Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Og putin mister +1000 menn, 1.850 droner, 287 kjøretøy +++

13 Likes

Kreml: Avslutningen på krigen nærmer seg

5 Likes

Let-it-burn :fire:

5 Likes

https://www.wsj.com/opinion/asking-ukraine-to-save-putin-573812ef?st=onM7jV&reflink=desktopwebshare_permalink

Det var en veldig interessant “opinion” artikkel, vet ikke hvor mye forfatteren vet om emnet.

Holman W. Jenkins, Jr.Follow
Opinion Columnist, Business World, The Wall Street Journal
[…]bachelor’s degree from Hobart and William Smith Colleges and a master’s degree in journalism from Northwestern University.

Han har noen gode poenger da. Min utheving:

Mr. Putin would finally draft the unwilling Russian majority into his slaughter, which is currently manned by paid “volunteers,” the polite term for criminals, deadbeats and unfavored rural sons sent by their families to die so the ancestral hovel can get a new roof or kitchen appliances.

In four years of war, nothing has been more upchuck-producing than Mr. Putin’s habit of referring to these sacrificial drones as “the guys”—as if only his presidential duties stop him from joining his mates and pals on the front line. The truth is, he was never was going to risk his regime by making his urban elite participate in his failing war. Now the very threat has dissolved as Russia is burning through its current victim-recruits faster than it can replace them, with no solution in sight as long as Mr. Putin’s keeps insisting on Potemkin offensives to maintain an illusion of military progress on the ground.

This means the war is effectively over in the sense that one big push from the Russian side to win is no longer even imaginable.

3 Likes

Kommentarartiklene i FT kan sprike en del fra de redaksjonelle. Jeg tror enkelte kommentatorer kan fange opp stemninger og trender, mens journalistene er mest opptatt av kilder.

Personlig tror jeg det er den vanlige økonomien, og potensialet for at Ukraina kan klare å lamme rørledningsnettet for olje, som legger størst press på det russiske regimet.

9 Likes

Interessant. Leveringsdato på dette er ikke helt avklart ser jeg.

7 Likes

Putin skal altså ha blitt fortalt av Gerasimov & Co at Russland ila noen måneder kan erobre de delene av Donbass som Ukraina fortsatt holder.

Deretter planlegger Putin å skjerpe kravene for å være villig til å inngå avtale om våpenhvile/fred. Skjerpe med hva? Krav om at Ukraina må gi opp Kherson og Zaphorizhzhia oblaster også?

Gerasimov & Co forteller det Putin ønsker å høre. Ikke hva som er realistisk.
Jeg forbereder meg på fortsatt krig i Ukraina enda 1-2 år.

Ila 2 år er det sannsynlig at økonomien er såpass forverret, at muligheten/risikoen for at «noen» internt i Russland har likvidert Putin og/eller at den Russiske republikk har gått i oppløsning.

9 Likes

Dette er nok resirkulering av nyheten fra 05 05 2026:

Se innlegg nr.756 på tråden (postet 06 05) med samme link som tatt inn påny rett over.

Ut fra leveransenes omfang og kompleksitet, vil jeg anta at dette skal leveres over tid.

1 Like

Ett konkret forhold av betydning i denne artikkelen/intervjuet:

Trump svarer klart NEI på spørsmålet om det er en forståelse mellom ham og Putin om at Russland skal få resten av Donbass.

3 Likes

Kerch-broen ble stengt inatt/imorges etter at droner ble observert og eksplosjoner hørt på tvers av Kerch-sundet: Russerne har også slått av bro-belysningen:

12 Likes

Broen har stor symbolsk verdi for Russland, men det ser ut til at Ukraina prioriterer å angripe mål med stor økonomisk effekt.

5 Likes

Vedtaket i Dumaen åpner jo for diverse krigerske muligheter fra Putin.

Med ca 3.000 russere i fengsler i ulike land (mistenkt/dømt for kriminelle handlinger) kan vi altså komme til å erfare at eksistensen av disse fengslede russere brukes som «begrunnelse» for væpnet russisk intervensjon i et fremmed land.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/2054565095624044745

Europa og Norge må umiddelbart kraftig innskrenke russeres muligheter for innreise.
Det er et rent sikkerhetsspørsmål.

**

Personlig mener jeg vi bør ta ned alle gateskiltene på russisk som de senere år er satt opp i flere Nord-Norske byer.

14 Likes

Fico var i Moskva den 9 mai.
I dag 13 mai stengte Slovakia grensen til Ukraina på ubestemt tid:

Fra VG-artikkelen:
« Slovakia har en knappe 100 km lang grense til Ukraina i øst. Slovakia er en viktig reservekorridor til EU for Ukraina.»

2 Likes

Høres russofobisk ut

Russia has installed an exhibition titled “Ten Centuries of Polish Russophobia” outside the entrance to a cemetery containing the remains of thousands of Poles murdered by the Soviets in the Katyn massacre of 1940.

Litt forvirrende fra Slovakia, sml innlegg # 860

https://x.com/nexta_tv/status/2054620964378247326

Og Slovakias president siteres på at Slovakia i dag er en av NATOs største produsenter av ammo. Nytt for meg.

Etter begjæring fra Ukrainas National Anti-Corruption Bureau (NABU) ble det holdt en 3 dagers høring vedr korrupsjonsanklagene mot Yermak.

Korrupsjonsdomstolen besluttet deretter, den 14 mai, å varetektsfengsle Yermak. Kausjon satt til Hr 140 millioner, tilsv ca $ 3,1 millioner.

Yermak avviser enhver anklage om korrupsjon:

Oppfølging:
Kyiv Independent er raskt ute og fastslår hva dette vedtaket i den russiske Dumaen i praksis innebærer:

Har ikke sett noen norske nyhetsmedier som har fanget opp utviklingen.

2 Likes

En glad-melding for eventuelle Russland-venner:

Nå vil man ikke lenger se oppslag, artikler og reportasjer om ukrainske droneangrep i russiske medier.

Nei, det er ikke fordi disse angrepene nå opphører.

Det er fordi Putin nå har forbudt å skrive om skader forårsaket av ukrainske droner - uten forhåndsgodkjenning fra russiske myndigheter.

Så da er Russlands problem med ukrainske droner løst. Genialt:

https://kyivindependent.com/moscow-bans-publication-of-drone-strike-aftermath-withouta-official-approval/

Rent teknisk defineres ukrainske droneangrep som «terrorhandlinger», og forbudet er rettet mot å omtale virkninger og skader av alle «terrorhandlinger».

6 Likes

I utgangspunktet, så unngår Ukraina det samme når det gjelder infrastruktur osv. Rett og slett for å ikke hjelpe Russland med å finne ut hvor de har gjort skade osv. Ukraina angriper stort sett bare infrastruktur i Russland, så det hadde jo gitt mening…

Hintet er vel kanskje at Ukraina nå har kommet opp på et slikt nivå at hadde det begynner å bli et veldig ømt punkt for Putin fordi skadene begynner å bli så store og tiltagende. Dessverre for Putin, så vil nok skadene bli mer og mer merkbare, samme om de blir skrevet om eller ikke. Ukraina har den siste tiden ikke bare angrepet oljeraffinerier og andre brennbare steder, men også fabrikker koblet til våpenindustrien. Gjerne high-tech delen.

7 Likes