Høres russofobisk ut
Russia has installed an exhibition titled “Ten Centuries of Polish Russophobia” outside the entrance to a cemetery containing the remains of thousands of Poles murdered by the Soviets in the Katyn massacre of 1940.
Høres russofobisk ut
Russia has installed an exhibition titled “Ten Centuries of Polish Russophobia” outside the entrance to a cemetery containing the remains of thousands of Poles murdered by the Soviets in the Katyn massacre of 1940.
Litt forvirrende fra Slovakia, sml innlegg # 860
https://x.com/nexta_tv/status/2054620964378247326
Og Slovakias president siteres på at Slovakia i dag er en av NATOs største produsenter av ammo. Nytt for meg.
Etter begjæring fra Ukrainas National Anti-Corruption Bureau (NABU) ble det holdt en 3 dagers høring vedr korrupsjonsanklagene mot Yermak.
Korrupsjonsdomstolen besluttet deretter, den 14 mai, å varetektsfengsle Yermak. Kausjon satt til Hr 140 millioner, tilsv ca $ 3,1 millioner.
Yermak avviser enhver anklage om korrupsjon:
Oppfølging:
Kyiv Independent er raskt ute og fastslår hva dette vedtaket i den russiske Dumaen i praksis innebærer:
Har ikke sett noen norske nyhetsmedier som har fanget opp utviklingen.
En glad-melding for eventuelle Russland-venner:
Nå vil man ikke lenger se oppslag, artikler og reportasjer om ukrainske droneangrep i russiske medier.
Nei, det er ikke fordi disse angrepene nå opphører.
Det er fordi Putin nå har forbudt å skrive om skader forårsaket av ukrainske droner - uten forhåndsgodkjenning fra russiske myndigheter.
Så da er Russlands problem med ukrainske droner løst. Genialt:
Rent teknisk defineres ukrainske droneangrep som «terrorhandlinger», og forbudet er rettet mot å omtale virkninger og skader av alle «terrorhandlinger».
I utgangspunktet, så unngår Ukraina det samme når det gjelder infrastruktur osv. Rett og slett for å ikke hjelpe Russland med å finne ut hvor de har gjort skade osv. Ukraina angriper stort sett bare infrastruktur i Russland, så det hadde jo gitt mening…
Hintet er vel kanskje at Ukraina nå har kommet opp på et slikt nivå at hadde det begynner å bli et veldig ømt punkt for Putin fordi skadene begynner å bli så store og tiltagende. Dessverre for Putin, så vil nok skadene bli mer og mer merkbare, samme om de blir skrevet om eller ikke. Ukraina har den siste tiden ikke bare angrepet oljeraffinerier og andre brennbare steder, men også fabrikker koblet til våpenindustrien. Gjerne high-tech delen.
Som kjent har Trump-administrasjonen ikke bevilget noen form for militær støtte til Ukraina.
At USA selger våpen til full pris, er ikke mil støtte.
Eneste militære støtten fra USA i perioden etter at Trump tiltrådte, er det som er bevilget direkte fra Kongressen, samt gjennomføring av bevilgninger vedtatt av Biden-administrasjonen.
Ovennevnte har fremkalt reaksjoner i Kongressen:
https://x.com/RpsAgainstTrump/status/2054641009997283523
Med 435 representanter i Repr Hus, er 218 representanter mer enn de 50,1 % som kreves for å overstyre Husets Speaker som ordinært bestemmer hvilke forslag som skal fremmes til votering.
De 218s forslag omfatter både «aid» (som åpenbart ikke er ment som bare humanitær hjelp) og «sanctions» (man ønsker tøffere sanksjoner mot Russland).
Hej Norge – lidt Helligdags update 
Zelensky får noget at se til hvis Lukachenko gør alvor at sine tilnærmelser ved grænsen.
Hvad siger Boms ?? 
Ukrainians just hit a jackpot with this one strike
Og Denys 
Budanov

Putskiiie har nok at se til 
The Situation in Crimea is INSANE Right Now

https://desk-russie.info/2026/05/13/defeat-parade.html
Dagens Pollental
Stadig mye og dyrt udstyr tages ud om dagen 
Slava Ukraini 
Dansken
https://x.com/tendar/status/2054936039593066875?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Russerene mister 5x så mange men som ukr. Det er ganske greit.
Zelensky vil nå vurdere hva som er et passende svar på russernes/Putins nylige angrep på Kiev. Og vil i samarbeid med forsvarsstaben ta nødvendige skritt
I den grad det er mulig så burde de gå direkte etter Putin
Det beste ville være å få det til å se ut som et ‘uhell’ slik at det ikke trigger en mulig gjengjeldelse med atomvåpen
Men jeg e r ganske sikker på at de aller fleste vanlige russere og til og med hans mest betrodde medarbeidere ville trekke et lettelsens sukk
Ukraina - en militærmakt å regne med:
Natten til 15 mai:
Annen natt på rad med massive russiske missil- og droneangrep. En av de mest omfattende angrepsbølgene siden 2022, og Kyiv får brorparten av missilene og dronene.
Kan virke som russerne prøver å overbelaste det ukrainske luftvernet:
Ukrainske angrep natt til 15 mai:
Oljeraffineriet i Ryazan er blitt angrepet flere ganger før. Angrepet påny i natt:
En høyblokk i Ryazan ble truffet:
Peruanere “lurt” til ruzzland og ender opp ved fronten 
Mye luftvernaktivitet på en del av videoene fra angrepet. I motsetning til en del andre raffinerier, så ser dette ut til å ha hatt noe beskyttelse. Jeg gjetter på at angrepet var med temmelig mange droner, siden flere åpenbart kom fram til målet.
På tide EU+Norge øker direkte militær innsats for Ukraina. Luftvernskjold, forsyninger etc.
Nå går det riktig veg for Ukraina.
Ifølge CNN er mye av grunnen til Ukrainas framgang når det gjelder droneangrep på mellomdistanse.
Tidligere skal Ukraina ha fokusert mye på angrep tett på frontlinjene, eller langt inne i Russland.
Mellomdistanse er 50-100 km som igjen vil si at hele Zaporizhzhia og Kherson er innenfor mellomdistanse. All transport som går gjennom disse områdene må gå flere hundre km gjennom ukrainsk mellomdistanse.
Det må vel bli rimelig kjipt å holde på disse landområdene etterhvert? Jeg vil jo tro at å holde luftforsvar aktivt her må være et helvete. Tyngre luftskyts antar jeg rett og slett ikke vil kunne være her etterhvert. Det kan jo få interessante konsekvenser, hvis Ukraina i tillegg til dronene kan bruke fly til angrep her.
Forrige gang Ukraina angrep i Zaporizhzhia , så var problemet at russerne hadde luftherredømme ca 10 km bak fronten. De kunne bruke helikoptere og fly. Det er i ferd med å glippe her og muligens reverseres.
En av betingelsene Ukraina har sagt for at de skal kunne gå på evt offensiv er rett at de i hvert fall midlertidig har luftherredømme.
Ryazan raffineriet er Russlands 3. største og ligger ikke mer enn ca 150 km fra Moskva. Antar disse forholdene gjør at akkurat dette raffineriet har mottatt mer luftvern enn mange andre raffinerier.