Kan ikke-russiske aktører blivit mer återholdsamme med at kjøre inn tankbåter til å hente russisk olje? Liten risisko av fartøyet blir angrepet, men den finns der. Og noen hjelp av ruskisene lær man ikke få.
Samme sak som mitt innlegg #3556 - Russisk tilbaketrekning nord for Lyman, helt nord i Donetsk. Tilbaketrekningen er strategisk viktig. En god nyhet som gjerne må gjentas.
Første gang denne hendelsen begynte å ta form & bli nevnt av mil bloggerne, var medio august. «MSM» har såvidt jeg vet enda ikke skrevet noe om den russiske tilbaketrekkingen. Siden Putin senest i en tale den 1 sept hevder det motsatte - at russerne rykker frem i retning Lyman - vil neppe MSM skrive om det heller. NTB f eks sender vel så å aldri ut en melding som motsier russerne / konstaterer at russiske opplysninger er feil.
Unntaket er Nettavisen:
Svyatohirsk er 1 av 5-7 byer og landsbyer som UKR altså har frigjort ila de siste ukene. Nettavisens artikkel fokuserer på byen Svyatohirsk med et vakkert hvit-kalket kloster, fordi Putin i en tale den 1 september «konstaterte» at russiske styrker hadde kontroll over nettopp Svyatohirsk.
Som fotografiet gjengitt i Nettavisen viser, står altså den ukrainske kommandanten midt i Svyatohirsk med klosteret ved siden av seg, og konstaterer at «her er det ingen russere».
Det er 1 stk video inkludert i Nettavisens artikkel,1 min og 7 sek lang. Det særpregede klosteret fra 40 sek flg i videoen.
Verifisert transkript på russisk av Putins tale, med video på 46 min av talen den 1 september, kom jeg over i morges - det ligger her (NB linken går til Kreml sin hjemmeside):
Som jeg skrev i opprinnelig innlegg postet jeg i tillegg til selve meldingen fra seriøs kilde, også et screen shot fra kommentarfeltet til meldingen om nedskytingen. Så den som la inn fotografiet har altså brukt et foto som ikke var fra den aktuelle hendelsen nå. Jeg får være mer kritisk til å bruke materiale postet i kommentarfeltet til meldinger på seriøse kanaler.
Da har mannen bak «Reporting From Ukraine»:(RFU) publ en video på 5 min og 28 sek dedikert til denne russiske tilbaketrekningen ved Lyman.
Videoen fokuserer på Putins tale 1 september der han «opplyste» at russiske soldater hadde kontroll over byen Svyatohirsk med det karakteristiske klosteret. Mens sannheten ble avslørt ved ukrainske kommandantene video publ den 7 september innspilt i samme Syvatohirsk - ingen russere. Syvatohirsk ligger nå mange kilometer fra frontlinjen, og altså på UKR kontrollert område:
Frem til 2 min 20 sek utelukkende om Lyman-fronten/Syvatohirsk.
Deretter eksempler på russiske offiserers feilrapportering mer generelt.
Denys Davidov har også en video om dette på 19 min 43 sek:
Nå som nyheten om den russiske tilbaketrekkingen (og de russiske offiserenes feilrapportering) får videre og videre spredning, kan det vel hende at til og med NRK skriver om denne historien.
Ganske sikker på at jeg har funnet rett område på deepstatemap og det viser ikke at Ukraina har tatt tilbake masse område. De pleier å ligge ca 3 dager etter virkligheten. Her viser de null endring siden type januar i år… Rett nedenfor dette kartutsnittet, så viser de at russerne har tatt land i ørsmå hopp over lengre tid.
Yampil og Donetske er de to byene jeg fant igjen på begge kartene. På dette zoomnivået så vises Torske (midt på til høyre), det har en søsterby, Zarichne som også er med på kartet @Evilfreud postet.
Det kan være deepstatemap.live holder tilbake info lenger enn de pleier hvis det i stedet i praksis er en gigantisk gråsone med utposter holdt av begge parter i samme område.
Jeg så en video av Perun som i stedet for å vise frontlinje viste geolocated posisjoner av ukrainske/russiske tropper og det var en eneste stor miks av blå/røde prikker. Ikke noe klart frontlinje slik som disse kartene prøver å få det til å se ut som.
Nedenfor mitt screen shot av kartet du har screen shot av i ditt innlegg.
Jeg har ringet inn med rødt byen Svyatohirsk (med klosteret) som Putin i sin tale den 1 september «opplyste» var kontrollert av russiske styker. Samme by dokumenterer UKR kommandanten i videoen fra 7 september er fri for russiske styrker.
Fremgår av «ditt kart» at byen Svyatohirsk ligger i grønn sone (UKR sone).
Denys Davidovs video har i de første 2-3 minuttene er detaljert gjennomgang - illustrert på kartet - av UKR’e motoffensiven ved Lyman. Han tidfester for øvrig starten på motoffensiven så langt tilbake som mai/juni 2026 (hvilket jeg ikke hadde fått med meg).