Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Oppr postet av Boms for ca 7 timer siden:

Oppfølgning - Dette Wildberries-lageret er nå snart brent ned:

9 Likes

Fra linken så skal de produsere 50 tusen i år ? Det er da fantastiske tall som vil motvirke en mobilisering i russland.

Roboten er del av et voksende arsenal av ubemannede bakkekjøretøy utstyrt med blant annet maskingevær, granatkastere og miner. Ukraina har som mål å produsere minst 50.000 slike kjøretøy i år.

8 Likes

De fleste brukes til å frakte forsyninger frem til de fremste stillingene, der det er for farlig å bruke kjøretøy med sjåfør.

1 Like

Hos konkurrenten Ozon er de nå så nervøse at de ser ut til å ville blidgjøre Ukraina ved å anerkjenne Krim som ukrainsk.

19 Likes

Det spørs om ikke russland selv begynner å bombe OZON etter den uttalelsen der…

2 Likes

https://uimg.pravda.com.ua/buckets/upstatic/videos/TyERJG63fqKEskUM2yNLTuspFq1th4S4VC16BKWT.mp4

3 Likes
1 Like

Fint at NRK viser denne grusomheten

8 Likes

Skulle ønske at det hadde vært mer oppmerksomhet rundt dette i internasjonal presse tidligere.

4 Likes

Fra Wildberries’ logistiske anlegg i Aleksin, Tula oblast:

Dette anlegget ser ut til å være kandidat for kategorien «helt nedbrent».

11 Likes

Ukraina har iflg ISW nettopp rykket frem i Kharkov oblast, øst for Oskil elva:

UKR motoffensiv i lyseblått:

Kilde:

10 Likes

The strike was heavy: 24 ballistic missiles, 4 “Zircon/Onyx” and another 115 drones, a significant part of them jet.

So, based on publicly available information:

• Against propeller-driven Shahed/Geran drones: Proven and increasingly effective.
  • Against newer jet-powered long-range strike drones: No publicly demonstrated, consistent success yet. Ukraine is likely adapting its interceptor systems, but there is not enough verified evidence to conclude they are currently effective against that class of target.

Interceptor-dronene til Ukraina er såvidt jeg vet hovedsakelig med propell, så vil tro at de har en mye lavere suksessrate mot de jet-drevne langdistansedronene til Russland. De har mye kortere tid til å reagere og kan aldri ta dem igjen.

Iflg @maks23.bsky.social on Bluesky, så klarte Ukraina å ta ned 98 av dronene selv om mange var jet-drevne. Vil tro Ukraina kanskje har klart å lage et system som gjør at de klarer å skyte dem ned med interceptor-droner, selv om disse er tregere.

4 Likes

Det er bedre å ha plenty av gode våpen enn noen få av de beste.

Hadde det ikke vært for situasjonen med mangelen på ballistiske interceptorer, så hadde jeg sagt at Ukraina har taket på Russland i langdistansekrigen. Som det er nå, så er det som å se på en boksekamp som varer og varer og begge blir mer og mer blodige.

Jeg håper virkelig Ukraina får løst den situasjonen i løpet av de neste to månedene, men jeg tror det er for optimistisk.

3 Likes

Jeg tror den opprinnelige planen var å raskt ta Kyiv, fjerne eller tvinge bort den ukrainske regjeringen og installere en mer Russland-vennlig ledelse.
Men nå var vel invasjonsstyrken i langt dårligere forfatning enn jeg tror Putin var klar over og motstanden ble også langt større enn forventet. Tror de forventet å kunne slå ned motstanden og ta Kiev greit med denne styrken.

Jeg tror ikke styrken var ment til å okkupere eller annektere Ukraina men hadde de fått inn en russervennlig regjering hadde de jo indirekte kunnet styrt Ukraiana fra å vende seg vestover. Natoutvidelse er selvsagt ikke noe Putin liker men minst like stor trussel for Putins makt er vestlige “verdier”. At Ukraina vendte seg vestover ble nok, uavhengig av Natomedlemskap eller ikke, sett på som en stor strategisk og politisk trussel mot Russlands interesser og mot regimets/Putins posisjon.

8 Likes

Russland har Nord-Korea på laget, så antallet missiler som må avskjæres vil trolig bli svært høyt.

2 Likes

Man ønsker jo ikke at denne krigen skal spre seg, og Nord-Korea er jo allerede involvert.

Men hadde noen sagt litt harde ord i retning av Pyeongchang og lagt ut et rykte om å befri de fra deres gale leder, hadde nok eksporten av våpen stoppet opp raskt.

Både Russland og Nord Korea vet at ingen vestlige land gidder å blande seg direkte med en atommakt.

1 Like

Det ble spekulert i om vi så noe av denne planen på kartet som Lukasjenko brukte pekestokken på helt i starten av krigen, 1 mars 2022 eller noe sånt. Viser blant annet at de når Transinistria fra Odesa. Og de kom vel et stykke på vei mot Odesa hvis jeg husker riktig. Ukraina er delt inn i fire sektorer, kanskje nye russiske administrative enheter. Husker jeg så en lekket, eller fake, hvem vet, oversikt over hvilke oligarker som skulle få ansvaret for de ulike industriene i Ukraina. Men, alt dette starter med å få inn et russisk-vennlig styre. Så kan de velge om de vil kjøre en “folkeavstemning om gjenforering” som i Krym eller ikke. Men det er egentlig litt underordnet så lenge Kreml i realiteten har full kontroll.
Belarus’ Lukashenko May Have Shared Map of Russia’s Ukrainian-Invasion Plans - Business Insider

1 Like

tror vi avventer europaferien til tyskland for en periode…

4 Likes