Det er nok ikke bare forsyninger som er problemet for russerne. Å trekke seg ut av ei smal lomme, uten at avdelinger blir isolert, krever god organisering, disiplin og trening. Jeg er ikke overbevist om at russerne i denne lommen er godt nok organisert, ledet og trenet.
Ny rekord?
Ja, tenkte det samme.
Kan i alle fall ikke huske noe høyere tall enn 638 kjøretøy ødelagt på 24 timer
Dette er slikt som ikke vises i det russiske statsbudsjettet, men det er reelt og voksende problem
Det er vel mye på grunn av reklamasjoner fordi de har lett for å eksplodere og brenne opp 

Midt mellom nybygde blokker møter vi eiendomsmegleren Artjom Ivanov.
Han forteller at mange av russerne som kom til Krym i 2014 og 2015 (etter den russiske okkupasjonen og annekteringen. red.anm.) nå har forlatt regionen.
Det er jo greit at russiske okkupanter har forlatt Krim når Ukraina tar det tilbake.
Chatgpt:
2022–24 Russia could finance war expenditure partly by:
oil revenue + NWF + normal taxation
2025–26 increasingly:
taxation + domestic debt + corporate credit + state-bank balance sheets + spending cuts
Kennedy’s sectoral analysis is much more compelling. The estimate that off-budget defense lending amounted to 72–118% of conventional defense spending in 2022–November 2024 is a fundamentally different order of magnitude
A large fraction of the post-2022 corporate credit surge is concentrated in war-related sectors, and a rigorous sectoral reconstruction estimates state-directed preferential war lending equivalent to roughly 72–118% of Russia’s conventional defense budget over July 2022–November 2024.
ref: Russia's Hidden War Debt (full report) - by Craig Kennedy
Jeg vil tro det har blitt enda verre utover 2025 og nå i 2026.
Chatgpt:
Year Official deficit Kennedy-style evidence for hidden financing Our counterfactual 2023 1.8% GDP Strong ~6.9% GDP 2024 1.7% GDP Strong ~7.7% GDP 2025 2.6% GDP Moderate ~7.1% GDP **2026E ** 3.5% GDP Moderate / emerging ~9% GDP For 2026, the ~9% figure uses our new procurement/corporate-credit-based estimat
Så, at de går litt i underskudd er “ingenting” i mot hvordan det ser ut hvis lånene de gir forsvarssektoren regnes som utsatt betaling fra staten.
Nedenfor noen screen shots fra innlegg # 3639 postet av Christian.
Jeg har brukt rød penn for å fokusere på enkelte detaljer:
Zelensky rapporter ad dagens UKR angrep:
** 2 stk kjemiske fabrikker angrepet. 1 i Samar og 1 i Perm
** Diverse mål angrepet inTaganrog; 1 stk dronefabrikk, 1 stk Pantsir-S2 system, 1 stk radarstasjon og et reservoar med ulike petroleumsprodukter.
Dessuten bekreftet han at tidligere angrep hadde ført til ødeleggelsen av 2 stk helikoptre (Mi-8) og 1 stk Su-33:
Her må det være en «interessant» historie bak.
Frankrike vil ha opphevet sanksjonene mot 1 stk russisk oligark: Alisher Usmanov.
EUs sanksjoner må fornyes innen 15 september for å ikke gå ut på dato.
Frankrike og Slovakia krevde 11 september endringer i sanksjonene.
Den første kjente kampen mellom 2 stk sjødroner.
Den ukrainske vant over den russiske. Åsted; Svartehavet:
Anekdotisk bevis på at Ukraina tar ut mange russiske kjøretøy. Fire minutter med utbrente kjøretøy!
Her er grunnen til at Putin ikke kan avslutte krigen i Ukraina:
200 dager hvor du er i en posisjon hvor du ikke kan flyttes, men du har fortsatt evnen til å komme med et skikkelig smil.
Fronten i «Lyman-direction»:
Flere kilder melder nå at Ukrainerne har krysset Zherebets elven som ligger ca 30 km øst for kloster-byen Svyatohirsk.
Svyatohirsk = byen Putin (feilaktig) opplyste at var russisk-kontrollert i en tale 1 september.
Zherebets-elven renner fra nord mot sør i grenseområdene mellom Donetsk og Luhansk oblaster. Fra Svyatohirsk og til nærmeste punkt på elven er det ca 30 km.
Hele den «lommen» som russerne hadde etablert nord for Lyman, ligger vest for Zherebets-elven,
Min penn med blå farge på følgende screen shot av et kart over området.
Kartet fant jeg ved å google ‘Zherebets river’ - derfor er elven den tykke røde streken.
Innebærer altså at russerne har trukket seg tilbake fra hele lommen.
Det blir interessant å se om dette blir et brohode, eller om det bare er et raid. Å få forsyninger over denne elven har vært et stort problem for russerne, siden all trafikk over elven er sårbar for droneangrep.
Edit:
Om Ukraina klarer å sikre et større område på østbredden, betyr det at det er tilstrekkelig kaos på russisk side til å veie opp for vanskeligere ukrainsk logistikk.
En av kildene som melder at UKR har krysset Zherebets-elven
Denys Davidov inkluderer en rekke kilder i sin YT-video på 27 min og 10 sek:
Forøvrig nok et russisk oljeraffineri i brann i natt. Mange har blitt vant til dette, men på ett eller annet tidsponkt vil effekten gå over fra å være økonomisk til å bli operativ for russiske myndigheter.
Mitt inntrykk er vi snakker brohode (ikke bare et raid).
1.520 russiske soldater dimittert (tipper minst et par hundre i Lyman direction)
410 russiske kjøretøy ødelagt