Russiske tap siste døgn inkluderer:
** 1.590 soldater
** 370 kjøretøy
Ut fra det skummer jeg gjennom på nettet, er det harde kamper litt utenfor Pokrovsk, f eks rundt Dobrophillia. Det kan synes som russerne (fortsatt) lider store tap i dette området.
Russland har 40.000 - 50.000 erfarne mil instruktører klare til å lære opp 300.000 nye rekrutter?
Og tilstrekkelig med klær, våpen, ammo og utstyr?
Alle disse 300.000 skal sloss til fots mot ukrainske droner?
Eller har russerne kjøretøyer i reserve i lagrene inne i Uralfjellene?
De nye rekruttene brenner for å fullføre okkupasjonen av Ukraina, og ofrer gjerne livet for å oppnå dette. Eller vil mange nye rekrutter overgi seg ved første brukbare anledning? For å redde eget liv.
En rapport om UKR fremgang i området Lyman/Slovyansk helt nord i Donetsk siste 10 dagene.
En lang, detaljert beskrivelse av på hvilke frontavsnitt UKR har frigjort mark og renset for russere. Uten et mer detaljert kart enn det i rapporten, er det for meg vanskelig å følge beskrivelsen i detalj.
Men konklusjonen i slutten av rapporten er klar nok:
190,8 kvadratkilometer mark frigjort av UKR:
Er du gærn, da kan det jo bli krig her i Europa, hvem ønsker vel det?
Helt fint å sitte å se på at russerne kjører fullskala krig på våre venner i Ukraina og multiple hybrid-angrep i andre land. Ingen som tar mobberen her, og husk; vi har tross alt sanksjonert russerne på de varene og tjenestene vi uansett ikke trenger fra de…
Gårsdagen bragte elimineringen av 1.710 russiske soldater,
Samt ødeleggelsen av 4 luftvernsystemer, 96 artillerisystemer, 20 pansrede personell kjøretøy, 6 tanks og 576 kjøretøy:
Personlig tror jeg Vivaldi-offensiven og kampene ved Dobrophillia (nær Pokrovsk) er gode bidragsytere til disse tallene.
Vedr Vivaldi har UKR fokusert såpass sterkt på denne offensiven i offentligheten, at vi nok får mer info snart. Kampene nær Pokrovsk får langt mindre media oppmerksomhet.
Tas med en klype salt. Men ting virker som det kan være korrekt. 3rd corps også skjent som Azov rocker hardt. og russland må vist flytte inn tropper fra andre deler av fronten for å stoppe dem.
russians are pulling forces from other parts of the front to try and stop 3rd corps, they cant. now watch the hammer fall at another part of the front. there are too many rested AFU units and too many exhausted russian units.
any mobilization would be stupid on Russia’s part. it would take 4-6 months to get the troops to the front if they wanted to train them in any way. the well is dry for troops with any training. the callup would be of people that never did national service and dont even know how to hold a rifle.
throwing 2-300,000 green drafted meat cubes to face the combined ukraine military (currently the best combat fighting force in the world) would be national suicide.
Ser også at Ukrains Osint er mye flinkere til å holde kjeft nå.
Ja da har Ukraina i det minste kordinatene til og fortsette og angripe raffineriet når de reparerer det. Snart vil russland forstå at det er fånyttes .
Men gode nyheter da Ukraina har funnet en måte og ta ut jet droner.
Tenker at det sannsynligvis er korrekt. Og UKRs 3 Armé Korps er blant de beste enhetene UKR har.
Men enig i at tas best med klype salt inntil andre kilder rapporterer omtrent det samme.
Kartet stammer fra russisk mil blogger Rybar, og det er gjengitt flere steder.
Så det tidligere i dag, men lot være å poste det her. Av 2 årsaker:
En eller annen gang siste 2-3 dagene leste jeg et sted at russiske MOD var blitt sure på ham fordi han stadig ble gjengitt og sitert av ukrainsk-vennlige publikasjoner og nettsteder. MOD skal ha bedt ham / gitt ham føringer på endret rapportering.
Når det gjelder selve kartet, så er det noe med grafikken, fargene og hele layouten (litt overlesset) som for meg gjør kartopplysningene mindre tilgjengelige enn mange andre typer kart over samme området.
**
Edit:
Hentet frem Rybars kart over «Lyman-området» datert 21 september 2026: