Fiber til droner har gått voldsomt opp i pris. Noen hevder at Russland og Ukraina til sammen konsumerer 15% av verdens produksjon av optiske fibre.
Hej Norge
Ting på gang inside Kreml 
Putskiiiie er en presset mand !!
Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Opp i all denne krigingen er dette en tankevekkende artikkel:
Her fremgår at det skal være planer om å sende nye 30.000 soldater fra Nord-Korea til Russland.
Litt på siden av temaet her, men siden det var et ruzzisk skip antar jeg det har en viss interesse:

Hej Norge
Interresante betragninger med disse par indslag !!
Og Denys 
Er Putskiiies Rusland på vej til kollaps ?
Mystiske ting foregår

Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Jeg forstår det er godt ment, men jeg tror ukrainere ser annerledes på dette uttrykket. “Slava” brukes om Gud, Fedrelandet og de som har gitt livet for landets frihet. Jeg har ikke hørt noen ukrainer bruke “slava” om et nålevende menneske. (Det kan selvsagt ha å gjøre med de menneskene jeg kjenner, og den kulturen de har.)
Sjekket @Evilfreud, fortsatt ingen endringer på kartet her. Tenker at den russiske kilden var full av crap. Ville kanskje skrive at Russland trakk seg tilbake for å etterpå si at de har rykket fram igjen. Hvem vet. Lite skjer i hvert fall av bevegelser her.
Jaggu. Kan det være at Ukraina som har måttet forsvare seg mot iranske våpen i noen år har noe å komme til bordet med?
Det må da snart bli tynt med radaranlegg i russland.
Let-it-burn 
Det var en veldig interessant “opinion” artikkel, vet ikke hvor mye forfatteren vet om emnet.
Holman W. Jenkins, Jr.Follow
Opinion Columnist, Business World, The Wall Street Journal
[…]bachelor’s degree from Hobart and William Smith Colleges and a master’s degree in journalism from Northwestern University.
Han har noen gode poenger da. Min utheving:
Mr. Putin would finally draft the unwilling Russian majority into his slaughter, which is currently manned by paid “volunteers,” the polite term for criminals, deadbeats and unfavored rural sons sent by their families to die so the ancestral hovel can get a new roof or kitchen appliances.
In four years of war, nothing has been more upchuck-producing than Mr. Putin’s habit of referring to these sacrificial drones as “the guys”—as if only his presidential duties stop him from joining his mates and pals on the front line. The truth is, he was never was going to risk his regime by making his urban elite participate in his failing war. Now the very threat has dissolved as Russia is burning through its current victim-recruits faster than it can replace them, with no solution in sight as long as Mr. Putin’s keeps insisting on Potemkin offensives to maintain an illusion of military progress on the ground.
This means the war is effectively over in the sense that one big push from the Russian side to win is no longer even imaginable.
Kommentarartiklene i FT kan sprike en del fra de redaksjonelle. Jeg tror enkelte kommentatorer kan fange opp stemninger og trender, mens journalistene er mest opptatt av kilder.
Personlig tror jeg det er den vanlige økonomien, og potensialet for at Ukraina kan klare å lamme rørledningsnettet for olje, som legger størst press på det russiske regimet.
Interessant. Leveringsdato på dette er ikke helt avklart ser jeg.
Putin skal altså ha blitt fortalt av Gerasimov & Co at Russland ila noen måneder kan erobre de delene av Donbass som Ukraina fortsatt holder.
Deretter planlegger Putin å skjerpe kravene for å være villig til å inngå avtale om våpenhvile/fred. Skjerpe med hva? Krav om at Ukraina må gi opp Kherson og Zaphorizhzhia oblaster også?
Gerasimov & Co forteller det Putin ønsker å høre. Ikke hva som er realistisk.
Jeg forbereder meg på fortsatt krig i Ukraina enda 1-2 år.
Ila 2 år er det sannsynlig at økonomien er såpass forverret, at muligheten/risikoen for at «noen» internt i Russland har likvidert Putin og/eller at den Russiske republikk har gått i oppløsning.