Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Hej Norge

Dagens Update !!

IMPONERENDE :clap: :partying_face:

Denys :clap:

Og OlieBingo – nok 2 Hit :fire: :fire:

:partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:
https://militarnyi.com/en/news/ukraine-has-once-again-begun-shooting-down-russian-ballistic-missiles/
https://militarnyi.com/en/news/russian-nuclear-submarine-construction-plants-are-no-longer-protected-by-s-300-400-sams/

Dagens Pollental :+1:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

4 Likes

Interresante 7 betraktninger fra Konstantin !!

Ting er igang inside Ukraine :thinking:

Dansken

1 Like

Kina forbereder seg på Russland uten Putin?

https://www.wsj.com/world/china/how-xi-went-from-admiring-putin-to-managing-him-e47473e7

Unmanned Systems Forces (USF) of the Armed Forces of Ukraine struck 20 vessels from Russia’s shadow fleet near the occupied Crimean peninsula on the night of 14-15 July.
(pravda)

Det kan ikke være fristende å mønstre på disse skipene for å si det slik
Siste 14 dager er over hundre båter i denne skyggeflåten blitt rammet

11 Likes

Mi-28 helikopter tas ut av en drone - frekk video.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/ba82mA3HHh

6 Likes

Ukraina utfører stadige angrep med sikte på å ramme strømforsyningen mv på Krym.

Jeg antar at det inngår i den langsiktige strategien om å gjøre Krym ubeboelige for russerne slik at 1-2 millioner sivile russere «frivillig» forlater Krym og reiser til Russland.

Natt til 14 juli ble dette angrepet på et viktig varmekraftverk i Sevastopol utført:

Dette varmekraftverket, sammen med et tilsvarende i Simferopol, leverer ca 90 % av strømmen som forbrukes på Krym. Inkludert forbruket til militære formål som spesifisert i artikkelen.

Som fremgår av artikkelen, heter varmekraftverket i Sevastopol «Balaklava». Reddit viser noe av effekten det ukrainske angrepet hadde på varmekraftverket:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1ux87lp/crimeas_balaklava_thermal_power_plant_goes_up_in/

11 Likes

Russiske mil bloggeren Rybar melder om fremganger og penetreringer av frontlinjen.

For ukrainerne. Ikke russerne.

17 Likes
11 Likes

Russiske rekrutter overlever ifølge denne artikkelen i bare 20 til 30 minutter ved fronten som følge av Ukrainas bruk av KI-styrte droner. Hvor lenge kan dette pågå? Russland har vel ikke uendelig med personell å sende inn i kjøttkvernen. Problemet er vel at rekruttene ikke får vite noe om dette før de står der ved fronten og det siste de hører er lyden av en drone.

6 Likes
2 Likes

Ukraina avanserer noe SØ for Pokrovsk i Donetsk oblast.
6 stk små landsbyer befridd for russiske okkupanter:

14 Likes

Forsvarsminister Fedorov sparket:

Det er bare to dager siden statsminister Svydyrdenko gikk av/måtte gå.

Denys Davidov mer frustrert enn jeg noen gang har sett ham
Jeg har fulgt Denys i flere år:

Andre kilder:

2 Likes

Zelensky og ommøbleringen av regjeringen - en analyse:

Ser klart ut til at ommøbleringen av regjeringen er det viktigste tema i Ukraina nå.

1 Like

Dette gir en flau smak. Er det korrupsjonen som er grunnen? Fedorov har vært knallhard på korrupsjon. Han har krevd løgndetektorer for våpenprodusenter osv. og funnet overforbruk på 60 milliarder, og Zelenski måtte gå tilbake på å fjerne korrupsonspolitiet. Det er ikke noen bevis og Federov har ikke gått ut med at noen er korrupte. Det kan være at det er maktkamp/ Syrskeyie vil holde posisjoner og Federov i størst mulig grad spare soldatliv. Zelenski må velge, hvem han skal beholde av syrskeyi og Fedorov.

Fedorov har virkelig fått gjort mye og har stor ære i Ukrainas overtak med droner, særlig det siste halve året når han har vært minister. Rart å bytte ham ut nå da?

5 Likes

Jeg er enig i denne observasjonen, men tenker at vi vet for lite til å trekke konklusjoner.

Vi må huske på at Fedorov ikke er en byråkrat, men en politiker. Han har også sitt nettverk som forsøker å posisjonere han best mulig.

Jeg noterer meg at Fedorov har funnet betydelig mangel på budsjettdisiplin, men han har ikke funnet at penger forsvinner. Videre har han oppnådd lavere priser ved innkjøp. Mye kan tilskrives reformer og effektivisering av innkjøpsordninger, men mange kommenterer på nett går på at innkjøp tidligere ble plassert basert på politiske kontakter. Vi vet for lite, men forhåpentligvis er det noe som de uavhengige korrupsjegerne vil se på.

Noe jeg har sett lite av, er diskusjoner rundt sparkingen av statsministeren - og dermed automatisk resten av regjeringen. Jeg har sett noen kommentarer på at alt for mange beslutninger ble løftet oppover, og at presidenten druknet i detaljer som kunne vært avgjort på et lavere nivå. Andre kommentarer har gått på mistanke om at presidenten vil bytte til mer lojale folk. Disse to perspektivene er i stor grad gjensidig utelukkende. Enten ønsker du mer autonome folk under deg, eller så ønsker du folk som gjør som du sier.

4 Likes

Dette minner meg litt på når [
Valerii Zaluzhnyi ble sparket.

Det gikk bra det også, selv om ikke alle skjønte hvorfor der og da.

2 Likes

Blir litt off topic, men her til lands rydda vi opp i korrupsjon fra embetsmannsstaten Danmark-Norge i en liten generasjon etter at vi ble fri fra danskene. Det var ikke noe som var gjort i en håndvendning, og det er det neppe for ukrainerne i dag heller.

3 Likes

Hva tror du er tilfelle for Ukrainske rekrutter da?

Det er mange forhold i ukrainsk politikk som det er vanskelig for oss på utsiden å skjønne helt. Nå har kandidaten til posten som forsvarsminister takket nei.

Det ser ut til at han mangler politisk støtte.

Det er åpenbart en konflikt med Syrskyi, som kritiseres for å være sovjetisk i tankegangen. Fedorovs argumentasjon går i prinsippet ut på at en liten sovjetisk hær ikke kan slå en stor sovjetisk hær. Derfor må Ukraina finne asymmetriske måter å krige på.

4 Likes

Tror dette er en ny fulltreffer :fire: :fire: :fire:

6 Likes