Den første kjente kampen mellom 2 stk sjødroner.
Den ukrainske vant over den russiske. Åsted; Svartehavet:
Anekdotisk bevis på at Ukraina tar ut mange russiske kjøretøy. Fire minutter med utbrente kjøretøy!
Her er grunnen til at Putin ikke kan avslutte krigen i Ukraina:
200 dager hvor du er i en posisjon hvor du ikke kan flyttes, men du har fortsatt evnen til å komme med et skikkelig smil.
Fronten i «Lyman-direction»:
Flere kilder melder nå at Ukrainerne har krysset Zherebets elven som ligger ca 30 km øst for kloster-byen Svyatohirsk.
Svyatohirsk = byen Putin (feilaktig) opplyste at var russisk-kontrollert i en tale 1 september.
Zherebets-elven renner fra nord mot sør i grenseområdene mellom Donetsk og Luhansk oblaster. Fra Svyatohirsk og til nærmeste punkt på elven er det ca 30 km.
Hele den «lommen» som russerne hadde etablert nord for Lyman, ligger vest for Zherebets-elven,
Min penn med blå farge på følgende screen shot av et kart over området.
Kartet fant jeg ved å google ‘Zherebets river’ - derfor er elven den tykke røde streken.
Innebærer altså at russerne har trukket seg tilbake fra hele lommen.
Det blir interessant å se om dette blir et brohode, eller om det bare er et raid. Å få forsyninger over denne elven har vært et stort problem for russerne, siden all trafikk over elven er sårbar for droneangrep.
Edit:
Om Ukraina klarer å sikre et større område på østbredden, betyr det at det er tilstrekkelig kaos på russisk side til å veie opp for vanskeligere ukrainsk logistikk.
En av kildene som melder at UKR har krysset Zherebets-elven
Denys Davidov inkluderer en rekke kilder i sin YT-video på 27 min og 10 sek:
Forøvrig nok et russisk oljeraffineri i brann i natt. Mange har blitt vant til dette, men på ett eller annet tidsponkt vil effekten gå over fra å være økonomisk til å bli operativ for russiske myndigheter.
Mitt inntrykk er vi snakker brohode (ikke bare et raid).
1.520 russiske soldater dimittert (tipper minst et par hundre i Lyman direction)
410 russiske kjøretøy ødelagt
Dette med kriminelle gjenger som består av veteraner fra kriget (sikkert ofte også tidligere fanger som rekruterts til kriget) som drar runt og beter seg gangsteraktig er allerede et problem i ryssland. Det er ikke noe som kommer vid ett avslutet krig. Det er der nå.
FSB og politiet later dem holdes, mest trolig før at de betaler de riktigt personene før at få vare i fred.
Syvatohirsk er i ferd med å bli et stikkord for Ukrainas største militære fremgang i 2026.
Og russernes største tilbaketog i 2026:
Også 2 stk viktige raffinerier i Tatarstan republikken i Russland fikk besøk nattestider inatt.
Vanlig resultat med eksplosjoner og branner:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/09/13/8053171/
**
Kremls talsmann, Pskov, sier i en kommentar at han er imponert over ukrainernes effektivitet i angrepene på russiske raffinerier.
6-7 % av BNP i 2024, da blir det kanskje enda mørkere farge på kartet nå. Kanskje covid blir den nye normalen?
Robert Brovdi melder at hans enhet har angrepet oljetankeren «Admiral Leader» av Taganrog.
Han opplyser at tankskipet skal tilhøre den russiske skyggeflåten. Det ble eskortert av et russiske mil helikopter, men dette hindret ikke angrepet.
Nr.1
En UKR-språklig kilde:
Nr.2
En engelsk språklig kilde:
Nr.3
Original kilden fra Brovdi:
Nr.4
Video på Brovdis YT-kanal, 1 min 16 sek som viser angrepet, og russisk ildgivning som forsøker å skyte ned den ukrainske dronen. Publ for 1 døgn siden:
**
Fremgår av nr.2 at angrepet skjedde den 11 september. Robert Brovdi opplyser at kampanjen mot russiske skyggeflåten (og jeg tilføyer russisk skipstrafikk generelt) på Svartehavet og Azovhavet har pågått i 10 uker med følgende resultat:
Juli 2026:
215 skip truffet og skadet av droner
August 2026:
54 skip
September:
11 skip
Kampanjens resultat er at russiske skip sjelden begir seg ut på disse havene.
Hvilket var hensikten.
UKR uten marine har greidd å nærmest utestenge RUS fra Svartehavet og Azovhavet.
Kampanjens ukrainske navn:
Operasjon «MoLoChKa».
«SBS» er akronymet for Ukrainas ‘Unmanned Systems Forces’ med Robert Brovdi som kommandant.
Video 2 min 30 sek fra Robert Brovdis kanal.
Viser elimineringen av flere dusin russiske leiesoldater på landjorden i Ukraina:
På NRK står en notis om at Trump krever at UKR avslutter angrep mot russisk dieselproduksjon og raffinerier. Noen som aner med hvilken begrunnelse?
En annen notis nevner et RUS angrep mot UKR passasjertog på vei til Polen…blir matt.
Edit: diesellagre, ikke raffinerier
Edit II: fant vel et halvveis svar her https://www.washingtonpost.com/world/2026/09/13/russia-ukraine-war-drones-odesa-refinery-border-crossing/a29a5f10-af6a-11f1-92c2-5c918f4a6127_story.html
Kilder ad angrepet på et ukrainsk tog 800 meter fra den polske grensen:
https://www.reuters.com/world/europe/russia-hits-ukrainian-polish-border-area-kyiv-says-2026-09-13/
https://news.liga.net/en/warnews/a-russian-drone-struck-a-truck-800-meters-from-the-polish-border
**
Ved samme grenseovergang angrep en russisk drone en ukrainsk bensinstasjon:
Mellomvalget vel. Prisen pr. liter der borte er på 15kr nå. Og amerikanerne er sykt avhengige av bil, sammenlignet med mange nordmenn. De er vant med priser 3 ganger lavere enn dagens pris.
Ad ditt første punkt:
Kan ha sammenheng med at Putin og Trump snakket over 1 time på tlf for noen få dager siden.
Trump viderebringer Putins ønske?
En begrunnelse utlover dette, kan være at Trump vil ha ned drivstoffprisene i USA før mellomvalgene i november
**
Ser at Werner er inne på samme tanke