Denne videoen fra Konstantin (Inside Russia) satte ord på noe som jeg observerte i byråkraitet i øst tidlig på 2000-tallet, men som jeg ikke helt forstod. Jeg så hvordan lokale besøkende på en norsk ambassade ble behandlet som totalt verdiløse av det lokalt ansatte personellet. I dag fikk jeg konteksten jeg manglet.
Hele det sovjetiske (og russisk-imperiske) samfunnet tok utgangspunkt i at du som person ikke hadde noen egenverdi. Dermed manglet også folk selvrespekt. Det gjør at folk finner seg i alt, og kan behandle andre uten respekt eller verdighet.
Konstantin påpeker også at det krever betydelige statlige ressurser å kontrollere folk med frykt. Det krever langt mindre ressurser å kontrollere en befolkning uten sevrespekt.
En befolkning er aldri helt ensartet, men om flertallet kan passiviseres, begrenses ressursene som kreves for å undertykke resten med frykt. I denne sammenhengen er det naturlig å tenke at den største trusselen mot Putin er et kupp, og ikke et opprør.
En lokal splittelse på etnisk grunnlag er også mulig, der befolkningen føler sterk nok tilhørighet. Tilhørighet er et nøkkelord. Når du ikke føler at du er verdt noe i deg selv, er det desto viktigere å tilhøre en stat eller en gruppe som er verdifull, mektig eller fryktet.