Polske utenriksminister Sikorsky får sagt det:
Hadde ju varit bra om det var sant. Men det er det ikke.
Putin har uppnåt mye: Man har konsfiskert en masse virksamheter som utenlandske selskaper betalt før da de blev lurt til å investere i ryssland. Putin og FSB har kraftigt sterkt sin Maktbas og Kontroll over befolknignen (kanskje det viktigaste). Man har konsentrert enn mer av ekonomien til Putin og hans allierte. Ryssland har idag fler dollarmiljardærer enn 2022.
Noen brist på trupper er det ikke heller. Manskap kan også billigt leies inn fra Nordkorea eller ulike afrikanske land.
Ca 1/3 av “velferdsfonden” og nesten hele guldreserven gjenstår, så resurser finns det gott om før i i hvert fall 4-5 år til i samme stilen.
De problem som trots allt finnes i ryssland drabber kun vanligt folk. Ikke eliten i mozkva. Så dette med panikk tror jeg ikke noe på.
BBCs korrespondent i Moskva (Steve Rosenberg) rapporterer om hva russiske aviser er opptatt av i dag:
Er det den likvide delen av velferdsfondet du tenker på? Det er i så fall i hovedsak kinesisk valuta og rubler. Russland er i stor grad begrenset til å handle i Kina.
Når det gjelder gullbeholdningen, så er erfaringen fra Sovjetunionen at man ikke bør stole på de som teller den.
Ad gullbeholdningen:
Russland er en av verdens største utvinnere av gull.
Det er ikke staten som utvinner og blir eier av gullet.
Men forutsatt at eierskap av deler av den årlige gullbeholdningen går over til staten, kan Putin løpende fylle på gullbeholdningen.
Russiske staten konfiskerte vel det største prive gull-gruveselskapet nylig og plukket inn eieren da han var på vei at avvike i sin lille privatjet? Var vel nå under sommeren?
Kinesisk valuta er gangbar over hele verden…
Kinesiske myndigheter har arbeidet en del for å ha kontroll over bruken. Noe som har gjort den mindre attraktiv som resevevaluta. Mulig at det har vært en endring i policy som jeg ikke har fått med meg.
Link?
Har ikke hørt noe om fyren siden dess.
Var 7 juli 2025 Iflg linken du fant frem.
Takk for linken, for øvrig!
Jeg fant en artikkel publ 3 juni 2026 i Finansavisen.
Lang artikkel om oligarker & Putin & konfiskasjon,
Helt på slutten av artikkelen står 1 setning om Putins forsøk på å selge aksjemajoriteten i gull-firmaet til Konstatin Strukov:
Forutsetningen for at «Putin» / Russiske Føderasjonen kan selge aksjene, er jo at Putin først har overtatt aksjene.
Fant denne:
Denne utviklingen forsterker jo inntrykket av at en del (ex-) oligarker er forbannet på Putin.
Kanskje noen i dette oligark-miljøet besørger Putin likvidert?
Lettere sagt enn gjort. Men f eks Konstatin Strukov hadde vært medlem i Putins parti (‘Forente Russland’) og hadde aktivt støttet Putin i en årrekke.
Det er absolutt mulig at deler av oligarkmiljøet er drittlei Putin og kostnadene krigen har påført dem, men jeg ville vært forsiktig med å trekke linjen derfra til at noen faktisk planlegger å likvidere ham. Det interessante er heller hvor mye lojalitet i toppen av det russiske systemet faktisk er basert på overbevisning og hvor mye som handler om penger, makt og ren overlevelse.
Strukov eksempelet her er ganske illustrerende. En person kan ha støttet Putin aktivt i årevis og likevel ende opp med å se på regimet på en helt annen måte dersom interessene hans endres dramatisk, men Putin har nettopp brukt over 20 år på å bygge et system hvor de mest innflytelsesrike menneskene rundt ham er økonomisk og politisk bundet til regimet. Derfor er et eliteskifte eller et kupp langt fra så enkelt som «oligarkene blir lei og fjerner ham». Det jeg tror er langt mer interessant å følge fremover nå er hva som skjer dersom den russiske eliten begynner å miste troen på at Putin faktisk kan levere seier, stabilitet og sikre deres egne posisjoner. Det er da lojalitet kan begynne å bli en jævlig dyr vare.
Du har selvfølgelig rett i at dette er et mer sammensatt spm enn mitt enkle håp om Putins likvidasjon.
Samtidig er frustrasjonen over egne økonomiske tap og posisjonstap viktige for at oligarkene evt «begynner å røre på seg». Den faktiske utviklingen på slagmarken i 2026 bør kunne bidra til lavere tillit til Kreml, både fra oligarker og middelklassen i de største russiske byene.
Trump erklærte en tid tilbake at han/USA ville gi UKR en lisens til selv å produsere Patriot (PAC-3). Men USA har fremdeles ikke utført dette:
Natten til 25 september var det raffineriet i Perm i Russland sin tur til å motta ukrainsk besøk luftveien. Perm ligger 1.500 km fra Ukraina, nær Uralfjellene på disses vestside. Raffineriet er blant de største i Russland med årlig kapasitet på ca 13 millioner tonn.
Vanlig resultat: Et brennende raffineri etter besøket:
Link nr.1:
Link nr.2:
Link nr.3:
https://censor.net/en/news/4025157/uavs-attacked-an-oil-refinery-in-perm-a-massive-fire-broke-out
Link nr.4:
Natten til 25 september angrep UKR også en elektronikk fabrikk i byen Ulyanovsk. Fabrikken produserer komponenter til radio- og kommunikasjonsteknologi. Ulyanovsk ligger langs Volga.
Byen er oppkalt etter verdens mest kjente russer: Vladimir Ulyanov.
UKR utførte også angrep mot en fabrikk i Voronezh som produserer syntetisk gummi, samt mål i Luhansk.
De eneste i Russland som har fysiske maktmidler av betydning er FSB og hæren. Oligarkene er trolig mest opptatt av å gjøre verdiene de kontrollerer mindre tilgjengelige for den russiske staten. Aller helst i utlandet.
FSB-klanen (som Putin tilhører) har to fokusområder:
- Karre til seg mest mulig
- Nøytralisere ledere i den russiske hæren som er i ferd med å bli populære, og som kan få med seg folk.
Etter hvert som Russland har blitt stadig mer totalitært, har oligarkene blitt beitemark. De får bare være i fred så lenge de er tilstrekkelig nyttige.
I følge VG sier Zelenskyj at UKR nå har fått go fra Trump på å produsere patriot på lisens. Hvis det stemmer - ENDELIG! 
**
Det er jo godt å vite at hr. Trump aldri har endret mening i slike spm tidligere.
Det neste er kanskje Breaking News om at Putin og Trump har snakket sammen på tlf, og at USA finner å måtte revurdere Patriot pga. … bla bla
Selv om hr Trump ikke skulle skifte mening, registrerer jeg at det ikke i meldingen
fremgår fra når Ukrainas lisens skal gjelde.
1 oktober 2026?
1 juli 2027?
1 januar 2028?
Alle alternativer er innenfor ordlyden om at Ukraina «skal få lisens til å produsere …»