallær pengene siine hær nedeh? Rivjææærn?) .

Og ukrainerne vil kjø seg i hodet og lure på om det var dette de kjempet for.

Fremtiden er uskrevet.

Heldigvis.

10 Likes

Så absolutt!

Hva utfallet av denne krigen blir vet ingen og det er vanskelig å predikere.

Men jeg (med flere) ser på den demografiske utviklingen i Ukraina (som har pågått i flere tiår og akselerert i takt med krigen) med bekymring. Også er jo det interessant å se at om man uttaler seg om negative aspekter ved Ukraina og forholdene der så er man 2-3 innlegg unna å bli kalt putinist.

Om denne krigen ender med full kollaps av Ukraina, Russland, EU eller en verdenskrig vites ikke. Selv vet jeg ikke om jeg håper Russland kollapser, det kan fort føre til en enda farligere situasjon.

1 Like

Akkuratt nå er sansynligheten størst for at Russland blir stykket opp og delt. ( kina er allerede igang med å øke sin innflytelse).

Ukraina kan alltids reddes av EU når Russland har tapt fordi ukraina har alt EU trenger.

4 Likes

Du glemmer å nevne at Russland sin demografi også er helt krise med tanke på fremtiden. Tipper man kan stole enda mindre på statistikken derfra nå, men postet denne for flere år siden i denne tråden: Russland/Ukraina debatt 4 - #5653 av polygon

Selv om de er langt flere i utgangspunktet, dør jo potensielle fedre i Russland i et mye større tempo enn Ukrainere. Og en drøss med unge russere har også flyktet siden 2022. Jeg tror mao Russland har et minst like stort problem med demografien som Ukraina.

7 Likes

Wow!

Her er det tydeligvis bare å kick back, take a wank og la tiden jobbe for en lys fremtid. Dette kan tydeligvis bare gå bra i følge deg.

Du får det nesten til å høres ut som denne krigen er et gode for alle (bortsett fra de som må dø for denne flotte visjonen da).

Største problemet later til å være at man ikke har stor nok kjøl til all champagnen man måtte trenge.

Jeg har nok et mye mer dystert syn på krigen som utarmer EU og Europa for kapital og våpen, støtte som skaper splid internt i Europa, potensielle svake og farlige stater i øst etter krigen er over, mulig storkrig osv.

Men jeg får håpe på det beste og stole på denne sannsynlighetsberegningen din som sier at Russland blir stykket opp og delt (forhåpentligvis på en fredelig måte).

Vi har alle lest om både Russland og Ukrainas nærstående kollapser i 4,5 år nå. Men ikke en eneste har slått til så langt, så noe må være galt i analysegrunnlaget og sannsynlighetsberegningene.

Hvordan vet du at det ikke blir en babyboom i Ukraina etter krigen? :thinking:

1 Like