Russere melder også om at de har fått britiske motorer. Dersom det stemmer, så vil de ha bedre drivstofføkonomi og dermed lengre rekkevidde.
I artikkelen brukes det et eksempel med en amerikansk motor som i teorien gir 450 km ekstra rekkevidde (15%). Tilgangen på brukte vestlige motorer antas å være bedre enn på sovjetiske motorer, og med motoren i en pod på ryggen er det få praktiske problemer med å endre motor.
Wildberries har 31 juli innført forbud for ansatte å ha med seg smart-telefoner på jobb.
Kun eldre typer mobil telefoner med knaster og uten kamera er heretter tillatt. Brudd på det nye forbudet kan føre til personalmessige konsekvenser, og i verste fall politianmeldelse.
Begrunnelsen er at videoer og bilder tatt av ansatte ifm droneangrepene kan avsløre posisjonene til det russiske luftvernet
Jeg har sett ganske mange videoer og bilder fra droneangrepene 18 juli-3 august. Hovedinntrykket er at ingen luftvern aktivitet synes. De få videoene som viser luftvern aktivitet, avslører så langt jeg har sett ikke posisjoner.
Personlig antar jeg forbudet kom i forståelse med russiske myndigheter. Hverken selskapet eller myndighetene synes det er noen god PR for Wildberries eller Russland at disse videoene og bildene florerer, samt avslører det massive fraværet av russisk luftvern.
«Problemet» med disse ukrainske angrepene søkes løst ved å prøve å fjerne den omfattende dekningen av angrepene fra sosiale medier og aviser.
Forbudet indikerer vel ellers at WB ikke har innstilt virksomheten, og ikke har tomme lagre.
Det viktigste var vel at Ukraina nå vil kunne produsere mye flere. Med en pris på ~600TUSD, så vil jeg tro Ukraina ønsker å produsere så mange som mulig.
Oljeraffineri i Syzran angrepet i morgentimene. Vanlig scenario med eksplosjoner og kraftig brann i raffineriet:
Som fremgår måtte raffineriet stenge helt etter siste droneangrep den 12 juli. Tipper at raffineriet netopp hadde gjenåpnet etter reparasjoner. Ukraina følger nøye med på status på hvert russisk raffineri, og fant tiden inne for et fornyet angrep.
Får tro at Ukraina har fått utbedret mye av det ila sommer og høst. Befolkningen er jo godt forberedt på hva som kommer - så de står det nok av.
Tørr ikke tenke på hvordan det skulle gått her i Norge hvis noe slikt hadde skjedd!
Jeg tviler litt på at de bruker tid og penger på å bygge opp ødelagte kraftverk. Kanskje de reparerer kraftverk med mindre skader. Vil nesten tro de jobber mer med strømnettet. Det er billigere å reparere og å gjøre det mer robust vil gjøre at de kan fortsette å importere kraft samme hva Russland gjør.
Tankskip og etterhvert omtrent alt av skip i Azov-havet og nær Krim
Langdistanseangrep med fjernstyrte droner mot russisk logistikk, hovedsakelig i sør
Wildberries og andre russiske lagre
Etter hver kampanje, så har de flyttet fokus til et annet mål, men sørget for å opprettholde trykket mot tidligere prioriterte mål, så Russland ikke kan flytte folk etter, men får mer og mer mål å dekke med luftforsvar.
Ukraina har rundt en firedel av Russlands befolkning og sliter med å fylle opp styrkene. Ifølge offisielle tall er rundt to millioner personer etterlyst for brudd på mobiliseringsreglene.