Vi følger nøye med!
Hvorfor klubbe til noen som er i ferd med å falle for eget grep?
All den tid man sitter på hendene dør fedre, mødre, sønner og døtre i Ukraina som kjemper for friheten sin. Hvor lenge skal vi vente på at Russland imploderer mens uskyldige dør hver dag i dette dragsuget.
Edit, siden jeg elsker teite analogier!
Om en kreftsyk mann står og juler opp vennen din, venter du til han omkommer eller bryter du inn? 
Hva ligger bak skyteepisoden mellom UKRs militære etterretning HRU og UKRs sikkerhetstjeneste SBU i Kyiv den 2 september?
Slik omtrent er tittelen på en lang artikkel publ i Kyiv Independent i kveld. Jeg har lest den.
Men må innrømme at artikkelen ikke svarte til forventingene.
Etter å ha lest, har jeg blitt bare litt - men ikke mye - klokere på hva som ligger bak episoden.
Gjetter på at etterforskningen tar litt tid. Ender den med at noen stilles for retten, så får vi trolig flere detaljer.
Det har forøvrig tidligere blitt hevdet at HUR har større tillit enn SBU blant utenlandske etteretningstjenester. Årsaken skal være at mens den militære etteretningen HUR ble bygget opp fra grunnen av etter at Russerne mistet inflytelsen, så var SBU en eksisterende organisasjon som ukrainerne forsøkte å rense for russiske agenter.
Dersom FSB virkelig er involvert i denne hendelsen, hoder jeg en knapp på at SBU er den skyldige. Er det indre ukrainske forhold, så blir jeg mer usikker. Det er ikke nødvendigvis de mest husrene russerne som HUR har fått til å krige mot Russland.
Putin kan få tilbake betalt med renter for å ha støttet Le Pen 
ISWs rapport av 4 september 2026 tar tak i russernes «opplysning» om at de har erobret et viktig område mellom den ukrainske millionbyen Kharkiv og grensen til Russland nordøst for byen.
Russerne «opplyser» å ha erobret det området som er vist i fiolett på kartet, og derved omringet større UKR styrker.
ISW sier rett ut at russernes opplysning er feil:
Russisk kommentator mener Trump i praksis oppfører seg som «
«en ansatt i (Putins) president administrasjon»:
Helt riktig. Ingen tvil om det.
https://www.politico.com/magazine/story/2017/11/19/trump-first-moscow-trip-215842/
Interessant artikkel om hvordan Rus omgår sanksjoner.
«Ifølge dokumenter Wall Street Journal har fått tilgang til, blir varer fra blant annet USA, Europa og Kina håndtert av lokale mellommenn på flyplassen.
Lasten blir værende i transitt og blir dermed ikke formelt importert til Maldivene.
Dette gjør at varene normalt ikke blir fysisk kontrollert på samme måte som ordinær import.
Mens lasten befinner seg på flyplassen, kan det utstedes nye fraktpapirer.
På dokumentene for reisen videre til Moskva trenger ikke selskapet som opprinnelig solgte varen, lenger å stå oppført.«
Jaja, bare å innføre blokade av Maldivene.
De kommer ikke til å like det, men de fortjener det. Og ikke bare pga russland.
Interessant!
Ad Putin s ordre om stans i angrepene på Kyiv i 3 dager ifm Witkoff/Kuschner reise med fly fra Moskva til Kyiv:
Jeg må jo si at her har USA gjort noe for å gi Ukraina litt hvile, er nok ikke tilfeldig at de har tenkt å fly direkte. 
Jeg e r redd Putin sitter i en bedre posisjon nå enn han har gjordt før. Trump er opptatt med Iran og vil sikkert prøve å tvinge Ukraina til en dårig avtale
Ukraina vil bli ganske overlatt til sovedokkene i Europa når det gjelder hjelp
Russernes analyser ser dessverre ut til å slå til. De har gjort et grundig arbeid må en si
En må vel stole på at ukrainerne er kommet såpass langt i sin egen våpenproduksjon at de klarer å stoppe et ganske utarmet Russland . Dette forutsetter at Europa i det minste må oppskalere den økonomiske bistanden
Putins/Russlands posisjon overfor Ukraina er nå åpenbart dårligere enn på lenge.
I 2025 rykket Putin/russerne sakte frem i Donbass. I 2026 har fronten beveget seg svært lite.
Både RUS og UKR har erobret/frigjort noen mindre områder. UKR har tatt noe mer terreng enn RUS i 2026.
Russlands evne til å fortsette krigen er blitt svekket ila 2026 - stikkord er bl a UKRs kampanje mot oljerelatert infrastruktur, samt oljedepoter og skip i Svartehavet/Azovhavet.
Putins/Russlands posisjon overfor USA er nå kanskje noe sterkere enn i 2025, jf de ulike negative signalene fra Trump overfor Ukraina.
En freds- eller våpenhvileavtale må inngås med Ukraina.
At Putin evt har styrket sin posisjon overfor USA er prinsipielt irrelevant
Innvendingen måtte være at USA er i posisjon til å tvinge UKR til å inngå avtale.
Men siden de forrige rundene med «fredsforhandlinger» har USA gjort seg mindre relevant for Ukraina, samt at Ukraina har gjort seg mer uavhengig av USA.
Det er også et spørsmål om det i det hele tatt kan inngås noen avtale om fred/våpenhvile, uten Europas medvirkning eller samtykke.
Det Putin har fått til er økt press på sivile via jet-droner og ballistiske missiler.
Jeg tolket Stav sin kommentar om at Putin sitter i en bedre posisjon nå enn han har gjordt før, som en utenrikspolitisk kommentar.
Russlandvennlige partier får mer tilslutning i Tyskland og Frankrike, i USA tror Trump på alt Putin sier, og statsgjelden til britene og franskmennene gir dem begrenset handlingsrom nå når rentene har steget.