Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Rubio vil sette igang narrespillet igjen - unnskyld forhandlingene igjen:

Mitt inntrykk er at deter ordene som er skiftende, mens handlingene virker mer konsistente. De går stort sett i retning av å legge press på Ukraina.

5 Likes

Patriot er ganske komplisert, og tech USA ikke vil at skal havne andre plasser. Selv i japan som kan lisensprodusere så er det deler av produksjonen de ikke har lov å gjøre.

Jeg tror uansett Pac3 er et blindspor, raketten blir aldri billig. Det dukket opp et bilde av en pac3 igår fra ukraina hvor den var totalt demontert og du kunne se alle 180 motorene.

Mulig det var et svar på at USA ikke ville la de produsere.

Uansett jeg tror andre teknologier er veien å gå for UKR.

7 Likes

Bildeteksten jeg så var “Se hva vi fant på loppemarked hos fienden”. Jeg klarte ikke helt å skjønne om dette var på et russisk eller ukrainsk loppemarked.

På bildet så det ut som vrakrester. Tatt i betraktning at avskjæring skjer i svært stor høyde, med en svært høy hastighet på begge missiler, kan vrakrester sikkert falle ned over et stort område.

But ultimately, to ensure lasting peace, Russia must change, and, as Kasparov said: “Victory for Ukraine is the only chance for change in Russia.”

“I think the Empire is dying. And I think during our lifetime we’ll see the end of the Russian Empire,” Garry Kasparov, Russian grand chess master and Chairman of the Renew Democracy Initiative, told TVP World, adding that he does not expect the Kremlin to be able to maintain its current borders any longer than 10 years, and that he hopes it will be less than that.

9 Likes

Interessant og lærerikt! John Mearheimerble i 2020 tildelt “James Madison Award” fra American Political Science Association, en av de høyeste utmerkelsene en amerikansk statsviter kan få . Allerede på 1990-tallet argumenterte han generelt for at NATO-utvidelse østover ville skape alvorlige sikkerhetsproblemer i Europa. Dette var en teoretisk advarsel basert på hans realistiske syn på stormaktspolitikk. Etter NATO-toppmøtet i București i 2008 der medlemslandene erklærte at Ukraina og Georgia «vil bli medlemmer av NATO», sa Mearsheimer at dette ville bli oppfattet som en alvorlig trussel i Moskva. Flere ganger sa han at dersom Vesten fortsatte å integrere Ukraina med NATO, var det stor risiko for at Russland ville bruke militær makt. Da invasjonen kom, hevdet Mearsheimer at den bekreftet advarslene han hadde kommet med samtidig som han understreket at han ikke forsvarte invasjonen. I denne ferske videoen forklarer han sine teorier og analyser nærmere. https://www.youtube.com/watch?v=0LmCveTM788&t=38s

1 Like

Men nå var det jo utelukket at Ukraina skulle bli med i Nato. Så det dreper jo nato medlemskap som argument for sånn 50ende gang.

6 Likes

Det er jo dette som er det sentrale. Hadde f eks Finland vurdert å slutte seg til Warszawapakten på 1980-tallet, skulle da Sverige, UK eller USA invadert Finland? Så i mitt enkle verdensbilde forandrer ikke dette noe.

4 Likes

Ukraina har rapportert 42,770 russiske casualties i juli. Langt over det Russland har rekruttert. Har ikke tallene for juli spesifikt, men de var under dette før juli og vil tro de er fallende pga åpenbar ukrainsk slagkraft. Ref raffinerier og wildberries over hele Russland.

7 Likes

Er ikke russisk rekrutering nede på 20k tallet?

vet at det lå rundt 30k før men at det har falt.
( som også øker sansynligheten for større mobilisering).

Ingenting er utelukket når det kommer til politikk.

Sånn sett kan man forstå tankegangen til Russland og Mearsheimer. Uten at det forsvarer Russlands krig selvfølgelig.

1 Like

21 feb 2021 holdt Putin en lang tale hvor han argumenterte og forsvarte innvasjonen.

Ikke overraskende var det ingen av grunnene til innvasjonen Nato. Fra Putin selv.

Men av en eller annen grunn så er det alltid noen som prøver å dra opp igjen det argumentet.

9 Likes

De har nevnt det ved mange andre anledninger.

Men med Moskva og Kremlin kan man aldri helt vite hva som ligger til grunn for deres handlinger.

Men jeg vil tro de har en iboende frykt mot Vesten generelt, da det kan true elitene der.

Siden putin selv har sagt det ikke var en grunn så får du finne noen kilder hvor de nevner det Nato som grunn.

4 Likes

Du kan prøve selv.

Tok meg 5 sekunder å finne ut at det du sier er tull

Det går fint, diskusjonen om Nato ender alltid likt. Det har aldri vært en greie.

Selv putin sier det. Så da lar vi den ligge død til du finner noen kilder på påstanden din.

2 Likes

Nivå! :raised_hands:

Hadde du bare enda hadde kilde til din påstand

1 Like

Putin sin tale er omtalt flere ganger i tråden.

https://www.reuters.com/world/europe/extracts-putins-speech-ukraine-2022-02-21/

Oversettelse finner du her.

2 Likes

Putin sier og har sagt mye rart

Du får poste en faktisk kilde.

1 Like