Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Våpentrening er viktig. Skulle kanskje vært postet i memes-tråden.

If you look for proper example of Russia‘s 3-day war in Ukraine, then this „training“ exercise in Russia perfectly encapsulates it. pic.twitter.com/Y1fpeNooPK

— (((Tendar))) (@Tendar) July 12, 2026

Er det ikke noe som er feil? Stahel har sikker bare brukt officielle russiske data. Disse kan vare redovisade litt “kreativt”.
Mange av raffinaderiene som er online har økt sin produksjon. Noen mye. Og ikke så mange er offline. Likevel er det mangel på drivstoff, exportstopp etc. Tidligare fanns det massevis + export. Nå må man importere, bl.a. fra India.
Dette går ikke ihop. Den økte produksjonen, hvis den er virklig, burde enkelt kunna klara i hvert fall inhemsk konsumsjon. Men så verkar ikke vara fallet.
Jeg synes ikke produksjonssiffrorna og situasjonen “på gatan” stemmer overens.

1 Like

Huh? - 43% er massivt!

1 Like

https://www.reddit.com/r/interestingasfuck/s/jnvWMusdlh

1 Like

"Russia has been forced to suspend shipping in the Sea of Azov after 90 vessels were targeted by Ukrainian drones in less than a week.

Ukraine’s drone forces chief, Robert Brovdi, said on Sunday that his units had hit 10 tankers and four ferries overnight, as well as a major oil refinery in the city of Syzran. There had been several strikes on electricity substations in occupied Crimea, he added.

“The technological humiliation of the [Russian] empire continues. It will fall because of Crimea,” Brovdi wrote on social media. He said Moscow’s shadow fleet, which transports sanctioned oil products around the world, was “noticeably shrinking” and could no longer use the Kerch strait, connecting the Sea of Azov with the Black Sea."

10 Likes

Alle scenarioene jeg har sett for meg hvor militær innsats fra Ukraina avgjør krigen handler om krim.

Donbas går det ikke an å ha et avgjørende slag om på samme måte som krim. Har Russland mistet kontrollen der, så er slaget tapt. Svart på hvitt. Ikke som donbas hvor det alltid vil være gråsoner.

Jeg har tidligere tenkt at det vil starte med Zaporizhzhia, men det kan kanskje bli kollapse på Krim som er greia?

7 Likes

Det har vært mye fokus på at tankskipene skulle til Krim med drivstoff, men lite snakk om konsekvensene av stans i skipsfarten for områdene nord og nordvest for Azovhavet. Volumene som kan fraktes dit med skip og lektere er svært store sammenlignet med jernbane og vei. Fra havnebyene er det ikke så fryktelig langt til fronten.

Mens det var problematisk at mange lastebiler på vei til fronten ble angrepet, så er det noe helt annet når det ikke lengre er forsyninger å hente i havnebyene. Jeg tenker at det er først nå at forsyningssituasjonen for Kherson og Zaporizhzhia virkelig blir alvorlig. Hvor raskt lagrene brukes opp vil avhenge av aktivitetsnivået til russerne.

7 Likes

Stavropol ligger på Kuban-sletten nær midtveis mellom Svartehavet og Kaspiske hav.
I relativ nærhet til Krym, jf forsyningssituasjonen for drivstoff.

4 Likes

Beklager om postet tidligere:

Ukraina har i stillhet mottatt Kongsberg-utviklede «Naval Strike Missile» (NSM)
Først for ca 1 uke siden har Ukraina informert om dette:

10 Likes

Litt uorden i en russisk bensinkø:

1 Like

Beklager om denne er postet tidligere, men virker veldig interessant:

Og det er jo ingen tvil om krigføring er forandret for all fremtid etter denne krigen

14 Likes

Må jobbes hardt med rekrutteringen om disse tallene fortsetter.

10 Likes

Veldig interessant video. Når den viser at roboten skytevåpen noe på land avstand, så tenker jeg at det ikke var formålet med operasjonen. Det hadde vært mye enklere å sende en FPV-drone for den jobben.

Jeg tror vi må fokusere på hva en kjørende drone kan gjøre, som ikke kan gjøres med en flyvende drone.

• Det første som jeg kommer på, er hvor lenge roboten kan operere i området. Mens en liten og manøvrerbar drone har flytid målt i minutter, kan denne trolig kjøre rundt i flere timer eller dager.
  • Den andre egenskapen er at roboten er fysisk i kontakt med bakken, og kan utløse miner og minefeller. Om den ser noe mistenkelig, så kan den skyte på objektet.

Min teori er at Ukraina frykter at russerne har laget mange slags feller før de trakk seg tilbake, og at roboten skal undersøke et potensielt sted for ilandsetting av ukrainske soldater.

8 Likes
7 Likes

Bøndene i Russland slutter å høste avlingene pga høye diesel priser
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/bvFB3Kp9pZ

2 Likes

Hej Norge

Dagens Update !

Absolut sidste nyt fra Solovoyov :rofl: :rofl:

:clap: :clap: :clap:

Dagens Grin :rofl: :rofl: :rofl:

Longer video of Russian Mobile Air Defense Group having trouble with their weapons

Og Bingo tallene :fire: :fire: :fire: :fire: :fire:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

10 Likes
13 Likes

Sultkatastrofe incoming?

Nei, ikke popkorn, sult i land i Afrika som ikke kan overby for å skaffe seg korn. Russland har stort overskudd av korn, så ikke de som sliter. Utenom økonomisk da…

Russland har langt å gå før de har et godt droneforsvar.

1 Like

Mer än 200 bensinstationer har nu förstörts i Ukraina av totalt ca 5000 i hela landet. Det låter inte så mycket men de som har förstörts är oftast de som är närmast de aktiva fronterna.

Jag fick själv se exempel på dessa attacker under mitt besök i Kramatorsk denna resa.
Två stationer på var sin sida av huvudvägen genom staden träffades av drönare samtidigt som vi var där. En blev helt övertänd medan den andra bara fick mindre skador.

Vi hade sökt skydd i en skogsdunge bredvid macken som skadats när vi hörde ytterligare drönarljud och skottlossning när de försökte skjuta ner den. Först kom en vanlig FPV som passerade över oss och sedan kom en Shahed drönare som störtade ner i nätet som var uppspänt över stationen utan att explodera.
Vi begav oss snabbt längre in i skogsdungen och mötte personalen på andra sidan som också tagit sig bort från macken. De var alla oskadda och förklarade då att soldaterna hade skadeskjutit drönaren så den föll ner utan att explodera.
Vi fortsatte sedan i hög fart bort till nästa mötesplats, blöta och rispade efter att trasslat oss igenom snårskogen.

Det är nu inte längre en fråga om, utan när man kommer få se en brinnande bensinstation om man befinner sig en längre stund i Ukraina.

I Sumy har hälften av alla stationer träffats. Längs med vägen mellan Sumy och Kharkiv samt Kharkiv till Dnipro har nästan alla stationer träffats. I Kharkiv träffas två stationer per dag. I Izium är de två största stationerna helt förstörda. I Kramatorsk använder RY även artilleri i sina försök att slå ut dem. I Zaporizjzja är det framför allt de i södra delarna vid vägarna som leder mot fronten som attackeras. Även i Kyjivområdet har det nu skett en attack mot en station.

De stationer som träffats av FPV eller Molniya drönare kan ibland öppnas igen efter några dagar. Om huvudbyggnaden har skadats ställer de en byggbod bredvid som fungerar som kassa och minibutik. Personalen arbetar ibland vidare i skyddsvästar.

De som träffas av en Shahed förstörs helt om det blir en direktträff. De siktar oftast på taket över pumparna vilket innebär att den farligaste platsen är vid bilen medan den tankas. Det är därför lämpligt att gå bort en bit medan man väntar.

Detta kommer bli ett problem för både civila och militärer om det fortsätter hela sommaren.
Men att slå ut bensinstationer avgör inte ett krig. Att slå ut större delen av ett lands raffinaderier däremot, det gör skillnad.

:ukraine: Tillsammans mot seger! :ukraine: Razom do peremohi! :ukraine:

Hjälp Ukrainas militär försvara sitt land, donera enlig någon av alternativen nedan:
Donera via Paypal: https://www.paypal.me/jvmukraine
Swish +46705732545
Eller donera ett “JvM Medical kit” på:
JVM | Disarmament Solutions

9 Likes